Jump to content
Sign in to follow this  
man uut axel

Uv Licht En Rachitis

Recommended Posts

Beste

 

een stelling ??

 

Bij hagedissen en agamen en kamelionen geven we kalk en vitamine preparaten.

 

Waarom geven we deze dieren ook geen uv licht.

 

uv licht zorgt ervoor dat er d3 wordt aangemaakt -> dit is voor de botten.

 

rachitis is kalkgebrek -> heeft dit met vitamine d3 te maken ??

 

zal het helpen bij de groei als je vol op kalk en vitamine geeft maar ook uv licht!!!

 

Als dat zo is dan kan je je natuurlijk afvragen waarom in het najaar de jongen

 

altijd meer kans hebben op rachitis ->

 

in het najaar minder zonlicht dus minder uv licht ??

 

ps. niet alles in dit bericht kan waarheden bevatten -> dit is een stelling , misschien heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een diertje die rachitis heeft en dit wil behandelen met kalk,vitamine, en uv licht.

 

peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede stelling,

ook baardjes hebben uv nodig,ik heb vandaag een powersun 100 watt in de tank gehangen,ik heb de baardjes nu een week,en dit is hun 1ste kennismaking met 1st warmte en nu uv,maar zelfs toen ze alleen een warmte lamp hadden,een zoomed 110 watts lamp zag ik ze al in een paar dagen veranderen van zwart grijs naar veel lichtere kleuren met mooi bruin oranje op de kop.

dus nu maar afwachtten hoe ze er over een poosje uit zullen zien.

maar waarom zouden baardjes geen uv nodig hebben,zonder uv kan er toch niets gezond groeien!

als ik het mis heb hoor ik dat graag.

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

oepps ps,

leg uit wat rachitis is aub,zover ben ik nog niet,hoop dat de mijne toch redelijk gezond zijn

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Anita,

 

Rachitis onstaat door een gebrek aan vitaminen D3 en calcium.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wauw heftige stelling peter

moest er even over nadenken

maar naar mijn mening is uv voor deze dieren zeer noodzakelijk

kalk alleen geven heeft geen zin

de dieren hebben vitamine d3 nodig om het goed op te kunnen nemen

dit halen ze uit de uv

rachtitis is dus een ziekte veroorzaakt door kalk en of vitamine gebrek

rachitis veroorzaakt vergroeiingen en dergelijke

bij toeval hebben wij een baardje met rachtitis gekregen van een vriend

hij had geen tijd voor de extra zorg die het diertje nodig heeft

uv extra vitamine en kalk zijn hard nodig om het diertje zn geleden schade zo minmaal te houden

genezen kan rachitis nooit maar je kunt het wel een halt toe roepen

heb ik begrepen

ik vind ook dat uv zeer zeker de groei stimuleert

de dieren zijn actiever, verbrande meer energie en eten meer en groeien dus ook harder

wat dat betreft ben ik dus helemaal voor uv

natuurlijk zonlicht is natuurlijk het beste maar aangezien we ze dat in nederland niet voldoende kunnen geven is uv licht een perfecte vervanger

Share this post


Link to post
Share on other sites

jes ,ik weet het weer,mbd,volledig metabolic bone disease komt ook veelvuldig voor bij leguanen die geen calcium,en vit d3 krijgen,begint met het trillen van de tenen en als je er niet op tijd bij bent dan gaat je dier op een hele gemene manier dood.

anita let wel op hoor.

doeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, welkom op ons forum. :rolleyes:

 

Echte lampen die het zonlicht nabootsen bestaan er niet.

Er zijn echter wel goede spotts en TLs voor reptielen.

 

Je moet eigenlijk kiezen waar je de UVB (D3) uithaald,

omdat een overdosis ook schadelijk is.

 

Rachitis ontstaat door het onbreken van vitaminene D3 en calcium, dus het

is heel belangrijk dat de combinatie van deze twee goed is.

 

Verder hebben reptielen ook nog andere vitaminen en aminozuren nodig

voor een goede weerstand.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar als je een uvb lamp gebruikt niet nog meer geven door middel van vitaminen,dan krijgen ze te veel,dan alleen nog cal geven vooral als ze nog in de groei zijn

anita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp mag ik mijn baardagaam geen extra vitaminen geven als ik al een uvb lamp heb?

gr kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze hebben toch ook andere vitamine,s nodig

uv zorgt voor aanmaak van vitamine d3

maar als je vitamines geeft is dat niet alleen vitamine d3 he

dus ik weet niet of je het over speciale lampen hebt

maar als je een normale uv lamp hebt

wij hebben bijvoorbeeld uv tl,s en daar zit dus ook uv-b bij

maar we geven daar naast ook vitamine,s en (apart) kalk

alleen uv of alleen vitamine,s is niet voldoende volgens mij

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een tl lamp die uva en uvb stralen afgeeft speciaal voor reptielen, maar ik ga hem ook vitaminen geven rechtstreeks met een spuitje in zijn mondje (eerst deed ik vtaminenpoeder op de voedseldieren), heb dat besteld en dat gaat deze week ergens in de brievenbus vallen, maar ik lees hier zo vanalles over vitaminen dat je het op den duur niet meer weet. Verder geef ik hem ook iedere dag calcium op voedseldieren.

