Jump to content
Sign in to follow this  
Dees en Roel

Help: 20 Eieren Baardagaan ( Zondag 15:00)

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Onze baardagaamvrouw heeft deze middag ongeveer 20 eieren gelegd en deze netjes in gegraven. Aangezien ik helaas pas morgen thuis ben wilde ik even vragen wat ik het beste kan doen als ik thuiskom? Ik ben al met spoed op zoek naar een broedstoof alleen deze tot op heden helaas nog niet gevonden. Heeft het nog wel nut als ik deze er morgen uithaal en wat kan ik dan het beste doen totdat ik de broedstoof heb? zijn er nog extra benodigdheden die ik moet aanschaffen om alles in zijn werk te zetten? Als er iemand toevallig nog een broodstoof te leen/koop heeft horen we dat graag. Omgeving Amersfoort en Den-Bosch.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee is niet aan te raden onder een lamp drogen ze uit

neem bakje vochtig zand leg daar de eitjes in en dek ze helemaal af en zet ze gewoon koel weg

dan kun je het wel drie dagen rekken hoor

daarna in broedstoof komt vast goed

mischien zit terrariumhuis met een afnemer bij je in de buurt

kijk een op terrariumhuis.nl

anders koop je een aquariumpje met thermostaat en verbouwt deze tot broedstoof

succes

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

@GBF: Dus het is geen probleem als ik dit morgen doe als ik thuiskom?

Ik ben helaas niet thuis maar mijn ouders wel alleen kunnen de eitjes er helaas niet uithalen dus mijn vraag is of ik de lamp op het stuk waar de eieren liggen aan moet laten staan of dat ik deze gewoon uit kan doen? is het aan te raden om me ouders het zand waar de eieren onder liggen een beetje vochtig te sprayen met een plantenspuit?

Is het geen probleem om de eieren na 2-3 dagen over te plaatsen naar de broedstoof ivm draaien?

Wat heb ik allemaal nodig om een broedstoof te maken, aquarium, thermostaat?

Helaas hebben we nog geen kennis op dit gebeid en willen toch ons best doen om deze eieren te laten uitkomen dus alle reacties en tips zijn welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dees en Roel,

 

Zoals gbf al zei, leg de eitjes volledig onder vochtig zand,

en bewaar deze koel ongeveer 15 graden.

 

Succes.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen,

 

Ik heb nu een broedstoof en wilde graag weten wat nu te doen. heb wat krekel bakjes en daar grotere gaten ingemaakt, is dat goed of komt dat heel nou? Op hoeveel graden moet ik de thermostaat zetten? Moet er een deskel op de bakjes?

 

Alvast bedankt,

 

Gr Roel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er dus geen extra gaten in gemaakt en de temp op 30 graden gezet, deze kan ik als het te warm word straks natuurlijk weer op 28 zetten. Ik heb foto's ervan gemaakt hoe het er nu uitziet, kan ik deze ergens uploaden?

 

Het zijn er trouwens 25. en heb een stipje gezet met een stift... klein stipje.. is toch niet erg he? potlood zag ik bijna niet, en klopt het dat de eitjes nogal zacht zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het klopt dat de eieren zacht zijn.

En geeft niet dat je er stippen op heb gezet, hebben wij ook gedaan.

De een zegt dat je ze nog kan draaien als je ze uit het terra haalt, de ander zegt weeer van niet, dus wij hadden geen risico genomen de 1e keer dat we gingen rapen

30 graden is misschien iets te warm???

maar je moet de temperratuur wel in het vermiculiet meten hoor, dus gewoon je thermometer tussen de eieren zetten

 

succes!!

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohh oke... want heb nogal een grote meter, een digitale... heb zo niet een kleine bijdehand. Waar kan ik deze kopen en welke moet ik dan precies hebben? Hoe kan ik het nu het beste oplossen? Alvast bedankt,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dees en Roel,

 

Inderdaad te weinig vermiculiet als ik het zo kan zien.

 

ook een paar verluctingsgaten in de deksels is aan te raden.

 

En de temperatuur moet je inderdaad opmeten tussen de eitjes.

 

Succes.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dus Beter gewoon wat meer ertussen strooien of kan dat niet zomaar?

 

En de tempratuur in de bak is nu 30 graden, Heb helaas nog niets om het in de bakjes zelf te meten, op hoeveel graden moet ik hem tijdelijk laten staan zodat het goed warm blijft? hoger als 30 of? is er ongeveer vanuit te gaan hoeveel graden het is als de omgeving rond de 30 ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi beter even opnieuw vermiculiet in water leggen eitjes eruit en in een goede laag leggen voor ongeveer 1/3 in het vermiculiet leggenwat de temperatuur betreft dit is werkelijk niet te zeggen

dit ligt ook aan de omgevingstemperatuur

succes grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi..........

