Jump to content

Recommended Posts

Baardagamas en leguanen

Kunnen niet samen doe je dat wel dan ben je verkeerd bezig

leguaan is een tropen reptiel en baardagame is een woestijn dier

teven heb een leguaan luchvochtigheids graad vele male hoger liggen dan een baardagame

Leguaan rond 70/90% vochtigheids graad

Baardagame 20/30%

Stel je dieren wil samen laten verblijven kies dan bijvoorbeeld watershildpad met een leguaan maar let op stil staand water kan een hazzard zijn voor je leguaan die je samen met je schildpadden opgescheept zitten denk aan salmonella/legionella

dus zorg altijd dat het water vers is zowel voor je leguaan als drink water en je watershildpadden als zwem water

ook de bodem bedekking is anders en tempraturen leguaan 25 nacht 30 overdag (grade)

baardagame 30 nacht 35 overdag (grade)

mijn advies : hou soortgenoten bij elkaar !

voorbeeld met dieren die je samen kan laten verblijven landshildpadden met baardagame

of waterschildpadden met leguanen

ik voeg foto's van mijn leguaan en schildpadden terrarium bij zo dat je een indruk krijg wat je moet en hoe het moet doen

 

Mijn leguaan en schildpadden terrarium bestaat uit Nachtverlichting+daglicht

warmte matten/ventilatoren/nevellaars/mistmaker/luchtvochtigheids graad 80% + -

verhoogde en verlaagde verlichting tempratuur meters en hydrometers

terrarium van 2 meter breed 120 deep 230 hoog

water pool met waterval voor stroomend water (1000liter phr) water zuiverings pomp

vertikaal en horizontale lianen en andere soort takken (let op behandel het hout voor je het plaats tenzij je speciaal hout koopt wat speciaal voor terrariums bestemd is)

schuilplaatsen/heel veel kunstbeplantig/beukenhout snippers/lamp kap met korf tijd schakelaars/stekkerdozen/led verlichting voor een sterren effect in de nacht)

totaal kosten inc glas 8000 euro daar naast nog een energie rekenning van 260 euro per maand

als je een reptiel wil houden boots dan zo veel mogelijk zijn natuur na

meesten leguanan worden niet ouder dan 10 tot 15 jaar in gevangenschap wil je dat zo'n dier een goed leven heb en wat ouder word boots zijn natuur nauwkurig na en de leeftijd kan zo oplopen van 15 to 20 jaar (20 jr is erg oud voor een leguaan)

mijn leguaan is 18 jaar oud nu en 2 waterroodwangschildpadden 24 jaar

dus je ziet het :) het is haalbaar !

zoals alle hobbies kost het geld let er op voor aanschaf wat zo'n dier kan kosten ook zou je energie rekening een stuk hoger worden (ongeveer tussen de 50 tot 100 euro meer per maand meer) wil je het egt doen zoals het moet

vele mensen hebben zo'n dier in een hokje van een meter, 1 of twee lampen bodembedekking wat plantjes en stenen

DAT IS NIET GENOEG !!

tevens onderhoud is belangrijk ! vitamine B3 en C belangrijk

geef geen sla of spinazie er zit veel ijzer in wat niet goed is voor een reptiel

Advies : Geweekte kattenbrokjes daar zit alles in wat een reptiel nodig heb gebruik het als basis voedsel en geef je dier met regelmaat ook fruit (10%)en groenten (30%) nat kattevoer is een optie om brokjes te vervangen maar er zit veel zout in wat na lang gebruik de nieren kan beschadigen en het dier tot de dood leid

bij een reptiel zie je niet dat hij ziek is of word als je eenmaal ziet dat hij ziek is dan ben je meestal al te laat

ik wens jullie het beste met het houden van jullie reptiel(en)

voor vragen kunnen jullie me altijd mailen naar Roger1802@hotmail.nl

M.V.G. Roger.

 

 

post-2538-0-91394500-1402849899_thumb.jpg

post-2538-0-29878300-1402849900_thumb.jpg

post-2538-0-67119500-1402849900_thumb.jpg

post-2538-0-04864100-1402849901_thumb.jpg

post-2538-0-42002500-1402849901_thumb.jpg

post-2538-0-75188400-1402849901_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×