Jump to content
Sign in to follow this  
F.H.

Nieuw Lid

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Ik ben Feiko Hoekstra en ik heb gister 2 baardagaampjes gekocht van ongeveer 10 weken (mssn ietsje jonger) oud. Ik heb ze in een terrarium van 50 x 50 x 50 cm waar ik ze volgens de dierenwinkel maximaal 3 jaar in kan houden. Ik vind dit echter veel te lang dus ik wil ze binnen een jaar overplaatsen naar een terrarium van 100 x 50 x 50. Ik ga ze om de dag een paar krekeltjes of andere voedseldieren geven die door het calciumpoeder hebben gelopen en ik geef ze elke dag wat andijvie of andere groenten. Er hangt 1 lamp van 60 watt in het midden, deze ga ik nog verplaatsen want ik heb op deze site gelezen dat dat noodzakelijk is. ook ben ik van plan om een UV lamp erin te gaan hangen. Gisteravond heb ik al de schrik van mijn leven gekregen; de baardjes sliepen allebei en eentje in een nogal vreemde houding. Ik ging even goed kijken en ik zag bij allebei niks bewegen (ook niet het buikje) dus ik dacht al meteen het ergste. Pas toen ik er eentje heel voorzichtig probeerde op te pakken gaf hij met een heel slaperig hoofd aan dat alles in orde was dus was ik ook weer opgelucht, het blijkt dus dat ze erg vast slapen.

Sorry dat ik dit lange verhaal tegen jullie ophang maar ik hoop hier wat reacties op te krijgen of ik het goed doe of dat er dingen zijn die ik moet veranderen of andere tips.

 

Ook had ik nog een paar vraagjes; ik heb al een aantal keer gelezen op dit forum dat mensen problemen hebben met de beestjes uit het terrarium te halen en dat de beestjes tegensputteren. Mijn baardagaampjes vinden het juist leuk om eruit gehaald te worden en vinden het ook geen probleem om terug de bak in te gaan, is dit goed of juist niet ??? Mijn tweede vraag is hoe lang de lamp moet branden, ik heb hem nu ongeveer 8 uur per dag aan staan.

 

Ik maak mssn een wat onzekere en onwetende indruk maar ik wil gewoon alles even dubbel checken omdat ik graag wil dat de beestjes het naar hun zin hebben bij mij thuis.

 

Groetjes Feiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

even een paar opmerkingen

 

je mag de kleintjes iedere dag krekels en sprinkhanen geven, dit hebben ze echt wel nodig voor de groei, groenten mag je iedere dag geven.

 

zoals het bij mij overkomt geef je ze ook te weinig krekels (je zegt zelf een paar krekels) je mag ze zoveel krekels geven als ze opkunnen, de onze eten soms wel 10 grote krekels per dag + een kleine sprinkhaan.

 

verder zou ik ze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Feiko,

 

Van harte welkom op het forum. :rolleyes:

 

Ook leuk dat je je eigen even heb voorgesteld. :)

 

Ik weet niet waar je de baardjes hebt gekocht, maar de informatie die je

hebt gekregen klopt niet. :huh:

 

Een spott van 60 watt is te zwaar voor in het genoemde terrarium.

 

De spott mag 12 tot 14 uur branden, op een tijdschakelaar.

 

Het genoemde terrarium zal spoedig te klein zijn.

 

Besproei de jonge agaampjes minimaal 1x per dag.

 

En inderdaad de meeste baardjes vinden het wel fijn om regelmatig

uit het terrarium te worden genomen.

 

Nog veel kijk en lees plezier op het forum, heb vragen stel

ze gerust.

 

Groetjes Marc en Berlinde B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid, ik mag de baardjes dus zoveel eten geven als ze opkunnen en 60 watt is te zwaar, 40 watt is beter???

 

 

Nog 1 klein vraagje; eentje staat telkens rechtop tegen het raam als hij slaapt, is dit normaal??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Feiko,

 

40 watt is inderdaad beter.

 

Jonge baardjes moeten zoveel kunnen eten als ze willen, maar gooi

nooit teveel voedseldieren tegelijk in het terrarium.

 

Baardjes kunnen in allerlei verschillende houdingen slapen, dus

dit is normaal.

 

Als je nog vragen hebt stel ze dan aub in het topic waar de

vraag over gaat, zo blijft het overzichtelijk. ;)

 

groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi allereerst welkom op dit gezellige en informatieve forum

inderdaad 40 zal beter zijn

maar controleer de temperatuur even

je terra zal inderdaad snel te klein zijn dus ik zou alvast op zoek gaan naar een grotere

dat ze tegen de ramen opslapen is normaal hoor geen zorgen over maken

en inderdaad gewoon voeren zoveel als ze op willen maar wel varieeren

je kunt varieeren met krekels,kleine sprinkhaantjes,buffalowormpjes,af en toe een wasmotje,redrunners,en natuurlijk groente en fruit

als is het normaal dat ze dat waarschijnlijk nog niet zullen pakken wel blijven aanbieden

alle voedseldieren bepoederen met kalk

behalve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

En het leuke is niet alleen dat we mekaar aanvullen, maar de

informatie komt ook nog eens goed overeen. :rolleyes:

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Feiko ;)

 

Welkom hier :P

 

de antwoorden op je vragen heb je hierboven al gekregen

 

dus rest er mij nog alleen je veel suc6 toe te wensen met je baardjes

 

en veel plezier hier

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Feiko,

Leuk dat je dit forum ook hebt ontdekt.

Wij zitten er ook net een dag of twee en het is geweldig zoals iedereen je voorziet van info.

Bij ons komt in de loop van de volgende week ons eerste baardje van ongeveer een jaar.

 

Groetjes Margreeth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey margreeth,

 

Succes met je baardje, ik heb ze zelf ook pas 2 dagen en er niets anders dan plezier van...

 

Groetjes Feiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Feiko.

 

Wat een aparte naam heb je, maar dat even terzijde. Heel hartelijk welkom op dit forum. Je heb van alles vertelt over je baardjes maar eigelijk niets over je zelf, zoals : hoe jong je bent en of je nog op school zit en in welk deel van het land je woont. Maar ja dat komt nog wel. Ik heb ook nog een vraagje , heb je de diertjes in een gespeciaalzaak gekocht of was het een winkel met van alles en nog wat aan dieren? Je hoeft geen namen te noemen. Het is echt niet waar dat je twee diertjes een jaar lang in dat terrarium kunnen blijven, en om de dag een paar krekels voeren is echt te weinig. Voer ze 2x per dag ongeveer 20 krekels die net zo groot zijn als dat het nekje breed is. Een week later geef je wat meer, hoe groter des te meer honger En zorg ervoor dat de krekel zich niet kunnen verstoppen, want die zijn ook erg slim. Mijn baardje is in 8 weken tijd 8 cm gegroeid, later zal dat wel langzamer gaan. Het is mijn eerste baardje en ik sta er versteld van wat hij kan verorberen. om de dag gaan de krekels door de kalk en door de multivitamine. Oh ja, met 5 a 6 halfwas sprinkanen van ruim een cm heeft hij echt geen moeite. En tussen door eet hij ook nog fruit en groenten.

Wat een vreetwolf he, ik mag er wel een baantje bij gaan zoeken :P Foldertjes rond brengen ofzo. :unsure:

Gr: Lizard lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

welkom op 't forum..

veel plezier hier :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×