Jump to content
marvin

Misschien Een Leguaan....

Recommended Posts

:P ik heb vandaag Animal Attraction gebeld om te vragen of ze nog leguanen hadden,,,, nu hadden ze een heel nest met kleintjes, en eentje van ruim 60 cm en was rond de 7 maanden, en het was bijna zeker dat het een mannetje(zo zag het er naar uit zei de verkoper) en aangezien ik al veel goeie dingen heb gehoord of deze zaak en op hun site lees hoe ze allemaal te werk gaan met dieren vind ik het toch grote klasse.....maar ik zit nu toch echt te twijfelen of ik de leguaan ga kopen(eerst kijken natuurlijk!)hij komt dan wel in een grote bak, maar ik dacht: hij is ruim 60 cm dus ik ga dan gewoon zoveel tijd erin steken, dat ik hem toch tam krijg....

 

maarja, omdat jullie zeiden dat ze niet snel tam worden in zo'n groot terrarium, maar dat kan toch wel gewoon als je heel veel tijd erin stopt om hem te maken?!

 

GrOeTjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoeizo zo vind ik het knap dat ze geslacht al kunnen bepalen

ik heb altijd begrepen dat dat nog helemaal niet kan op zo,n leeftijd

maar mischien heb ik het mis

tevens word een groot percentage niet tam

dus een dier van die leeftijd nog tam maken is nog veel lastiger

al weet je bij een kleintjes ook niet of ie tam is

persoonlijk zou ik als je er eentje wilt voor een opvang dier gaan die een particulier de duer uit doet

vaak is de prijs dan aantrekkelijker

een winkel is toch vaan op geld uit

maar eerlijk is eerlijk ik ken deze zaak niet

en als je er een goed gevoel over hebt dan zou je het kunnen doen

ga er gewoon onverwachts eens langs

dus als ze niet weten dat je komt

en als je niet te ver weg woont doe dit eens een paar keer

leer je het dier toch een beetje kennen

en als ze niet weten dat je komt kunnen ze er niet eerst iets mee uitgspookt hebben om hem er rustiger of beter uit te laten zien ofzo

dus je intuitie volgens zeg maar

succe

grtjssssssss

ps wat ik me afvraag en wat je je denk ik goed moet bedenken

stel je krijgt hem niet tam en of dat nu deze is of een ander

ben je dan bereid dit te accpteren

want dan is het best lastig deze te verzorgen

want als je dan zoeist hebt van niet tam is de duer uit

kun je er beter niet aan beginnen denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed gezegd hoor!

omdat de winkel goed bekent staat weet je niet wat je koopt. nederlands nakweek zal uiteindelijk beter te hanteren zijn dan import! vraag om de citus,als het el salvador zegd;BEGIN ER NIET AAN,dat word een grote teleurstelling.je denkt erover om een iggy te nemen,je beslissing staat eigenlijk al vast.maar je iggy word bijna 20 jaar oud,en tegen de 2 meter lang.je wilt een schat,anders neem je wel een salvadorri varaan.sex bepalen op die leeftijd,knap hoor.

mijn advies is altijd:zoek een gratis halfwas dier,dan weet je wat het karakter is,en zijn de lastige jaren al voorbij.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom adopteer je geen halfwas of volwassen dier?

veel van deze dieren zijn reeds handtam en je voorkomt een nieuwe import

voor elk dier dat verkocht wordt zijn veel dieren gestorven!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus jullie raden het mij eigenlijk af.....

en ik heb wel is vaker gehoord over het adopteren.....maar ik heb geen flauw idee waar ik dat kan doen(is er geen site?)?

 

GrOeTjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een legu wil adopteren kan je informatie bij anita vragen.

 

Ik heb Flip in een dierenzaak gekocht, ik wist toen niet dat er zoveel legu's in de opvang zaten. Ik heb mazzel met Flip hij is nu ong. 1.5 jr. heel mooi en gezond. Volgens de dierenzaak is hij nakweek maar ik weet inmiddels dat die dierenzaken vaak niet te vertrouwen zijn.

Dus als ik jou was zou ik zeker in een opvang gaan kijken. En je moet er inderdaad heel veel geduld en tijd inleggen om een babylegu handteerbaar te krijgen.

 

Toen Flip in zijn grote terra overging wou hij proberen om de macht te grijpen hij voelde zich geweldig in dat grote terra, maar hij weet nu dat ik de baas ben.

Ik ben de enigste waar die handtam bij is, en vertrouwt alleen mij, mijn man tolereert hij, maar ziet hem liever gaan dan komen. Af en toe mag hij hem even aanraken. Het heeft bij Flip lang geduurd dat ik hem mocht aanraken, hij komt s morgens uit zijn terra en zit dan op mijn schouder, en is nu het huis aan het verkennen. Dus uiteindelijk wordt je geduld beloond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

owh oke,,,,,dus volgens jou moet ik het proberen, want met veel moeite en geduld moet het gewoon lukken.....