Bedankt voor de goede raad.

gr. kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu kan je gaanen niet vergelijken met de beardys,maar bij gaanen is het zo dat als je een goede uvb lamp hebt en goed voert je alleen nog calcium toe voegt.

tl is gemakkelijk en niet zo duur.maar geven na een goede 6 maanden geen uv meer af.dus die moet je regelmatig vervangen.als laat maar zeggen een 100 watt powesun hebt (die niet stabiel is zoals een 160 watt) neem je het aantal branduren wat op de doos vermeld staat,min 20%,en dan zit je altijd goed met je uv.

anita.staat altijd open voor een goede discussie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu snap ik wat je bedoelt leguanen hebben dus geen vitamine nodig als ze uv krijgen

bij baardagamen is dit dus wel nodig en rechtsreeks in het bekkie is perfect

omdat je dan zeker weet dat ze het binnen krijgen

wat uvtl,s dat klopt dat ze na drie-zes maanden afhankelijk van hoe lang ze aan staan per dag vervangen moeten worden

wij hebben nu nog tl,s en willen dit in de terrariumwand die we gaan maken veranderen voor andere uv lampen wel willen we voor de nakweek bijvoorbeeld of de quaraintaine terra,s de tl,s blijven gebruiken (wel de lampen vervangen natuurlijk) omdat deze toch niet zo lang gebruikt worden is dat wel te doen

maar tl,s zijn gewoon vrij snel uitgewerkt

we hebben nog geen ervaring met "gewone" uv lampen wat die doen wat duur van de werking dus we wachten het maar af

maar voor nu dus gewoon uv tl,s voor ons

voor degene die afvragen waarom we aan tl,s begonnen zijn

toen we aan baardagamen begonnen hadden we nog niet de contacten die we nu hebben

en in de winkel verkochten ze alleen tl,s of een powersun 160 watt die dus teveel is voor een terra van 120-50-50

dus ja toen hadden we weinig keus nu wel ..............

grtjsssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een powesun van 100 watt,ook geen perfecte lamp,want er zit een schakelaar in,en die gaat aan en uit als het te warm word.alles zit zo compact in de fitting dat het ook niet erg sterk is,maar ik vind nog steeds de powersun een goede lamp hoor

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

De Floods van T-Rex zijn ook goed.

Ook hier zit een beveiliging in voor oververhitting.

 

Deze is te verkrijgen in 100 en 160 watt.

 

Nogmaals bij spotts boven de 60 watt moet je een porceleinen

fitting gebruiken.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marc,

ik heb porcelein,maar vind ze wel stroef hoor,de eerste poging om er een lamp ik te draaien was met een spaarlamp <_< en toen ik die niet even goed vast had,draaide ik die dus gelijk stuk.

ja ja kan gebeuren. anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor d3 heb je niet echt uv-lampen nodig hoor. Je kan ook d3 geven dmv. poeders en/of druppels. Natuurlijk is het hier moeilijk om juist te doseren en daarom is een uv-lamp ook gemakkelijker.

Voor mij speelt eigenlijk meer de lichtintensiteit een rol. Dieren die enkel onder spotjes gehouden worden zijn niet zo vitaal als dieren die onder fel licht gehouden worden. Natuurlijk kan je ook daglichtbuizen(tl) zonder uv kopen maar dan moet je wel nog d3 bijgeven. Als je uv-lampen gebruikt geef je best geen d3 meer dmv. poeders en/of druppels daar er dan gevaar is op overdosering.

Uv-lampen vervang je best voor alle veiligheid om het jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Olivier,

 

Ik ben het hier mee eens.

 

Als je de goede dosering D3 en calcium geeft heb je geen UVB licht nodig.

Verder natuurlijk ook nog andere vitaminen, mineralen en aminozuren

toedienen.

UVA licht zorgt er voor dat de kleuren van de reptielen beter uitkomen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd uv-a zorgt voor betere kleuren maar een hoge lichtintensiteit eigenlijk meer.

Als ik bv. mijn phelsuma's onder een gewone daglichtlamp of onder een philips cool white zet hebben ze fellere kleuren dan onder een uv-tl. Uv-tl's geven in de regel iets minder fel licht dan bovengenoemde tl's.

 

Als je echt veel dieren hebt lijkt het me bijna financieel gezien onmogelijk om overal uv lampen te plaatsen. Maar het gebruiken is altijd gemakkelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi olly wij hebben veel baardjes en nu zes terra,s staan

en in allemaal uv we zijn met twee andere terra,s bezig en ook daar komt uv in geld mag hier geen rol in spelen vinden wij

je doet het goed of je doet het niet

iedereen weet dat het houden van reptielen hogere kosten met zich mee kunnen brengen

grtjssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus iemand die geen uv gebruikt doet het niet goed volgens jou?

