Jump to content
Sign in to follow this  
Torre

2 mannetjes of vrouwtjes aanschaffen : pro en contra ?

Recommended Posts

Hoi,

 

Na een paar baardloze jaren, is het virus al een tijdje weer aan het woekeren, mede onder impuls van de ondertussen wat oudere dochter.

Ondertussen ben ik me al enige tijd terug aan het inlezen, terrarium staat ondertussen al klaar, verlucht en temperaturen zijn nu goed.

Bedoeling was om 1 baardje te kopen, maar ik weet dat er binnen de kortste keren toch nog eentje zou bijkomen, dus beter vooruit kijken en informeren.

 

Mijn eerste idee was om in dat geval voor 2 vrouwtjes te gaan. Die kunnen dan (doorgaans) samen in 1 terrarium.

Echter heb ik het forum al redelijk doorspit en kom vaak topics over legnood tegen. Heb hier geen ervaring mee, en toch wel schrik dat desgevallend ik de symptomen niet tijdig zou herkennen. Ik heb al gelezen dat sommige hun hele leven nooit eitjes leggen, andere dan weer wel, maar hoe groot is de kans dat ik geconfronteerd ga worden met legnood gedurende hun levensjaren ? Uitzonderlijk, of redelijke kans ?

Indien ze eitjes leggen blijkt dat ook nogal een zware impact te hebben op hun gezondheid. Met het oog op hun welzijn en mijn weinige ervaring van vroeger twijfel ik dus.

 

2de optie is 2 mannetjes. Sowieso dan extra kosten gezien 2 terra's, 2 keer uvb lampen te vervangen, .. maar het financiële laat ik nu even buiten beschouwing.

Bedoeling is om de baardjes handtam te krijgen en te houden, ook op volwassen leeftijd. Dus dat ze af en toe eens een kwartiertje mee op de sofa gaan, makkelijk handteerbaar blijven voor eens een badje,..

Hoewel ze apart zitten gaan ze mekaar dus soms wel zien. Denk dat ze sowieso toch gaan aanvallen dat er vlakbij een 2de mannetje aanwezig is.

Hoe vertaalt zich dit naar gedrag ? Het is niet de bedoeling om volgend jaar baardjes te hebben die blazen of bijten als er een hand in de bak komt, of dat ze dominant of bijterig reageren als ze op de arm worden genomen.

Wie heeft er 2 mannen in dezelfde kamer zitten en kan betreffende het eventueel wijzigend karakter meer vertellen ?

 

Heel graag jullie ervaring en advies. Eventueel andere zaken die ik over het hoofd zie ?

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Torre, Ik vang hier baardagaame op en heb 2 mannen, Marley is erg makkelijk en Bob is erg moeilijk. Zitten wel apart hoor, wand Bob zal Marley wat aan doen.

Man en vrouw is erg mooi, maar net wat je zeg eitjes , Als je ze klein neemt dan paren ze nog niet, met hun 2e jaar zullen ze gaan paren, Maar dan nog moet je een terrarium apart houden, Om het vrouwtje daar in te zetten om haar eitjes te leggen , Maar als je een paar neemt , Moet je weten dat een vrouwtje na haar 1e leg 3 weken later weer gaat leggen, en dan 3 weken later weer, Een man wil gewoon voortplanten ,  Neem je 2 vrouwen heb je het probleem niet. Jonge baardagaame zijn tam, en je kan ze met veel aandacht nog tammer maken. Ik doe al jaren een dag boek maken van de dieren hier, en als je die leest, zal je ook hier een stuk tegen komen van legnood of te veel eitjes leggen, Ik heb een vrouwtje gehad en zei heeft 220 eitjes gelegd, ze bleef leggen, zei is er aan overleden. Als ik de keuze had zal ik voor 2 vrouwen gaan . Maar 1 baaragaame kan ook heel goed hoor, Deze dieren leven ook gewoon alleen , Ze zijn alleen samen om te paren in de natuur en dan gaat de man weer weg, Vrouwtje legt de eitjes en gaat ook weer weg, en ziet ze niet meer . Dus 1 baardagaam kan ook heel goed, en als hij zei genoeg aandacht krijgt, heb je geen 2e nodig hoor, Je hoef niet te denken van zo zielig zo alleen, hahaha. Heb je nog vragen hoor ik het wel .

