Jump to content
Sign in to follow this  
Kannegieter

Tanyptera Atrata (houtlangpootmug)

Recommended Posts

Ik zag tot overmaat van ramp steeds een vliegend insect met een lange angel door mijn terra vliegen. Hij leek ook mijn baardje aan te boren. Ik drukte hem dood, maar er volgde er meer. Nu blijkt dat er ook gaten in mijn druivenhout zijn bijgekomen. Het blijkt dus dat er houtlangpootmuglarve in mijn druiven hout zitten. Heeft iemand hier over tips of wellicht ervaring mee?

 

houtlangpootmug

 

Spanwijdte 30-40 mm, juni-juli.

 

Kenmerken

Mannetje met gekamde voelsprieten en geelbruin of zwart achterlijf. Vrouwtje (208 4 g) met sterk glanzend, bijna rood achterlijf, dat telescopisch uitschuifbaar is.

 

Voorkomen

In vochtige bossen. Lokaal algemeen in Nederland en Belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi martin

nog nooit van gehoord

heb een hekel aan die vervelende jeuk beesten

ik zouz eggen kurk eruit slopen

dan ben je er mischien snel vanaf

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik speel zelf met het idee om de stukken hout opnieuw uit te koken. Dit zal echter niet meevallen aangezien ze nogal groot zijn.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mug heeft sowieso een vochtige omgeving nodig om zichzelf voort te planten.

 

dus sproei je in je terra? zoja dan zou ik voortaan je baardjes buiten je terra sproeien en voorzichtig zijn met water in jet terrarium.

 

wij sproeiden vroeger ook onze baardjes terwijl ze in hun terrarium zaten maar van dat idee zijn wij ook vlug afgestapt.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sproei inderdaad in mijn terrarium, ik moet daarbij zeggen dat het hout gespaard blijft, al kan ik me zeer goed in je argument vinden. Ik neem deze tip zeker mee.

 

Ik heb mijn hout nu gekookt (althans in gekookt water laten staan voor een paar uur). Megelijk dat ik het hout nu nog in de magnetron ga zetten. Of het helpt? De tijd zal het leren.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×