Jump to content
Sign in to follow this  
edje01

Eigen Kweek Vraagjes ..............

Recommended Posts

Wij hebben al een aantal maanden pogingen gedaan om eigen voedsel kweekjes op te zetten.

 

Helaas hebben wij maar al te vaak te maken met mislukte kweeken of gewoon directe rampen

 

wij hebben O.a. huis krekels steppen krekels morio wormen etc proberen te kweken

 

alle informatie die wij konden verkrijgen via internet haalde weinig tot niks goeds uit

momenteel hebben we 1 krekel kweek lopen met steppen krekkels

de loopt welmaar zeer matig

 

nou hoopte wij of iemand messchien ons tips uit zijn of haar ervaring kan geven

 

het gaat om de voedsle dieren voor baardjes luipaardjes en phelsuma's

 

dus wie wilt/kan ons helpen , alvast bedankt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil zelf ook beginnen met het kweken van eigen voerdieren. maar er komt wel veel bij kijken. neem nou de huiskrekel:

 

huisvesting:

 

neem een minimaal 40 cm hoge bak, zodat de krekels er niet uit kunnen springen als het deksel open staat. maak de bak 'krekeldicht'. zodat ook de allerkleinste 'stofkrekels' niet kunnen ontsnappen. De kweekbak die ik ga maken is 80x50x50cm. aan de bovenzijde zit links een stuk uiterst zijn nylongaas ( benzinegaas kan ook) tussen glasstroken gelijmd. de krekels kunnen slecht bij dit gaas komen en voer is daar niet te vinden. ze knagen het niet kapot. horren gaas is veels te grof. rechts zit het krekeldichte deksel. het deksel ligt op de voorste en achterste en tussen de linker en de rechter glasstrook. leg een lijn siliconenkit op de randen, dek deze af met

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik vernomen heb gisteren

 

is het volgende

Steppen Krekels zijn betere kweek dieren

O.a. omdat deze bij ontsnapping sneller dood gaan ivm warmte

deze hebben ook een hogere productie.

 

wat betreft de rest ga ik nog gehelemaal uitzoeken.

 

p.s. deze info komt van HCH bussum

Share this post


Link to post
Share on other sites

eileg

 

krekelvrouwtjes beginnenn na 2 weken na de laatste vervelling met het leggen van 3mm lange, witte eitjes. per etmaal prikt een goed bevoed vrouwtje 150 tot 200 stuks in bakjes met iets aangedrukte, oude potgrond ( dus zonder gifstoffen). dek de bakjes aarde af met metalen horregaas, zodat de eivraat door de krekels word voorkomen. in te natte grond stikken de eieren, in te droge verdrogen ze. bied minimaal 6cm aarde aan, zo vochtig als verse potgrond. houd de vochtigheid goed in de gaten

 

voeding

 

voer kippenlegkorrel zonder insectide, katten of hondenbrokken, brood of visvoer. dien vocht toe via vruchten en bladgroen ( gras, paardebloem of andijvie ). gekochte groenten bevatten soms gif. doe een elastiekje om een hans gras. dan zijn na enkele dagen de krekels van het gras af te schudden en is het gras zonder rommel te vervangen.

sproei tweemaal per week een beetje water. te veel vocht geeft mijten en schimmel. leg in eventuele drinkbakjes watten of sponzen om verdrinking van krekels te voorkomenn.

op de bovenstaande manier gevoert hebben, krekels, in vergelijking met meelworme, moriowormen, vliegmaden of sprinkhanen, een hoge voedingswaarde. deze is nog verder op te voeren door preperaten met vitamine en mineralen over het krekelvoer heen te strooien. zo krijg je ook dieren die de krekels niet metteen opeten ( en dus een met kalk bepoederede krekel de gelegenheid geven zich schoon te wassen) toch de gewenste stoffen binnen.

 

infecties

 

buffalowormen in de kweek beschadigen krekels in vervellling en de eieren in de grond. ze planten zich snel voort, zodat de kweek goed moe worden ontsmet en gehaal nieuw moet worden gestart met schoon materiaal. maak, vanwege kans op mijten en virussen, elke drie maanden de krekelkweek schoon. vervang de eierendozen en veeg de bodem schoon met een plamuurmes. vries de eileggrond in, zodat alle ongewenste organismen doodgaan.

 

 

groetjes the lizard

Share this post


Link to post
Share on other sites

de steppenkrekel

 

uiterlijk:

 

deze soort lijkt qua vorm en grootte op de twee vlekkige veldkrekels. steppenkrekels zijn geelbruin met bruin getekend.

 

de steppekrekel, tsjirpt weinig en overleeft niet lang, na ontsnapping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de morioworm

 

dit zijn larven van een bodembewonende kever uit tropisch zuid en midden amerika.

 

uiterlijk

 

moriowormen zijn 5cm groot en lijken veel op meelwormen. de zwarte kevers zijn 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien kun je hier iets mee??

 

gr Kuno ;)

 

 

Algemeen

 

De steppekrekel (gryllus assimilis) is een vrij rustig soort gezien ze minder herrie maken als de

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amai kuno, een heel leerrijke tekst!

Dus het kweken van wasmotten is eigenlijk helemaal niet moeilijk?

Dat zou ik wel eens willen proberen. Voor de krekels ben ik bang dat ze gaan ontsnappen vermits alles hier in mijn slaapkamer staat.

 

Vele groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

jemig wat een berg info.

 

ik had het eigenlijk veel makkelijker gedaan met mijn krekel kweek

 

een plastic bakkie. daarbove een 60 w lamp

2 bakjes zand met 2 versch grond dingen..

 

naja verder daaroverheen gaas gedaan uiteraard en hondebrokken sla en appel dr in gedaan

 

en 2 bakjes met extreem veel vrouwtjes ( zelf gesorteerd :rolleyes: ja tis handig als je stage loopt op een diere spec. zaak hehe )

 

enuh nou binne 4 dage 2 bakjes ram vol....

 

nu was hhet min punt dat me ma ze voor het raam heeft gezet terwijl de lamp ook nog aan stond..resultaat.. 50 + C in die bak alles gebakke :angry: <_<

 

maja zo kan het dus ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kuno,

 

Zeer goede en nuttige informatie. :rolleyes:

 

Maar bij ons krijgen de jonge sprinkhaantjes wel te drinken.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de kweek opnieuw opgestart kom ik net tot me stomme verbazing tot de volgende

 

 

de krekels leggen de eieren in de SPONS (van het water bakje)

deze is welis waar van schuimrubber, maar er ligt een hele mooie kweek/ei bakje.

 

mess iemand een idee wrom ze dit doen en hoe ik dit evt kan oplossen

kan ik evt de spons zodra deze verhuisd naar de kweek bak in een grotere bakje doen met grond erover??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die spons is niet nodig vind ik dan, Ik kweek nu al 3 weken, met huiskrekels, en ik spuit iedere dag met de plantenspuit wat water op het gras(ik heb een glazen kweekbak. En ik heb nog geen dooie krekel gevonden maar wel an 7 bakjes gevult met eitjes onder de halogeen staan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×