Jump to content
Sign in to follow this  
spoukie

Eieren Leggen

Recommended Posts

Hoi hoi, Ben ik weer!

 

Ik heb sinds 2 baardagamen, twee vrouwtjes. Bij de eerste twijfelde ik of het nou een mannetje of vrouwtje was omdat toen ik de tweede erbij zetten, viel die eerste de tweede aan! haar baard was ook heel zwart! toen heb ik ze maar appart gezet! Dit was 2,5 week geleden...... nu heb ik ze sinds een week weer bij elkaar zitten en ging het eigenlijk hartstikke goed!! maar vandaag heeft de eerste baardagaam eitjes gelegd!! :huh:

In oktober? Dat kan toch helemaal niet? hoe kan dit?

Ze zullen wel niet bevrucht zijn maar toch! Ik voer haar nu extra en hou haar goed in de gaten, ze is nogal veel energie kwijt! maar het gaat over het algemeen best goed met 'r. :D

 

Help help, wat nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi wat een toestanden zeg

hoe oud zijn je baardjes en hebben ze alle tijd samen gezeten???

want dan zijn het toch man en vrouw

hoeft niet want een baardagaam kan sperma vasthouden dus ze kan al eerder bevrucht zijn dus mogelijk heb je wel bevruchte eieren

heb je de eiren laten liggen of wat heb je ermee gedaan????

wat je vrouw betreft als je geen jongen meer wil en wat eigenlijk beter voor je baardje is is ze uit elkaar halen

je baardje lekker vewennen en lekker aan laten sterken

als ze goed aan gesterkt is kun je haar in winterrust laten gaan

en je andere baardje natuurlijk ook

natuurlijk niet in winterrust doen als ze nog heel jong zijn

maar aangezien ze al eieren legt ga ik er even vanuit dat ze al wat ouder zijn

na de winterrust kun je ze weer bij elkaar zetten als je dat wilt en dan zouden ze dus kunnen gaan paren

waar je wel even aan moet denken is dat de markt momenteel heel erg verzadigd is de vraag naar baardagamen is nihiel

dus ik zou er goed over na denken of je de eiren nu uit wil broeden en ook of je volg4end jaar er mee wil kweken

de leeftijd van je baardagaam is daar natuurlijk ook heel belangrijk voor

kweken moet je eigenlijk alleen doen met een dier wat al zo goed als uitgegroeid is dus niet voor ze een jaar of twee zijn

let er nu trouwens op dat je baardje genoeg kalk binnenkrijgt hier kan ze nu wat tekort aan hebben

en natuurlijk voldoende vitamines

heel veel succes met je baardjes en eventueel de eieren

grtjs gbf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi, Bedankt voor je reactie!

 

Nou, het zijn allebei vrouwtjes! De ene is zeker! we twijfelde eigenlijk alleen nog aan de baardagame die gisteren eitjes heeft gelegd......... wat nu wel duidelijk is :D Ze zijn allebei al 2 jaar. Degene met de eitjes heeft altijd alleen gezeten.... Toen ik de andere kocht ging het niet goed samen, de eerste viel de laatste contineu aan! kop knikken en een zwart baard enzo...... vandaar de twijfel of het een mannetje zou zijn! ik heb ze eerst 1,5 week uit elkaar gehouden, en een week geleden weer bij elkaar gezet! Degene die zo boos was, was natuurlijk zwanger en daarom accepteerde ze de ander niet! nu gaat het super goed samen!

En direct komt een vriendin van me langs, die werkt al 10 jaar met reptielen en komt me helpen met voeden en de eitjes verzorgen... ik geloof dat ze de eitjes op een speciale manier eruit moet halen!

Ik snap alleen niet dat ze zo vroeg al eitjes gaat leggen en was enorm geschrokken!! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi raar hoor twee vrouwen die eitjes leggen.

laat die vriendin het geslacht nog eens checken

want in principe zou je zeggen dat een van de twee een man is of dat een van de twee contact heeft gehad met een mannelijke agaam

baardagamen kunnen sprema opslaan dus het kan best dat dat al even geleden is

kijk als je bij een baardagaam twee bobbels ziet is de kans dat het toch een vrouw is heel klein

maar als je maar een bobbeltje ziet kan het natuurlijk zijn dat de twee bobbeltjes gewoon niet goedzichtbaar zijn

ik weet niet hoe je het geslacht bepaald hebt ????

wat de eieren betreft die mogen niet gedraaid worden bij het uit het terrarium halen

en opletten dat je de plek waar ze de eieren heeft gelegd zoveel mogelijk in tact laat dus de plek niet veranderen dit zou anders veel stress voor je baardagaam kunnen opleveren

alleen als je 200% zeker weet dat het geen bevruchte eieren kunnen zijn maakt het voor de eiren niet uit wat je ermee doet

maar als je toch twijfeld kun je ze proberen uit te broeden in een broedstoof en dan maar afwachten

als ze bevrucht zijn heb je dus of een koppel of een van de twee heeft er een one nightstand op zitten ;)

ik zou zeggen verwen je baardjes maar lekker en heel veel succes met de eieren

grtjs gbf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×