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zitten de mannen zo en dat gaat goed. Alleen als Marley of Spyke (de leguaan) op de grond loopt , krijgt Bob het op z`n heupen en is dan super druk hahahaah

post-481-0-52966300-1396765945_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wil,

 

dank voor je reactie. Handtam krijgen, dat zal wel geen probleem zijn. Vorige baardjes werden ook van kleinsaf regelmatig gehanteerd, geen enkele keer enige vorm van dominantie of agressie gezien. Jammer genoeg heb ik ze moeten herplaatsen wegen ernstige en langdurige ziekte toen ze nog maar net volwassen waren. Hier dus nooit eitjes gehad, en ik heb dus geen ervaring of dat allemaal vlot verloopt; niks van ervaring met legnood en de symptomen. Dat is dus hetgene wat me wat tegenhoudt om voor vrouwtjes te kiezen.

Ik weet dat het solitaire dieren zijn, dus geen noodzaak om er 2 te houden. Wel dus gewoon een eigen keuze omdat ik het leuker vindt dan gewoon eentje; ben eveneens van plan om terug een paar voedseldieren zelf te kweken, gewoon omdat ik dat fascinerend vind, maar voor 1 baardje is het ook de moeite niet (eigenlijk ook niet voor 2)

 

Als ik voor 2 mannen ga, dan komen beide terra's boven elkaar in de woonkamer. Beide mannen zullen wel weten dat er 'concurrentie' zit boven of onder hen.. Bedoeling is toch zoals vroeger dat ik handtamme baardjes blijf behouden, ook al omdat de dochter nu meedoet in de hobby. Ze weet ondertussen wel dat het geen knuffeldieren zijn, maar t is wel de bedoeling om ze regelmatig eens op de arm te nemen. Hier ook geen ervaring met 2 volwassen mannen in huis, dus wat schrik dat die wat heviger, agressiever of bijterig gaan worden. Ik denk dan vooral aan mijn dochter.

 

Blijf nog twijfelen; alle advies welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier kan Bob niet los als Marley buiten de bak loopt, Bob kan ook niet met de leguaan buiten de bak, Marley weer wel. Maar Bob is mishandelt en kan niet samen met een vrouwtje BV , Bob was erg bang en blaasde ook altijd, Hij is nu erg lief, kan er alles mee, maar met andere dieren kan hij dus niet. Als Bob heel druk is pak ik hem, en hij ga dan lekker in me nek liggen en is dan weer op zijn gemak, Zijn baard wat dan pik zwart is , komen gewoon weer mooi op kleur, Bob vind het heerlijk om lekker te kroelen , hahahaha

 

Ik vind het heel mooi eitjes , Maar er komt veel bij kijken. Hoor wel wat het wordt bij jullie.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou je op de hoogte. Ga nu nog geen overhaaste beslissingen nemen; t is tenslotte voor een aantal jaren (zonder tegenslag)

 

Worden eerst nog een paar avondjes surfen op het net vrees ik  :D , de twijfelaar die ik ben.. En bij de verkoper nog eens goed mijn ogen en oren de kost geven.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valse baardagamen komen zelden voor.

 

Baardjes zijn snel gewend aan mensen.

 

Zorg er wel voor dat een terrarium nooit op de grond staat, hier worden baardjes schuw van.

Als je een baardjes uit het terrarium pakt altijd doorpakken en niet aarzelen.

 

Als je niet wilt kweken zou ik voor 2 mannetjes gaan, nooit geen problemen met legnood.

Wel ieder in een apart terrarium.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marc, het zijn uiteindelijk 2 vrouwtjes geworden. Ik heb lang zitten twijfelen, maar dan vorige week uiteindelijk beslist om voor 2 vrouwtjes te gaan in 1 terrarium (voor zover dit op volwassen leeftijd ook goed blijft gaan).

Baardjes zijn ondertussen al een dag hier. Beiden 4 maand oud. Ene dame al goed actief; eet alles wat beweegt, en gaat ook nog eens wat in de vegetarische schotel gaan neuzen. Andere baardje heeft blijkbaar nog moeite met de overgang. ?

Stopt zich constant weg in het donkerste hoekje van de terra. Vandaag amper 1 krekel gegeten. Beestjes zouden mekaar moeten gewend zijn, en op dat vlak zie ik ook niet direct problemen. Ik vermoed dat zij wat meer tijd nodig heeft voor aanpassing aan de nieuwe bak en omgeving ? Ik hou het in ieder geval nauwlettend in het oog.

K zal pas gerust zijn als ze morgen wat meer onder de spots komt en interesse heeft in wat krekeltjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let er ook wel op dat dames naar elkaar toe ook heel dominant kunnen zijn...  Wij hebben hier een dame gehad en deze kon absoluut niet bij andere dames.  Het zal niet zo dikwijls voorvallen maar het is iets waar je rekening mee moet houden vind ik.

Ze hebben even tijd nodig om te wennen. Het zal wel in orde komen.  Moest ze na een tijdje toch niet goed even kan je best langs de dierenarts voor een controle.

Laat de foto's maar komen  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×