 

en anita, hoe gaat dat dan met adopteren?

waar is dat precies?

is er misschien een site van?

 

GrOeTjSsSsSsSs B)

 

owhja, moeten er CITUS papieren bijzitten, zoja waar dienen deze dan voor? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou niet zeggen dat je het moet proberen, maar als je voor een baby gaat, hou er dan rekening mee dat het veel tijd en geduld met zich meebrengt.

 

Maar er zijn heel veel lieve leguanen in de opvang die mensen als ze ze zat zijn ze gewoon dumpen. Dus ga zeker even in de opvang kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey marvin

ik zal vragen of er nog ruimte op de lijst is.ondertussen hou mp in de gaten.

weet goed waar je aan begint.ze worden best wel oud,en groot,en ze hebben de ruimte nodig,met veel aandacht.iggys zijn de enigste reptielen die aan naamherkenning doen,en wandelen graag door het huis.als ze eenmaal al je spulletjes vernield hebben en een fav plekje gevonden hebben,kan je een mooie spot ophangen,zodat ze lekker warm even buiten het terra kunnen vertoeven.lola hier bij mij loopt elke dag naar boven,en gaat in een slaapkamer raam zitten kopknikken naar de voorbij gangers en de mussen.als je echt besluit dat je er voor gaat neem dan een wat groter dier,ze zijn makkelijker ,en je weet gelijk het karakter.echt maar ong 12 of 15% is maar echt ,,tam".en een sjacherijnig loeder van een meter is echt niks voor een beginneling,geloof me!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet zeker dat ik een leguaan,,,,ik ben nu al 7 maanden bezig met de bak en info, dus heb er echt veel zin in....

 

en ik heb een aantal reacties van marktplaats gekregen omdat ik er eentje zoek,,,,dus wachten op de foto's van de leguaan, hoop dat het wat wordt! :P

 

GrOeTjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

indien je kan aantonen dat je een geschikt terrarium hebt kan ik je aan een adoptieleguaan helpen

de dieren zijn gratis en gezond; ook de bemiddeling is vrij van kosten voor zowel diegene die de dieren afstaat als diegene die het dier opvangt

het enige dat gevraagd wordt is dat je kan bewijzen over een goed terrarium te beschikken; de maat van dit terrarium moet zodanig zijn dat het dier er levenslang in kan verblijven, er moet een goede uvb lamp aanwezig zijn,

er zijn dieren beschikbaar in alle leeftijden en geslachten; verdere info via pb

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,das dus geregeld!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn bak is 200x100x220, zit een een uvb tl-buis in.....

ik wel verder gewoon een mooie groene mannetjes leguaan van een mooie lengte...niet te oud, en niet te jong,,,jaartje of 3

zijn hier misschien foto's van? :rolleyes:

 

GrOeTjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

het formaat is echt top,al moetten er nog wel wat lampjes bij.zoals een goede uvb spot.het liefst een powersun,160 watt.met een mooie hangplek,ongeveer zo,n 40 cm onder de lamp.

waar woon jij,je kan altijd eens komen kijken hier in nijkerk.lola is nu 5 jaar.dan krijg je een goed idee hoe dat het nu is om een iggy te hebben.zo heb ik karina ook leren kennen,effe bij elkaar op de koffie.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 3 lampen hangen van bij elkaar 150 watt, op het warmste punt zit het tussen de 35 a 40 graden.....en koudste punt 25 a 28 graden.

 

ik woon in wieringerwerf, ik weet alleen niet waar nijkerk ligt?

maar ik had het ook over met mijn ouders...maar die zeggen dat als je bijv een leguaan adopteerd en er gebeurt wat mee dat je dan aansprakelijk ervoor wordt gesteld....is dit zo? en waarom zitten de leguanen daar, mishandeld?

 

mvg. B):P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

nou ,je word nergens voor verantwoordelijk gehouden hoor.

maar je wilt een goed dier,dat goed verzorgt is geweest. verantwoordelijke dieren eigenaren maken geen handel van hun lieveling.als ze om wat voor redenen dan ook afscheid moetten nemen van hun dier,willen ze dat het goed terecht gaat komen.je kan het op markplaats of speurders zetten,en afwachten wie er om komt,miss beur je ook nog wat euros.

maar er zijn dus ook mensen die hun dier opgeven.en gratis .zolang het dan maar goed terecht komt.

ik heb minotaure 1 jaar gehad.het dier was er slecht aan toe,en na een jaar was hij zo goed opgeknapt dat hij geplaatst kon worden,ik kon geen 2 of 3 mannen in huis hebben,en mino was een niet zo te vertrouwen loeder. uiteindelijk is hij naar turnhout gegaan,naar een paradijsje.en een eigenaar die geen intresse had in een knuffel iggy.dit dier heeft dus ook echt veel geluk gehad.ik had hem op mp kunnen zetten,maar ja.dan had hij toch weer baas na baas gehad,omdat hij niet lief genoeg was.

en niet onbelangrijk,je moet een diertje hebben met een goed citus!

nou weer een heel verhaal.

