Jump to content
Sign in to follow this  
gbf

Wat Gebruik Jij Als Bodembedekking?

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik werk al jaren met droog zilver en schelpenzand, en heb hier

nog geen problemen mee gehad.

 

Caliumzand raad ik af, omdat het de bedoeling van dit zand is dat de reptielen

hun calcium hier uit zouden moeten halen.

Dan krijgen ze naar mijn mening teveel zand binnen.

Bovendien vergroot het de kans dat de reptielen schadelijke bacterien

en parasieten binnen krijgen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik gebruik nu met mijn baardje rijnzand. Heb ik in het verleden ook altijd bij mijn doornstaarten gebruikt en vind ik prima. Geeft praktisch geen geur af en ziet er volgens mij nog het meest natuurlijk uit ook...

 

Jeremy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zavelzand. Vind ik heel goed zand omdat ze daar holen in kunnen graven die niet snel instorten.

 

Ik ga mee met wat Marc zegt over het calciumzand. Er wordt verteld dat het niet erg is als de dieren dit zand oplikken en dat het geen verstoppingen veroorzaakt. Niets is minder waar! Laatst was er nog iemand haar luipaardgekko overleden omdat die verstopt was door dit zand. Naarmijn mening doet dit zand meer verkeerd dan goed omdat de dieren dan gaan leren calcium binnen te halen dmv zand op te likken.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Ik heb in eerst instantie een zak zilverzand aangeschaft bij de GAMMA

ik heb daar 1,99 voor betaald 25 kg .... :D

das dus niks ;)

 

maar ja ik ben een beginner dus lekker eigenwijs ik ga 1 mei op de beurs rood

terrarium zand halen, het oog wil ook wat :P

maar inderdaad als ik de baardagaampjes een tijdje heb dan ga ik waarschijnlijk

ook wel alles uitproberen ...

geen slechte producten natuurlijk maar zoals schelpenzand zilverzand ect.

 

 

 

Groetjes winna

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag allemaal ;)

ik denk dat we hier op een verkeerde golflengte zitten wat betreft zilverzand

ik denk dat hier veel mensen witzand als zilverzand aanzien

witzand kun je inderdaad in zakken van 25 kg bij de Gamma verkrijgen

dit is zand die men gebruikt voor het voegen enz...

zilverzand is wel iets anders hoor!

dit is zand met nog een fijnere korrelstructuur en nog witter en word gebruikt voor decoratieve toepassingen of kan gebruikt worden in voli

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik gebruik gewoon metselzand,speelzand en zilverzand die kan je kopen bij de karwei(het zijn 25 kilo zakken en kosten 2euro per stuk)ik heb een terrarium van 150x50x50 en daar doe ik dan meestal 2 zakken(50 kilo) in en dan ligt er zo,n 10 cm zand in.dit vinden de baardjes leuk en het stinkt pas na een half jaar.

en metselzand heeft trouwens heel veel verschillende soorten kleurtjes.

 

groetjes hanne

post-2-1116587566.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb trouwens nog nooit last gehad van het zand(zoals parasiet of weet ik veel wat)en doe het er gewoon nar in(in het tgerrarium.zilverzand kan je beter alleen mikken voor de kleur bijv een zak metselzand een zak speelzand en een zak zilverzand.

 

groetjes hanne

Share this post


Link to post
Share on other sites

De baardjes die ik krijg zitten nu op rood terra zand van het merk terra plus het zijn zakjes van 5 kilo en kosten verkoop bij mij Euro 6.50.

 

Er is een nadeel vind ik deze baardjes hebben een waterval en lopen in, uit, in, uit, in, uit enzo maar door, door dat terra en waterval heen dus je raad al hoe die baardes eruit zien.

 

Aan de onderkant en pootjes rood!!!

 

Groetjes,

Agnetha

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij gebruiken ook rood zand

degene die je via de onlineshop kan bestellen

en natuurlijk als de baardjes nat zijn plakt het zand aan ze vast

maar het geeft niet af dus geen pootjes die rood blijven

grtjsssssssssssss

post-2-1117396533.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik terra-zand van Namiba Terra.

 

Is wel vrij duur (vergeleken met Zilverzand of Speelzand) maar geeft het mooiste effect. Normaal gebruik ik gewoon de normale zandkleur (beetje bruinig) omdat dit zand is wat goed droogt, en door de wat grovere korrel niet zoveel stof veroorzaakt.

Als mijn vrouwtje zwanger is maak ik de helft van mijn terra een heuvel met dat rode zand. Voordeel van dit rode zand is dat het als het opdroogt een wat harder geheel wordt... Hier kan het vrouwtje dus zeer goed in graven.

