Jump to content
Sign in to follow this  
metallicattim

Bouw Van Terrarium Van Jaymz

Recommended Posts

Na een jaar moeten wachten ( veel omstandigheden, don't ask :P ) had ik dan eindelijk mn nieuw terrarium gekregen.

De vriend van mn tante werkt in een glasfabriek en kon me voor 50 euro een terrarium van 200x60x50 bezorgen, daar zeg je geen nee tegen!

 

Na beetje zoeken op internet kwam ik erachter dat het kopen van een beetje mooie achterwand voor zon terra meer dan 200 euro ging kosten, dus ben ik zelf na wat info op internet te zoeken, zelf aan de slag gegaan.

Kijk zelf maar wat we inmekaar geflanst hebben :D

 

Ik heb purschuim gebruikt, hierdoor krijg je al een hobbelend oppervlak, hier komt ook tegellijm in meerdere lagen overheen, en dan word het geverfd en komt er een laag autolak overheen voor de stevigheid.

 

Fase 1: De purschuim in vorm spuiten

De achterkant:

Achterwand1.jpg

 

Een zijkant:

Achterwand2.jpg

 

Een platuea:

Achterwand3.jpg

 

Fase 2 begonnen: De tegellijm!

 

Achterwand1-1.jpg

 

Gaten hebben we beetje opgevuld, helemaal was niet goed mogelijk, maar het is allemaal goed afwerkt.

Achterwand1-2.jpg

Achterwand1-3.jpg

Achterwand1-4.jpg

 

Het begint nu echt wat te worden!

Een zijwand en 1 van de plateau's,

bijna klaar om geverfd te worden! moeten alleen nog drogen,

zitten nu dik 2 lagen tegellijm overheen.

Achterwand2-1.jpg

Achterwand2-2.jpg

 

Alle zooi bij mekaar... :P

Achterwand2-3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit hebben we gebruikt als versteviging,

want als "deksel" heb ik een houten plaat en die zakt een beetje door,

maar das genoeg om de schuifdeuren vast te gaan klemmen,

dus pvc buis en dan PUR eromheen, er komt dan ook meteen

een klein wandje tegenaan wat de UV-TL uit het zicht haalt :)

Achterwand2-4.jpg

De klimpaal ;)

Achterwand2-5.jpg

 

Fase 3: De Verf!

Achterwand4-1.jpg

Achterwand4-2.jpg

Achterwand4-3.jpg

Achterwand4-4.jpg

Het uiteindelijke resultaat van de klimpaal:

Achterwand4-5.jpg

 

Alleen nog de lampen erin en wachten op de zand, en dan kan Jaymz eindelijk verhuizen!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fase 4: Le Grande Finalle ( ofzoiets :P )

Achterwand5-1.jpg

Achterwand5-2.jpg

Achterwand5-3.jpg

Achterwand5-4.jpg

Achterwand5-5.jpg

Achterwand5-6.jpg

Achterwand5-7.jpg

Achterwand5-8.jpg

 

De eerste stappen van Jaymz in zn nieuwe terra ( Video )

 

Nog een filmpje van zn eerste verkenningstochten ( Video )

 

 

Er moet alleen nog meer zand in, maar daar ben ik op het wachten, want die kan ik gratis krijgen, want om dat te kopen ben ik zeker 50 euro kwijt...

 

Ik maak er ook nog een grot in van stenen, daar zal ik ook zo snel mogelijk fotos van posten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tim,

 

Zoals gbf zegt, dit is inderdaad vakwerk. :rolleyes:

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wauw wat een complimenten, bedankt allemaal! ik heb veel hulp te danken aan mn vader, die is heel handig in dit soort dingen!

 

En antwoord op je vraag Roadkill:

Neej want de purschuim is met meerdere lagen tegellijm bewerkt en is keihard geworden, ook de laag autolak helpt daarbij. We hebben het ook zo gemaakt dat er geen dieren achter de wand kunnen komen.

 

En sowieso, krekels maken tering herrie als ze niet opgegeten worden en in de zomer bevoorbeeld houden ze mn ouders wakker, dus die voer ik alleen maar nog uit de hand, die laat ik niet meer loslopen.

