Jump to content
marvin

Groene Leguaan

Recommended Posts

:P HEEY,

 

sommige van jullie weten het verhaal misschien nog van mijn baardjes :( , ik ben er nu een beetje overheen gekomen. maar ik ben nu al een tijdje met info aan het verzamelen voor groene leguanen, maar nou heb ik een paar vraagjes.......

sommige zeggen dat leguanen groepsdieren zijn, maar kan je er dan geen 1 leguaan houden???? :unsure:

 

en van hoeveel watt lamp moet er dan voor 1 leguaan in????

 

mvg. marvin

Share this post


Link to post
Share on other sites

een leguaan kan wel alleen gehouden worden

neem je er namelijk twee loop je het risico dat je twee mannen aanschaft met alle risico,s van dien

 

en wat lampen betreft dit is natuurlijk geheel afhankelijk van wat voor maat terra je hebt

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

dat licht eraan hoeveel lampen je erin wil ,

en wat de omgevings temperatuur is ,

en 80 40 60 vind ik zelf veelste klein voor een leguaan die worden volgens mij zelf al 1,50 cm dus das veel ste klein naar mijn mening .

greets repti

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nog ene jonge leguaan koopt kan dit terra er nog mee door, maar als ze ouder en groter worden zal je tocheen ander terra moeten aanschaffen

 

Leguanen kunnen goed alleen zijn hoor

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij mag jij nog wel even doorgaan met zoeken naar info die ruimte is VEELS en dan ook VEELS te klein ... minimum is tog wel 200 x 100x 200 cm omdat z'n beest tog wel 150 tot 200 Cm groot worde ... zie jij dat al rond kruipe in dat bakje van je :Pdie zit dan klem tusse de glas plate:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marvin

 

Ik sluit me er bij aan dat je een jonge leguaan wel in zo'n klein hok kunt houden maar dat als hij groter wordt je toch wel een terra van 200x100x200 moet hebben!

Wij hebben sinds kort Jan(3) en die zit ook in een hok van 210x100x220!

Wij hebben er een grote lamp van 150 Watt in zitten en een kleintje van 60 Watt,

het is nu ongeveer 28 graden in het terra!

 

Groetjes Donny

Share this post


Link to post
Share on other sites
:P ik weet natuurlijk dat een bak van 80x40x60 veel te klein is voor een volwassen leguaan!!!!! :P maar ik wil er 1 van heel klein hebben en die moeten eerst in zo'n maat terrarium, want dan kunnen ze beter aan de eigenaar wennen, en als ze dan ong. 60cm zijn moeten ze inderdaad in een heel groot terrarium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry maar als het dier 60cm is is 40 diep echt veels te weinig koop gewoon een groter terra als je er aan wilt beginnen

je zal niet de eerste zijn waarbij het maken of kopen van een groter terra maar uit word gesteld

als je het doet doe het dan goed

begin met een terra van minimaal L100

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn leguaan zit in een terra van L100H100D50 in het hele begin als je een baby aanschaft dan kunnen ze daar voorlopig in, maar als hij begint te groeien dan natuurlijk een groter terra, wij zijn er nu 1 aan het bouwen met de afm. L200B200D100 het is inderdaad raadzaam om in het begin niet al te groot terra te nemen dan kunnen ze makkelijker aan je wennen.

 

Wat de andere ook al zeggen, de maat die jij noemt is wel aan de krappe kant. Koop er a.u.b geen 2 want je treft 2 mannen en dan krijg je probl. en kijk uit waar je er een koopt, een leguaan kan perfect alleen gehouden worden dan kan je ook een goede band opbouwen. Als je al een wat ouder stel koopt dat je weet dat je een man en een vrouw hebt dan kan het wel ,maar dan moet je direkt een groot terra hebben.

 

En bedenk ook dat er in een leguanen opvang heel veel legu's een nieuw baasje zoeken, misschien is dat een idee?

 

En inderdaad de temp. is afhankelijk van hoe groot je terra is.

Gr. Karin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sluit me bij de bovenstaande aan.om te beginnen met een heel kleintje zijn de maten prima,maar vooral een beginneling zou ik afraden om een jonkie te kopen.het veregt vreselijk veel tijd om ze te socializeren,en vooral in het eerste levensjaar is er veel sterfte.en neem er geen 2!geeft probs,zelf als ze gesterilseert zijn komen er uiteindelijk probs omdat het vrouwtje dan mannelijke hormonen aanmaakt,en dan word het alsnog oorlog.in de natuur leven de mannen in een terratorium van ong 500 vierkante meter,hoog in de bomen,met de dames lager in de boom.andere mannen worden niet getolloreert en verjaagd,een goed vrouwtje word terug gesleurt als ze naar een andere boom wil vertrekken,en dat gaat niet zachtzinnig.buiten goede verlichting hebben ze ook veel water nodig,om in te baden en hun ontlasing in te doen(wat ook niet geruisloos gaat,lol).

maar goed ik raad aan om een halwas of volwas dier te nemen,er zijn er zat die op een nieuw huisje zitten te wachten.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

owh oke........... :D

 

bedankt voor jullie reacties, ik zal erover nadenken om een ouder dier aan te schaffen!!!! :P

 

GROETJESSSSSSSSSSSSSSSSSS :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

in een terrarium van 80 40 60 kan je hem gemakkerlijk een half jaar mssn 1jaar nog wel houde

 

lgt er natuurlijk aan hoe snel die groeit een kleine leguaan van bvb 25 a 30 cm kan en mag je niet in een terr van 200x200x100 zetten

 

 

GR tim

post-30-1148451788.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom kan en mag je een kleine niet in een groot terra zetten???