 

Nadelen van die rode zand zijn zeker:

- Doordat het opdroogt en een harder geheel wordt, ziet het er niet meer echt als mooi los zand uit (meer als grotere korrels, vind dat persoonlijk minder mooi)

- De buikjes, pootjes en baard van de Beardy's kleuren rood

- Is fijner zand, dus stoft vrij erg.

 

Ik haal elke avond alle ontlasting uit mijn bakken (zodra het is opgedroogt) en heb bijna geen last van geurtjes!

 

Suc6, Greetz Mike ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben ook rood terra zand van een merk waarvan de naam mij even ontschoten is ;)

Zoals hier boven aangegeven word vind ik het ook erg jammer dat dit zand als het nat is geweest brokkerig wordt. Ik zelf heb overigens nog niet echt veel last gehad van geurtjes, geen idee hoe men vriendin er over denkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha nee tot nu toe nog geen nare luchtjes geroken! De kleur van het zand is zeker mooi en tot nu toe vind ik het ook wel mee vallen dat het zand blijft plakken aan zn pootjes en de rest van zn lichaam..alleen als ie inderdaad nat is! Verders heb ik niks op het zand aan te merken ;)

 

groetjes melissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag allemaal ;)

 

ik heb van een oude rot in het vak de volgende tip gekregen en ga dit bij de volgende reinigingsbeurd van mijn terra dan ook eens uitproberen

zand in een verhouding 2/3 vette zavel met 1/3 wit zand geeft een goede bodemgrond

zavel houdt vocht goed vast zodat het geheel licht verhardt en niet te stoffig wordt

het heeft ook de mogelijkheid aan de dieren om gangen te graven die niet invallen

wil je zeker zijn dat alles bacterievrij is dan kun je het zand op hoge temp. in de microgolf plaatsen

ook wil ik jullie er nog eens op duiden dat stenen decoratief zijn maar dan leg je ze zodanig dat ze de bodem van het terra raken anders kunnen deze de dieren verpletteren bij hun graafwerk

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er nu calciumzand inzitten.. maar ik hoorde dat daar niet zo'n goeie ervaringen mee zijn. dus ik wil overstappen op terra-zand.

alleen de pest is dat ik net nieuw zand erin heb gedaan (tijdens de aanschaf van mijn baardje afgelopen zondag) en nu dus nog een volle zak heb staan! beetje zonde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nicol,

 

Dit is inderdaad zonde, want het is best duur.

 

Maar ik raad het gebruik van calciumzand toch af. :(

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi zet het te koop op marktplaats wie weet wil iemand het van je opvernemen en kan jij van dat geld wat anders kopen ;)

grtjsssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Nicol,

 

Dit is inderdaad zonde, want het is best duur.

 

Maar ik raad het gebruik van calciumzand toch af. :(

 

Groetjes Marc B)

ja daarom.. ik hoorde dat dat zand verstoppingen kan veroorzaken als het baardje dat binne krijgt.. en die van mij knoeit nogal met zijn groenten en fruit.. hij sjeest door zijn terra heen waardoor dat zand op zijn groenten en fruit terecht komt en zo krijgt ie dat ook binnen.

maar is terrazand en reptielenzand hetzelfde??

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi zet het te koop op marktplaats wie weet wil iemand het van je opvernemen en kan jij van dat geld wat anders kopen ;)

grtjsssssssssssss

goeie tip :)

ik weet alleen niet meer wat ik ervoor betaald heb :huh: mijn moeder heeft dat calciumzand afgerekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nicol,

 

Volgens mij is terrazand of reptielenzand hetzelfde. :unsure:

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb mn zand nog niet maar ik d8 aan loire zand of heel klein speelzand(lichtjes geel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb al massa's dingen gebruikt:)

hou van afwisseling (of wil gwn weten wat het beste is):P

heb 5 terraria

in het eerste van de anolis zit een laagje potgrond en daarop repti bark

in men 2de terra zit er een blauwe stekelleguaan en die heeft een laag speelzand(vochtig)

en een laag repti bark

heb een leeg terrarium 100lang 45 diep 50 hoog gevuld met rood terarium zand gaat af

en men nieuw terrarium van 120lang 60 diep 50 hoog gevuld met 1/3rood zand en 2/3 zilverzand gaat niet egt af

en men grootste 1.80 lang 80 diep 60 hoog zilverzand

euhm zo'n dinges van hamsters is da ook geschikt

 

groetjes jelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel gebruik ik geel/oranje terrarium zand kost iets van 7 euro per 5 kilo .

Het ziet er wel mooi uit maar ik vind het erg grof het lijkt net of er allemaal troep in het zand zit ben daarom ook van plan rood terrarium zand te gaan gebruiken

 

vriendelijke groet

Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×