Jump to content
Sign in to follow this  
Torre

eindafwerking zelfbouw achterwand : hoe waterdicht maken ?

Recommended Posts

Na x aantal jaar zonder baardjes komt er dus binnenkort terug eentje in huis.

 

Ondertussen ben ik al bezig met het terrarium in orde te maken. Zoals destijds heb ik nu ook weer zij- en achterwanden gemaakt, inclusief zonneplateau's met piepschuim, bestreken met meerder lagen tegellijm.

 

Nu wil ik die toch 'waterdicht' maken. Enerzijds voor het besproeien van het baardje, anderzijds om toch regelmatig de bak te kunnen ontsmetten. Denk dus dat ik toch beter een waterdichte coating maak. Zijn er trouwens mensen die enkel de tegellijm als laatste laag houden, zonder enige waterafdichting ?

 

Destijds had ik een paar terra's met bootlak (yachtvernis) gemaakt, maar die is glanzend en vond ik toch wel iets te hard glanzen, al zeker met de spots erop.

Daarnet een paar proefplaatjes gemaakt en inderdaad blijkbaar weer hetzelfde effect; nog harder bij de exemplaren met een verflaag als finish vooraleer de lak er op ging.

Ondertussen heb ik hier en elders al een paar alternatieven gelezen, gaande van vernis voor parket, tot gewone spuitbussen uit de Action (matte vernis).

Echter zonder foto's te zien, en evenzeer twijfel omtrent de invloed op de luchtkwaliteit binnenin het terrarium.

 

Iemand advies voor waterdichte afwerking, niet glanzend maar mat, en veilig voor het baardje ?

 

Nog snel een 2de vraag : een UVB spaarlamp, wat is de minimum en maximum afstand tot de zonnespot ? Heb hier al op gegoogled maar vind daar niet direct een antwoord op. voorziene afstand lamp tot zonneplaats is zo'n 20 cm. Bij het terrarium zat een Exo Terra repti Glo 10 UVB, 13 watt.

Destijds heb ik ook met dergelijke spaarlampen gewerkt (horizontaal geplaatst), alsook zonder UVB lamp, maar dan wel met extra vit. d3. Even gezonde dieren.

 

Huidige terra is maar 80cm, 40cm hoog, dus een tijdelijke bak. Voor grote TL's of spots heb ik hier dus geen plaats. Graag jullie advies om al dan niet met uvb spaarlampen te werken, dan wel met d3 supplement in vitaminen.

Igv spaarlamp, gezien de afstand van 20cm, welke sterkte raden jullie aan ?

 

Advies ivm wandafwerking is dringender. Dan kan ik al beginnen luchten en proefdraaien met de spots. Baardje is nog niet voor direct. Eerst alles op punt zetten.

Alvast bedankt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik weet dat er veel met epoxy hars wordt gewerkt, moet beresterk zijn.

 

Vroeg ook wanden gehad met alleen wat lagen tegellijm.

 

Baardjes kregen deze wanden toch kapot, gevolg alles van insecten kroop in het piepschuim.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag een vernis gaan halen en paar proefplaatjes mee gedaan. Lijkt goed te gaan.

Epoxy is idd sterk, maar geen ervaring mee. Huidige terra gaat toch maar paar maand meegaan wegens te klein voor volwassen baardje. Heb moeten beloven dat het bij eentje blijft, maar ja .. We zien wel. Kan er nog altijd sprinkhanen in kweken. Vroeger heb ik ook mijn voedseldieren zelf gekweekt, en daar had ik evenveel plezier aan als aan de agamen zelf. Maar voor eentje is het natuurlijk de moeite niet.

Bootvernis/yachtlak destijds was goed, maar te glanzend. Nu bestaat er wel een matte versie van :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je wil dat je achterwand minder glanst dan zand er overstrooien na het opbrengen dit breekt de glans doordat het in de verf zit voordeel je blijft stevigheid houden

 

grtjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die optie met zand had ik al meermaals gelezen. In een vroeger verleden heb ik daar ook eens een poging mee gedaan, maar vond het niet echt super. Zal het waarschijnlijk niet gedaan hebben zoals het hoorde..

Maar ben tevreden, vernis blijft nagenoeg volledig mat, zelfs na 3de laag. Met de yachtvernis destijds was het bijna een spiegel na 3 lagen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×