Jump to content
Sign in to follow this  
John K

Ventyilatieroosters Bij Zelfgemaakt Terrarium

Recommended Posts

Dag sympathieke hobbyisten!

 

Ik had eeb vraag. Ik ben misschien van plan mijn hobby opnieuw te gaan oppakken met Baardagamen. Ik wil hier zelf een terrarium voor gaan maken.

Nou was mijn vraag of het ook functioneel is om ventilatieroosters in de zijkanten van het terrarium aan te brengen. Ik dacht aan het feit dat het zohiezo gunstig was voor luchtverversing en ook voor de controle van de luchtvochtigheid.

 

Wat denken jullie hiervan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een ventilatie rooster plaatst van boven en evt aan de voorkant dan zijn ventilatieroosters of gaten aan de zijkant niet nodig hoor

wij hebben 2 soorten terra (terra met alleen van boven en terra met van boven en aan de voorkant) en ze werken allebei prima zo

 

Maar misschien wil je het heel anders doen als bij "standaard" terra, dan weet ik het niet. :P ben niet zo technisch

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

zorg wel dat de ventilatie roosters niet tegenover elkaar zitten want dan krijg je tocht en daar kunnen die beestjes niet tegen :blink:

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht gehoord te hebben van andere hobbyisten dat horizontaal ventileren van het terrarium juist heel belangrijk is en dat de standaard terrariums die in de dierenspeciaalzaken verkocht worden qua ventilatie eigenlijk tekort schieten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou wij hebben heel wat van die terra,s en die werken prima wat ventilatie betreft

dus enkele ventialtie werkt prima

mocht je een terra maken wat bijvorobeeld 1 meter hoog is

wat voor baardagamen natruulijk niet het geval zal zijn

dan is twee ventilatie roosters wel aan te bevelen

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het nooit doen voor baardagamen

ivm met tocht etc..

 

 

groet bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

dubbele ventilatie gebruik ik ook niet voor me baardjes. omdat als je het 2e luchtrooster aan de voorkant onder de schuifruitjes hebt heb je kans dat je baardjes er tegen aan gaan staan en met b.v hun nageltjes blijfen hangen. met misschien wel grote gevolgen

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vriend van me opgebeld die zohiezo in eerste instantie begon over die horizontale ventilatie van terraria tegen mij, en hij mailde mij een gescanned document uit het tirion reptielen en amfibien boek geschreven door Robert en Valerie Davies, waar letterlijk door de schrijvers beweerd wordt dat horizontale ventilatie beter is dan ventilatie bovenin de bak (. Ik wil jullie het stukje niet onthouden, dus voeg ik het ff toe. Ik heb het wel tot een minimum moeten beperken omdat het document te groot was, dus bij deze de tekening van het eigengemaakte terrarium naar de visie van de schrijver en het zinnetje waarin de schrijver beweert dat horizontale ventilatie beter is dan verticale ventilatie. Ik vind het zohiezo wel zwak dat de schrijver het niet toelicht waarom hij het beter vindt!!

 

Dat baardagamen blijven hangen in de ventilatieroosters lijkt me onwaarschijnlijk mits er fijnmazig genoeg gaas wordt gebruikt uiteraard!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi John K,

 

Voor een woestijnterrarium is een verluchtingsrooster aan de bovenkant

echt voldoende.

 

En wat the lizard zegt klopt, baardjes hun nagels breken af op een

verluchtingsrooster onder de schuiframen.

 

Nog een nadeel is vuiloverlast, denk aan ontlasting op het rooster en zand dat er

door komt.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik was ook wel door jullie overtuigd, maar deze mensen die de encyclopedie geschreven hebben denken er toch anders over op de 1 of andere manier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×