Jump to content
mia

misvormde baby baardagamen

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik zal me kort even voorstellen: we hebben sinds enkele jaren 5 baadagamen en 10 korenslangen (volwassen + jongen). Vorig jaar heb ik met succes een 24-tal korenslangen en 7 baardagamen uitgebroed. Alles is toen voorspoedig verlopen, met prachtige beestjes als resultaat!

Nu echter lijken we grote problemen te hebben met de baardagaameitjes.

De eerste eitjes liggen in de broedstoof (natte) van 9 februari. Vorig jaar waren ze uitgekomen na 55 dagen, nu liggen ze er echter al meer dan 80 dagen in. Donderdag en vrijdag zijn er 3 baby's geboren. De 2 eerste bleken echter niet in orde met hun pootjes (kunnen niet lopen, zwemmen een beetje) en zij apatisch. Het 3e is heel vinnig en heft al goed gegeten (heeft precies wel een kleine knik in zijn staartje). Met de andere eitjes van het legsel gebeurde echter niks meer. Eergisteren deukte een eitje in, maar daar bleef het bij. Een ander was gisteren ingedeukt, met een mini scheurtje. Omdat daar ook niets meer aan veranderde, heb ik deze 2 en nog 2 andere opengemaakt. Daar zaten overal volgroeide baardjes in, maar wel dood (1 heeft nog 1 of 2 keer precies een adembeweging gemaakt). de dooier was nog wel niet volledig verteerd. Ze liggen precies ook heel krom. Ik kan niet uitmaken of dit komt door misvorming, of doordat ze dood in het ei zaten. Wat doe ik nu best met de andere eitjes. Ik vind dit zo verschrikkelijk!

Waar ik me zorgen over maak, is dat de oorzaak ligt bij de grote temperatuurschommelingen in de broedstoof. Meestal rond de 27-28°, maar deze schommelde af en toe plots naar 26 of naar 30°, naargelang de temperatuur buiten. Vorige keer waren er ook wel schommelingen geweest maar dat had toen blijkbaar geen gevolgen...

We zitten nu nog met heel veel eieren in de broedstoof (4 legsels baardagamen en 1 van de korenslangen. Ik hoop dat ze er niet allemaal aan gaan!

Wie kan mij raad geven???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom op het forum.

 

Misvormde jongen kan o.a. komen door inteelt, teveel of te weinig vitaminen/mineralen, eenzijdig voedsel.

Zijn de ouders van dit legsel dezelfde ouders als van het legsel van vorig jaar?

 

 

Uitkomst na 80 dagen  duid erop dat de broedtemperatuur vrij laag is geweest.

 

Probeer te grote schommelingen van de temperatuur zoveel mogelijk te vermijden.

 

Probeer een broedmachine altijd in een zo koel mogelijke ruimte te plaatsen, bijvoorbeeld kelder.

Bij verwarmen is makkelijker dan te koelen.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marc, bedankt voor je antwoord.

Het is hetzelfde mannetje, maar een ander vrouwtje. Dat hebben we sinds iets minder dan een jaar in huis. Dat kan geen inteelt zijn.Hier krijgt ze heel goed vitaminen, veel groenten en fruit en dubia's (eigen kweek).

De broedstoof was in het begin 26,5- 27 graden tot mijn zoon zei dat ik ze warmer moest zetten. Nadien is ze beginnen schommelen. Toen was ze tussen de 28 en 30 graden, met een afkoeling gedurende de nacht. Ik ga ze in het vervolg zeker op een koelere plaats zetten, maar er liggen nog een groot aantal eieren ( in 2 natte broedstoven ) in van de 2 andere baardagamen, hun 2e legsels en van de korenslangen. Dan kan ik ze moeilijk verzetten, toch? Of probeer ik dat toch te doen?

Het volgende legsel dat moet uitkomen ligt nu 70 dagen en het 3e 60 (dat is van het vrouwtje van vorig jaar)

Wat doe ik met de eitjes die er nu 84 dagen inliggen? Daar is nog steeds niets aan te zien.

En wat denkje van al de andere eieren, zou daar nog iets goed kunnen uitkomen? Zou het louter aan de temperatuur kunnen liggen? Want mijn 2 andere vrouwtjes zijn zeker goed gevoed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Eitjes zeker niet meer verplaatsen.

 

Normaal gesproken is zouden de jongen sterker moeten zijn bij een lagere broedtemperatuur.

 

Kan zijn dat het probleem van de misvormde jongen door het vrouwtje komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

weer een dagje verder, maar er gebeurt niets met de overgebleven eitjes. Ik vermoed dat er overal dode beestjes in zullen zitten...

De 2 beestjes die vanzelf geboren zijn lijken niet echt misvormd, maar kunnen hun pootjes niet goed bewegen, ze zwemmen precies wat. Het 3e is heel vinnig, loopt en klimt en eet goed. Het eet zelfs al sla uit de hand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de er dode diertjes in de eitjes zitten gaan de eitjes verschrompelen/schimmelen.

 

Er kan soms een week verschil in uitkomst zitten, van de eitjes.

 

Zou nog even afwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopelijk verloopt alles goed met de eitjes die jullie nog hebben. Misschien kan je de babybaardjes die geboren zijn extra kalk of vitaminen geven. Of langs de dierenarts gaan? Ze kunnen misschien verder zoeken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×