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke,,,,,maar waar woon je dan precies, waar ligt nijkerk?

en heb je misschien wat foto's van wat mannetjes leguanen die een baasje zoeken?

 

p.s. maar de citus papieren zitten er toch bij de leguanen van de opvang?

 

groetjsss :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha marvin:P

jij hebt wel heel errug zin in een leguaan he :lol:

hahahahah

mooi hoor heb je misschien foto's van je terra in zijn geheel ? zodat we kunnen zien waar je toekomstige iggy in komt? anita zal je vast helpen zodra ze tijd heeft:P groet bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

hejj jah je kan hem kopen hoor zo groot al...

is zoals gezecht stukken lastiger gewent te laten worden voor oppakken.

overigens komt het "heel veel tijd in steken" beangstigend over

ik vind het dus totaal verkeerd om iedere dag een hagedis leguaan slang gekko of wat dan ook uit de bak te pakken om de foute conclusie tam te krijgen. tam bestaat niet het dier went aan je handen geur warmte enz. als je dier verwildert is kun je hem niet snel makkelijk pakken is dat dan zo'n groot probleem ik begreep altijd dat dit een KIJK hobby was is natuurlijk leuk dat je dieren het geen probleem vinden even opgepakt te worden maar let wel ookal zijn ze gewent aan je er komt iedere keer dat je naar ze toe gaat stress om het hoekje kijken!! en stress is na langere tijd echt heel slecht en kan zelfs doods oorzaak zijn.

 

kijk maar eens naar ons als wij een druk leven lijden dit doen dat doen zus ff snel doen krijgen we ook stress en worden we veeel sneller vatbaar voor vervelende ziektes. als je uiteindelijk geen rust neemt krijg je een burn-out en nog later kun je uit eindelijk ook nog dood gaan maar dan stop je natuurlijk al als jij bij je dier gewoon door blijft handteren omdat hij niet rustig word (omdat hij natuurlijk gestressd is) zal hij dat zelfde kunnen over komen!!

 

ik zou kiezen voor de veiligere maniertjes dus een jonger dier kopen en die iedere week 1 keertje uit het terr halen en aan jou laten wennen en langzamerhand zal hij het minder erg vinden maar echt *tam* worden ze nooit! blijven altijd onbetrouwbaar.

 

een verwildert dier kun je ook bijzonder goed houden hoor in een grote bak door lekker van te genieten van zijn bezigheden en ja bij het schoonmaken vangen fixeren en in een andere bak zetten ik denk niet dat je iedere dag hoefd schoon te maken toch? :P

 

iig zo denk ik erover succes,

 

grzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja bas....heb er echt vet zin! :P

ik zal binnenkort proberen om foto's te plaatsen, want laatst lukte het niet meer :(

 

maar poema, ik vind wel dat de dieren het zelf laten merken als ze niet uit de bak willen. en ik denk dat ze het vaak gezellig vinden om even de bak uit te mogen. net zoals baardagamen gaan leguanen ook soms voor het raampje staan zodat ze even lekker uit de bak kunnen en even los kunnen lopen en gek doen :P

 

zo denk ik er eigenlijk over, maja iedereen heeft weer z'n eigen mening..... :

Groetjsss :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou is duidelijk niet mijn mening want het zijn reptielen geen knuffel dieren als honden katten of konijnen <_<

kan best wel maar weet zeker dat de temperatuur buiten de bak niet te laag is anders kunnen ze longondsteking krijgen..

ik vind het een slecht idee iedere keer dat dier eruit, in een grote bak heeft hij genoeg ruimte om te leven toch?

 

ma goe tis en blijft een mening :)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind dat je een leguaan toch echt de ruimte moet geven

eeng root terra vangt dit niet op

dus een dier af en toe de vrijheid geven in huis met juiste temperaturen

vind ik goed kunnne

dat het dier dan tam is of te wel in betere termen goed hanteerbaar is toch wel zo fijn en veilig

een jong dier nemen is leuk

alleen er zijn zoveel dieren die gedumpt worden

dat die toch ook eens kans nodig hebben

maar een niet tamme leguaan is geen pretje en schoonmaken zou ik dus wel dagelijks doen

anders word het een viesboeltje

dus is veilig in het terra kunnen komen toch wel een must

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is idd verstandig om leguanen vaak uit het terrarium te halen. want ze moeten minimaal per dag een half uur goed de benen kunnen strekken. en lekker kunnen rondlopen. maar uiteraard wel oppassen voor kou. maar we zitten nu in de herfst en ik neem aan dat overdag wel de verwarming aanstaat. dus dit zal geen probleem zijn. ik heb zelf een handoek op de verwarming liggen. dus als me leguanen uit het terrarium komen kunnen ze lekker rondlopen en op de verwarming liggen.

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×