Bedankt voor de snelle info...

Alleen het blijken 25 eieren te zijn,hoeveel komen er waarschijnlijk uit gemiddeld?

En enig idee wat voor soort baardagaam wij hebben? Ze waren vrij duur en het vrouwtje heeft een felle oranje baard.Worden vast mooie beestjes haha!

Groetjes Dees en Roel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

er is inderdaad te weinig vermiculiet in de potjes

als je nieuwe bakjes vult met vermiculiet laat deze dan eerst op temperatuur komen in de broeikas en meet de temperatuur in het vermiculiet

dit is namelijk de werkelijke temperatuur van het uitbroeden en niet de temperatuur in de stoof deze kan wel wat schelen

als je de gewenste temperatuur bereikt hebt duw dan in het vermiculiet putjes zodanig dat de eitjes er wat in liggen

hou er ook rekening mee dat de eitjes nog gaan groeien dus laat ook genoeg afstand tussen de eitjes

zorg er ook voor dat je nu de ietjes niet meeer draaid dus de grootste voorzichtigheid is hier aan te raden

hoeveel er gaan uitkomen kan men niet bepalen er is namelijk geen gemiddelde

bedenk wel dat een eerste legsel in vele gevallen mislukt, dit hoeft natuurlijk niet altijd te gebeuren maar de kans is groter

probeer dan ook niet te veel ontgoocheld te zijn moest dit gebeuren

ik hoop voor jullie dat dan ook alles prima verloopt

tja wat voor soort jullie hebben is natuurlijk niet te bepalen zonder foto of informatie over de ouders

in ieder geval dat het mooie baardjes worden daar twijfel ik niet aan

suc6

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel ger bedankt voor de info. De temp in de bakjes ligt nu rond de 29 graden? is dit te warm? ze liggen nu ongeveer voor 1/3 in het vermuciliet en zijn niet meer gedraaid vanaf het moment dat ik ze uit de bak gehaald heb. Ze liggen netjes van elkaar af zodat ze wat ruimte hebben om te groeien. Zal binnenkort eens even wat foto's maken van de baardjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Dees en Roel ;)

 

29

Share this post


Link to post
Share on other sites

ZOu ik de Temp eventueel nog naar beneden kunnen brengen als ik morgen weer thuiskom of is dat niet goed voor de eitjes? en wat kan ik het beste gebruiken om de temp echt goed te meten in de bakjes? zo'n plakstrip of? Alvast heel erg bedankt voor al je hulp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

eenmaal de eitjes in de stoof liggen zou ik niet meer met de temperatuur spelen

schommelingen van max. een graad zijn nog te doen maar zeker niet te brusk de temperatuur naar omhoog of omlaag brengen

het best is een digitaal thermometerje met een voelertje aan een draadje

deze kan je dan desnoods aan de buitenzijde plaatsen en de voeler in het vermiculiet

 

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal perfect... Ik ga aan de slag en ga vandaag de exacte temp meten... Heel erg bedankt voor al je info... Als ze daadwerkelijk uitkomen hou ik er een paar voor je apart haha :D

 

Ohh jah... nog 2 kleine vraagjes.. er zitten kleine luchtegaatjes in de deksel die ik gemaakt heb met een vork... is dat goed? niet dat de eitjes nat worden?

 

en waar kan ik zo'n temp meter halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een digitale temp met snoer zodat ik het in de bakjes kan meten... Alleen de onderkant van de deksels zit vol met drupperls water... als ik deksels eraf haal zullen die waarschijnlijk op de eieren vallen, hoe pak ik dit aan.... of maakt het niet uit als het water op de eieren valt?

 

Alvast bedankt,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

je gaat nu niet anders kunnen dan het dekseltje eraf halen

doe dit heel voorzichtig want vallende druppels zijn niet bevorderlijk voor de eitjes

anders dep je het wat af met keukenpapier

nadien leg je het dekseltje er gewoon op zonder vast te duwen

zodanig kan je in het vervolg de druppeltjes opdeppen met keukenpapier wanneer er teveel vocht op het deksel bevind

suc6

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Sensor nu in het vermuciliet gedrukt en hij zit er goed in.... er zijn gelukkig geen drupperls gevallen. Kan ik dit het beste om de 2 dagen gewoon aan de onderkant droogmaken zodat er geen druppels opvallen? Maakt het dus niet uit dat het deskeltje erop ligt... ik laat straks nog wel even de temp weten... heel erg bedankt voor je snelle reacties! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×