Kweet niet hoor maar Marc gebruikt ook geen uv(is op zijn site te lezen) en zijn dieren doen het ook goed(en heeft zoveel nk waar velen alleen van kunnen dromen). In reptielenzoo Iguana gebruiken ze ook geen uv-licht en toch hebben ze al groene leguanen nagekweekt tot in de zesde generatie! Fons (van Iguana) kweekt al heel zijn leven diverse hagedissensoorten zonder uv en geen problemen. Denk nu niet dat ik het nut van uv afbreek want ik gebruik het hier zelf ook maar het is duidelijk dat het zonder ook kan. Ik ken bv. de grootste kweker van Phelsuma's in de omstreken hier(zo'n 400 nk per jaar) en die gebruikt in sommige bakken wel en in andere bakken geen uv. Hij heeft nog nooit nadelige effecten gezien van de dieren die niet onder uv zitten. Wel zegt hij (zoals ik ook kan beamen) dat de lichtintensiteit een rol speelt. Dagactieve tropische dieren hebben nu eenmaal nood aan een sterke lichtintensiteit om levendig te kunnen zijn. Bij dagactieve reptielen wordt direct altijd gezegd dat als je ze zonder uv verzorgd dat je slecht bezig bent...wat met al die tropische vogels zoals papegaaien(en eigenlijk alle huisdieren die enkel binnenshuis gehouden worden)?Die hebben ook d3 nodig voor de botopbouw dus die hebben eigenlijk ook uv-lampen nodig maar geen haan die daarnaar kraait...

Het enigste nut heeft uvb dat het vitamine d3 aanmaakt...maar als je dat kunt (weliswaar op een goede manier) vervangen door poeders en/of druppels is er geen probleem om je dieren gezond te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus iemand die geen uv gebruikt doet het niet goed volgens jou

 

dat hoor je mij niet zeggen ik zeg alleen dat mensen die iets niet kopen omdat ze

het geld er niet aan uit willen geven

de goede hobby niet hebben gekozen

jij zei dat mensen mischien geen uv nemen omdat het te duur word

als je dier uv nodig heeft vind ik dat je dat moet kopen

anders had je het dier niet aan moeten schaffen

tuurlijk kun je dit ook met vitamines en dergelijke doen

daar ging het niet over

het ging over mensen die iets niet kopen wat nodig zou zijn omdat ze het geld er niet voor uit willen geven

dat is zoiets van ik koop maar en bakje krekels per week dan hebben ze maar twee dagen geen eten want twee bakjes is zo duur

snap je wat ik bedoel

 

Kweet niet hoor maar Marc gebruikt ook geen uv(is op zijn site te lezen) en zijn dieren doen het ook goed(en heeft zoveel nk waar velen alleen van kunnen dromen).

 

marc gebruikt wel uv hoor als ik het goed zeg gebruikt hij in zn buitenterrarium

t-rex lampen

en wat nakweek betreft we hebben er zelf drie van marc zitten dus we weten er genoeg van hoor

 

 

grtjssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar de discussie gaat er steeds over dat ze uv nodig hebben om ze goed en gezond te houden! En dat is dus niet waar! Je kan ze perfect gezond houden zonder uv! Zolang de belichtingsterkte goed is is er geen probleem volgens mij...

En de vergelijking die je doet met voer doet totaal niet ter zake. Eigenlijk vind ik het zelfs goed zoals je zegt dat ze een paar dagen zonder eten zitten want baardagamen worden over het algemeen veel te veel gevoerd!

 

Groetjes Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat is dus niet waar!

ach ja daar verschillen we dan over van mening ze hebben uv zeker nodig als het niet aangevuld word met de juiste dosering vitamines

 

 

Eigenlijk vind ik het zelfs goed zoals je zegt dat ze een paar dagen zonder eten zitten want baardagamen worden over het algemeen veel te veel gevoerd!

 

daar verschillen we dan ook over van mening

ik ben van mening dat jonge dieren zoveel moeten kunnen eten als ze willen

ouderen dieren mogen gerust regelmatig een dagje vasten

 

maar vasten is wat anders dan bezuinigen op je voedsledieren ivm de kosten

 

bezint eer ge begint is het spreekwoord

 

en uv is op vele forums een discussie waar nooit een eind aan komt

dus we kunnen hier lang en breed over disccuseren

maar we worden het toch niet eens

dus laten we deze discussie laten voor wat hij is

ieder doet het op zijn of haar manier en als er maar goed voor de dieren gezorgd word is het goed he

 

kom je ook naar de beurs in lochristi???

praten we daarwel verder over dit onderwerp ;)

grtjsssssssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×