Jump to content
Perry

Eieren en geslachtsbepaling

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Al een tijd gaat het goed met onze baardagamen. We hadden er eerst een, door de kweker bestempeld als man. Toen HIJ eieren legde voor de eerste keer, ahum dus toch een dame, hebben we besloten er een bij te doen. Dit gaat prima met zn tween, af en toe een beetje mot. Ik zal mijn probleem hieronder voorleggen:

 

De ene (Perry), geboren in 2009, legt elk voorjaar een of twee keer eieren. Deze legsels gooi ik weg, omdat we er vanuit gaan dat ze onbevrucht zijn. Echter, bij het legsel van vannacht, zie ik in een paar van de eieren een klein adertje lopen. Ik heb zo'n ei opengesneden en er kwam eigeel uit, er een klein rood draadje.. Een bevrucht ei??

De andere baardagaam (Abby), geboren in oktober 2010, gekocht bij Jo van Pajorep, is een stuk groter, en (als het goed is) ook een dame. Echter, dit dier legt geen eieren. Ze is wel wat dominant naar Perry toe. De twee zitten in een terra van 150x40x60.

Zou het toch kunnen zijn dat Abby een mannetje is? Hemipenissen heb ik nooit duidelijk gezien, wel de karakteristieke punten voor een man op de dijbenen.

Ik heb een foto bijgevoegd van Abby zijn/haar kruis.

 

post-2127-0-57138700-1398778214_thumb.jpg

post-2127-0-19920000-1398778231_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het op de foto niet heel goed zien, maar ik ga toch voor een vrouw.

De porieen op de dijbenen zijn bij sommige vrouwen bijna net zo groot als bij mannen.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps vergeten.

 

Als er adertjes in de eitjes lopen zijn deze bevrucht.

 

Bij pas gelegde bevruchte eitjes zie je ook soms duidelijk de kiemschijf, dit is een ronde roodachtig plek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Hartstikke bedankt voor je reactie..

Ik zal bij het volgende legsel (als ze nog eens legt) eens foto's van de eieren posten.

En misschien wat duidelijkere foto's van de man/vrouw/hermafrodiet haha

 

Groetjes Liset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Liset,

 

Leuk je nog eens te horen en goed te horen dat Abby nog steeds op een goede thuis zit.

Op de foto's is het volgens mij duidelijk een vrouw, aan de poriën kan je je zeker niet blind staren want vrouwtjes bezitten deze eveneens al zijn deze meestal wat minder en op de foto zijn deze ook niet van deze omvang dat je geneigd zou zijn om te zeggen het is een man.

Als er bloedvaatjes in de eieren lopen dan duid dit inderdaad op dat de eieren eens bevrucht zouden kunnen zijn.

Zou me echt verbazen dat dit een man zou zijn maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit en dan zou Abby wel een meester zijn in het vermommen.

Probeer eens om met een sterke lichtbundel op de staart te schijnen terwijl je deze omhoog houd, misschien kan je dat duidelijkheid brengen.

Zou het echt jammer vinden en dit is dan ook de eerste maal dat iemand me dit zou melden, maar iedereen kan het wel eens mis hebben.

Ook heb je haar/hem al een hele tijd, heb je dan nog niet het kopknikken en dergelijke opgemerkt? Opgepast kan ook bij vrouwen onderling!

Hou ons zeker op de hoogte ;-) 

 

Groetjes, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×