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

ik vind dat wel raar dat mensen dat zeggen,

want wrm laat je een reptiel aan je wenne

het is een reptiel en geen hond of kat .

hij komt echt niet naar je toe als je hem roept .

ik vind ook dat het dier er niet op achteruit mag gaan door een klein hok om aan de wensen van de eigernaar (tam worden en wennen aan de eigernaar) te voldoen .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je leguaan er geen last van heeft en op tijd bij bent wanneer die in een grotere bak moet is er nix aan de hand!!!! en reptielen zijn gwoon huisdieren, als je van je dieren behandel je ze net zo als bijv. een hond of kat....en k zou je wat zegge....er zijn mensen die hun leguanen ''commando's'' hebben geleerd zodat ze toch dingen doen zoals naar je toe komen...en k denk dat de dieren het wel leuk vinden om wat te doen buiten het terrarium,,,,want er zijn bijv. genoeg baardagamen die de hele dag bij het baasje willen zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

HEEJ

 

IS DAT OOK ZO BIJ BGTJES WANT KAN 1 BABY BGTJE IN EEN TERRA VAN 100X50X50 OF IS DAT OOK TE GROOT OM MEE TE BEGINNEN,,,??/

 

 

GRTZ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke ,ik ook nog even.

een iggy onder 1 jaar zou kunnen in de maten die je aangeeft,maar dan ook niet voor veel langer.

om een iggy te laten socializeren,is een kleinere bak perfect(tijdelijk).

het probleem met een jong diertje dat je achter hem aan moet jagen om hen sociaal te krijgen,dat is vooral met farmbred een groot probleem,nakweek uit nederland zal al een stuk rustiger zijn,maar de stress van een achtervolging om hem te pakken te krijgen kan dodelijk zijn met een diertje onder een jaar oud.

verder is 28 graden te koud!echt te koud.onder de basking lamp moet het zeker 30 a 35 graden zijn.snachts de temp niet onder de 20 a 22 graden.

en een goed sociaal dier komt zeer zeker als je hem roept,de leguaan is het enigste reptiel dat aan naam herkennig doet,verlieft word op hun baasje en graag bij ze in de buurt is.lola is nu 4 jaar,nog jong dus.maar weet heel goed wat hij wil.rond etens tijd scheumen op het aanrecht,mee eten aan tafel,wandelen door het hele huis heen.als ik het terra open doe en ik roep hem denkt hij dat tie een vliegende eekhoorn is en vliegt me letterlijk in de armen.en het beste is,hij weet dat hij niet moet zeuren om te kunnen wandelen voordat hij gepoept heeft!geweldige maatjes zijn het!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey,,,,anita dat is echt gaaf :P leuk toch zo'n vriendje :P

nog eventjes een vraagje aan anita.... :D

 

ik wil een terra maken voor in mn kamer....maar het moet 200x100x200 worden, maar als je dat allemaal met glas platen moet doen weegt dat ongelooflijk veel, en het moet ook nog naar boven getild,,,kan je dan niet een hele omvang van hout maken (met speciaal spul aan de binnenkant dat tegen het rotten gaat) en dan de voorkant van glas???? :rolleyes:

 

GrOeTjEsSsSsSsSs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey repti.. een reptiel niet aan je laten wennnen????????????????????????

 

als ik 2x op me been klopt komt mijn leguaan die ik echt wild kreeg ( die nu super tam is ) naar me toe!. dus reptielen kunnen we degelijk aan je wennen. alleen dan moet ik erbij zeggen hij is nu een dikke 1,5m en heb 5 jaar en heb er een goede 3 jaar over gedaan om dat uit hem te krijgen. maar dat bewijst in ieder geval dat je ze in sommige gevallen wel 'zindelijk' of aan je kan laten wennen.

maar dat dan spreek je wel over veel tijd geduld en natuurlijk ook wat geluk

 

grjtsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind dat je bepaalde reptielen best aan je kan laten wennen

maar veel soorten niet

tevens is en blijft een reptiel geen kat of hond

er zijn heel veel lieve leguanen die tam worden maar er zijn er ook die daar geen behoefte aan hebben

die grens kunnen aanvoelen is heel belangrijk

vaak zien mensen een tamme leguaan roepen dat wil ik ook

maar die van hen word niet zo tam

en dan is opeens die grote reus lang zo leuk niet meer

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marvin

idd das niet meer te sjouwen natuurlijk ;) . dus wat je kan doen is een houten constructie bouwen,boven in je kamer.dat kan je dan mooi in de muren schroeven,lekker stevig.vooral om de warmte te behouden is het mooi om de zijwanden en de achterwand van hout te maken.aan de voorkant zou je een tweede hands schuifpui in kunnen bouwen,of deuren van een douche cabine.de bovenkant en de onderkant kan je ook afwerken met hout.iggys die wat ouder zijn willen het lieftse gewoon onder hun lamp zonnen en zijn niet meer zo bewegelijk dus zo heel veel ruimte hebben ze ook weer niet nodig,vooral als je ze elke dag even uit het terra laat .zelf hebben wij voor lola een terra gebouwd op een eetkamertafel,tot aan het plafond,de zijkanten van hout,met een raam ingelijst zodat hij toch de hele woonkamer en achtertuin kan bekijken.het frame in in een omgekeerde L en onze pc staat dus ook nog mooi op dezelfde tafel.het is niet giga groot,maar het gaat nog jaren mee.maar lola heeft elke dag zo ongeveer het hele huis om in rond te banjeren.

anita

zorg altijd wel dat je lak of verf op waterbasis gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej

 

wat je ook kunt doen, dat is wat ik heb gedaan je terra in bootlak zetten zo'n 4 a 5 lagen en dan gaat ie niet meer rotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×