Jump to content
marvin

Iemand Nog Belangrijke Tips...

Recommended Posts

heej :P , zoals jullie weten ben ik bezig om een terra te maken van 2x1x2, en het wordt echt een pracht van een terrarium zoals jullie nog nooit hebben gezien....ik ben met mn pa al aan de gang,,,,en hij kent ook een paar mannentjes die nog wat hele spullen en materialen hebben..... :D

 

maar hebben jullie dus nog wat belanrijke tips waar ik nog aan moet denken, voordat ik straks wat over het hoofd zie????

 

GrOeTjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet de takken in het terrarium goed vastzetten. want ze slopen echt alles. dat komt door hun nagels. die blijfen overal achter hangen en dus trekken ze alles los. verder moet je even kijken naar de lampen. misschien verstandig om er lampenkappen omheen te doen. zodat de leguaan zich niet kan geschadigen.

een grote waterbak is ook fijn. een leguaan vind het heerlijk om in het water te zitten/zwemmen. maar die moet je zo maken dat je hem er makkelijk uit kan halen. omdat de waterbak erg zwaar is met al dat water. dus stel dat je hem op de grond plaatst dat je hem voor bij het terra maakt en een aparte opening met schanieren. zodat als je de waterbak eruit wilt pakken je die klep omhoogzet en de waterbak uit het terra van schuiven. en tja voor de rest lekker veel lig en hang plaatsen maken ( boomstammen) en wat ook mooi is... is een achterwand erin maken met piepschuim en v

Share this post


Link to post
Share on other sites

kit ook alle naden en kieren goed af...

als ie op laminaat moet staan is het welde bedoelingdenk ik, aangezien je een goede vochtigebak moet hebben, datdat vocht ookin je bak blijft...

van wat voor materiaal gaje hem maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehm....eerst een grote metalen plaat op de ondergrond, en vanaf daar gaan we met houten balken en een soort gipsplaten, en afwerking laminaat....mn vader weet wel wat ie doet.... :P

 

GrOeTjSsSsSsSs B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd naar het eindresultaat hoor! Krijgen we hem dan ook te zien? Fotoooooooos!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha nou.. zo te horen komt het helemaal goed. en als je er mee begint. fotooossss maken. dan kunnen we stap voor stap mee kijken hoe hij word

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
ehm....eerst een grote metalen plaat op de ondergrond, en vanaf daar gaan we met houten balken en een soort gipsplaten, en afwerking laminaat....mn vader weet wel wat ie doet.... :P

 

GrOeTjSsSsSsSs B)

Hoi marvin ;)

 

met gipsplaten zou ik toch uitkijken

aangezien leguanen scherpe nagels hebben zouden ze wel eens in het gips kunnen krassen

en het stof dat dan vrijkomt lijkt mij niet zo gezond

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar er wordt ook nog over de gipsplaten heen gewerkt.... :P

 

ik zal wel ffies foto's maken van hoe we te werk gaan!!!! :P

 

GrOeTjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou wel kunnen. want led lampjes zijn heel erg klein. dus zit je er wel mee dat je de bedrading goed moet wegwerken en vastmaken. dat de leguaan nix los kan trekken.

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

met balken en gips?

wat gebeurt er met gips als het nat word?

 

waarom niet vanbetonplex?

 

niet om het een of ander, maar denk dat gipsplaat toch echt geen geweldig lange levensduur heeft voor een terra...

kan het mis hebben hoor...

 

 

ben nu wel erg nieuwschierig geworden...

 

plaats je ook fotoos van de vorderingen?

misschien dat mensen hier die ook willen gaan bouwen er nog wat aan hebben....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kruimel.

ik denk dat ik de reden wel weet waarom hij geen betonplex gebruikt.

het is namelijk een mega van een bak. en dan word betonplex echt onbetaalbaar. en de gipsplaten zijn wel geschikt voor terrariums. je hebt ze namelijk in alle maten en vormen en diktes. en het is stukkkkken goedkoper.

 

ik denk zelf dat hij de gipsplaten als basis gebruikt en daarna afwerkt met ander materiaal.

 

misschien een andere tip voor marvin:

als het nou tegen zit met de gipsplaten dan kan je altijd overwegen om MDF hout te gebruiken. zeer stevig en zeer goedkoop.

daar betaal ik voor 1 plaat van 2,5m bij 1,5m van 12mm dik E12,99 voor.

maar dat moet je wel goed aflakken omdat het is niet waterbestendig. ( als er water op komt zet het uit en gaat schimmelen)

 

grtjssss

p.s heb je toevallig al een foto van je leguaan? ( trouwens voor iedereen die een leguaan/leguanen heeft. wel leuk om een foto erbij te zetten)

 

DSC01170-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 8,99 betaald voor een gipsplaat van 2600mm x 600mm(was in de aanbieding :P ) en we hadden nog wat speciale blokken gehaald,,,,weet niet precies watvoor blokken (waren niet al te zwaar)....en als ik het goed had begrepen ging er ook nog wat over die gipsplaten!!!!

 

en ik heb nog geen leguaan,,,,eerst maar is proberen het terrarium te maken :P

ik hou jullie op de hoogte!!!! :P

 

GrOeTjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt een heel werk zeg, zijn je vader en jij zo handig dat jullie dat allemaal zelf kunnen, knap hoor!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je al wanneer je eraan gaat beginnen? ik ben zo benieuwd :D

en niet vergeten foto's te maken he ;)

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

de blokken die je bedoeld zullen wel yton blokken zijn

vergeet deze ook niet te behandelen

want deze zijn nogal stoffig zoals krijt

eigenlijk vraag ik mij af dat je niet goedkoper uit komt met hout

want als je de gipsplaten en yton blokken moet behandelen

zul je ook veel kwijt zijn aan extra matriaal

zeker met de afmetingen die de bak gaat zijn

op hout volstaan een paar lagen vernis

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehm....we zijn er al gedeeltelijk aan begonnen,,,,we hebben het beginnentje al gemaakt(de bodem) en wij hadden zo berekend dat het mij zo'n 250,00 gaat kosten in totaal, dus volgens mij valt dat wel mee....we hadden een mooie douchecabine gekocht van marktplaats voor 75,00 euro merk was volgens mij iets van novellini d8 ik,,,,en mijn vader had nog een mooi groot kozijn van zijn werk mee genomen, omdat ze aant verbouwen zijn op z'n werk, mag mn vader al dat oude materiaal meenemen,,,,waaronder dat kozijn, gloednieuw laminaat en hout enz. dus ut komt allemaal goed!!!! :P

 

p.s. heb nou nog ffies geen camera dus foto's volgen!!!! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn bak is ook behoorlijk groot, en volledig van betonplex...

kost inderdaad wel wat, maar de levensduur is ook een stuk toegenomen hierdoor....

maar je hebt gelijk als je zegt dat het een duur materiaal is...

 

 

maar als ik deze verhalen zo hoor ben ik toch ook wel erg nieuwschierig geworden naar fotoos...

kan me er zonder plaatjes weinig bij voorstellen om heel eerlijk te zijn....

 

bamopvensterbank2.jpg

 

bambamlekkerliggenverkleinen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom plaatsen de mensen met leguanen niet ffies een fotootje van hun terrarium, misschien kan ik nog wat ideeen op doen :P

 

GrOetjSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×