Jump to content
Sign in to follow this  
erwin

Eitjes Beschimmelen

Recommended Posts

onze luipaardgekkos leggen regelmatig eieren(we hebben 4 vrouwtjes en een man)

daar we het zonde vonden deze steets weg te doen,hebben we een broedstoof aangeschaft,en eens proberen of het ons ook lukt om kleintjes te krijgen.

 

nee dus,de eitjes beschimmelen steets na de tweede week.

de temperatuur is 30

Share this post


Link to post
Share on other sites

he wat jammer nou zeg dat het niet wil lukken

sorry heb geen tips zo 1,2,3 :(

succes, en ooit een keer zal het je lukken!!!

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Het kan gewoon zijn dat de eitjes onbevrucht zijn.

 

Ook moet je een paar gaatjes maken in het deksel van de doos waar

de eitjes in liggen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb verleden jaar het zelfde probleem gehad met wateragaam eitjes ben dan overgestapt op mos en hydro korels en met sucses 6 van de 8 eitjes uitgekomen weet nu niet of het zo goed zal gaan met gekko eitjes maar is het proberen waard

 

( in een krekel bakje een laagje hydrokorrels 1 tot 1.5 cm tussen 0.8 a 1.2cm water in zetten daarop een laagje mos

daar je eitjes op en afdekken met laagje mos regelmatig nat spuiten )vochtigheid heb ik tussen de 75 a80 procent gehouden in de broed kas

 

(de eitjes worden wel groen van kleur van het mos in moest er nog 1tje beschimmelen direct verweideren uit bakje schimmel op 30 graden zet zeer snel over elke dag controleren

 

ik heb gewerkt met een kippen broed kas dus moest ik 3 maal per dag water verstuiven in de bak om men vochtigheid aan te houden

 

je mag niet te weinig vochtigheid hebben of je eitjes vallen in

maar teveelis ook niet goed wand dan neemt het eitje teveel water op en wordt de druk te groot in het eitje en sterft de embrio

 

ik hou ze op 30 graden c

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je kan proberen is de dekseltjes ervan af te laten. misschien om de druppels in de deksels gaan hangen vallen ze op de eitjes. vandaar dat ze gaan beschimmelen.

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmel is meestal een gevolg van;

1. slechte ventilatie

2. te vochtig (substraat, te hoge RLV. opdruppend condens)

3. vuil

4. onbevruchtte eitjes

5. combinatie van..

 

Onbevruchtte eitjes hoeven niet per definitie te gaan schimmelen, als het substraat en vooral de RLV niet te hoog zijn kunnen die ook gewoon een heel incubatieproces meegaan. Uitkomen doen ze helaas niet.

 

Het uitkoken van nieuw broedsubstraat bv om schimmel te weren vind ik nonsens, de eitjes die je uit de bak raap/opgraaft zijn ook niet steriel.

 

Op elk broedsel wat ik zelf broed gebruik ik een gesloten plastic doos (20/10/10),

6 cm substraat, eitjes strak tegen elkaar en boor ik een stuk of 15 3mm ventilatiegaatjes.

Ook de broedstoof is voorzien van (minimale) ventilatie.

In deze eierderdoosjes vormt dusdoende GEEN condens.

 

 

In geval dat er incidenteel toch schimmel optreed borstel ik deze met een penseel gedoopt in een mengsel van Norritpoeder (tegen racekaka)en Superol af.

Herhaal dit een paar dagen. De eitjes kleuren er wel wat van maar het heeft geen

negatieve invloed op het uitkomstpercentage. (Ch. Calyptratus)

Uitkomstpercentages van 98-100%)

Tevens zijn er antimiotic cremes en poeders in de handel.

 

Blijf je last houden van condens aan de binnenzijde van de deksel, knip dan een stukje transparant plastic coverfolie van de omslag van een of ander boekje, knip het een stuk breder als je eierdoosje en steek het in de zijkanten van het eierdoos zodanig sdat je een bolle tunnel maakt. Vallend condens loopt dan mooi af naar de zijkanten en valt niet op de eitjes.

 

met groet

henk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin ;)

 

eitjes die gaan schimmelen is meestal het gevolg van onbevruchte eitjes of te vochtig substraat met slechte ventilatie ook vuil substraat kan wel eens de aanleiding zijn

wat je wel nog niet vermeld hebt is de soort methode hoe je ze uitbroed

droge broedstoof of natte broedstoof

bij een droge broedstoof laat je er de dekseltjes zeker op (anders droogt het substraat te snel uit) maar voorzie je wel ventilatie d.m.v. gaatjes, in krekeldoosjes zijn deze al voorzien ook leg ik er de dekseltjes gewoon een beetje schuinoplopend op (dus deksel niet vastdrukken)

bij een natte methode kan je kiezen of je er de dekseltjes opzet, daar de luchtvochtigheid is verspreid over de ganse bak, dus als je merkt dat het te vochtig wordt in de doosjes kan je deze er af laten

suc6

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×