 

Sprinkhanen die kunnen overal lopen, geen probleem

 

Moriowormen krijgen geen kans op 10 cm te kruipen want die eet Jaymz veel te graag en ook ALTIJD.

 

 

 

Ik was btw het denken om er een hobby van te maken, dat achterwand bouwen, want al je ze in de winkel koopt zijn ze echt duur, en ik heb deze voor VEEL minder gemaakt, heeft me uiteraard wel wat moeite gekost he! ;)

Maar ik denk dat als je het goed doet er best een handeltje in kan hebben :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een bult werk verricht zeg,prachtig hoor.gefeliciteert.

zelfs al bouw je zelf ,het kost nog zat hoor.

het gedoe met de krekel heb ik opgelost door nu bevroren te geven.was effe werk om de kleine er aan te laten wennen,maar nu eet hij ze gewoon van een schaaltje af. het is ook makkelijker om er vit mee aan te bieden.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zelf heb niet zon goede ervaring met bevroren dieren

 

ik heb ooit eens een bevroren pinkie gekocht, maar daar draaide die zn hoofd nog niet eens voor om...

Ik vind het wel nu tijd worden voor een levende, wat groter muisje, ik denk dattie dat wel lekker gaat vinden! vandaag of morgen eentje halen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bevroren muizen en of ratjes kan je ook even in de magnetron oppiepen.

Op deze manier krijgen ze iets van hun geur terug en zal je agaam er waarschijnlijk wel van eten.

 

Marco.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ik denk dat als je het goed doet er best een handeltje in kan hebben

 

 

als je complete terra,s verkoopt met zelf gemaakte achterwanden mischien wel alleen als je kijkt naar de uren die het je kost plus materiaal wil je er op verdienen is het voor mensen vaak al niet aantrekkelijk meer

maar wie weet

succes grtjssssssssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je 1 keer eraan begonnen bent dan blijf je bezig he!

 

heb vandaag weer het begin van een brug/hol gemaakt

 

     _______________   /  ____________  \ /___/            \__\

 

zoiets zeg maar, heb er eff geen foto's van, plaats ik morgen wel

 

de tegellijm staat nu te drogen, morgen dan nog lijm eroverheen en zand eroverheen strooien zodat het "echt" lijkt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er erg leuk uit, en je hebt me meteen overgehaald om in mijn nieuwe bak zelf ook PUR Schuim te verwerken.

 

Heb je misschien wat tips of adresjes voor me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pur en tegellijm bij de hornbach/praxis halen, prijs van een bus purschuim kan flink verschillen per winkel en je hebt er best een aantal nodig, dus kijk waar ie goedkoper is!

 

de verf die ik gebruikt heb krijg je alleen bij de praxis. Rust-oleum natuurkleuren zijn dat.

 

voor de rest moet je gewoon eerst een stukje uitproberen en dan je vorm purren, tegellijmen en dan verven of zand lijmen, ligt eraan wat je mooier vind!

 

let er op dat pur flink uitzet dus doe het niet in je terra spuiten want je ruiten kunnen zo kapot springen door de druk!

 

 

ik heb dan ook een vraag naar jullie, hebben jullie wel eens zand op een achterwand o.i.d. gelijmd?

ik wil het nu op de brug lijmen die ik heb gemaakt en daar zit nu een dike laag tegellijm op, maar de zand blijft niet in de tegellijm zitten, wat gebruiken jullie daar nu voor???

Share this post


Link to post
Share on other sites

jups, gewoon met de zaag, gaat prima. let er wel op dat je aan de boven en onderkant alles goed dichtsmeert met tegellijm zodat er geen beesten in kunnen komen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waauw! Vet gaaf gemaakt zo!

Het is zeker de moeite waard geweest dacht ik zo.

En het is helemaal gaaf dat het ook zo'n groot terrarium is. Lekker veel ruimte!

Ik zat zelf ook al wel eens te denken om aan het knutselen te slaan.

Mijn terrarium is nl aardig kaal. Alleen mn linker zijwand is bedekt met kurk.

De vorige eigenaar had hem nl tussen twee woonruimtes staan.

Groetjes Stiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×