Jump to content
Sign in to follow this  
b&s

juiste benamingen!!!

Recommended Posts

Help wat voor een kleurslag is mijn baardje !

 

Daar ik dit regelmatig eens hoor en zie wil ik dit toch eens neerzetten !

Zolang dat er niets over de ouderdieren is geweten is ieder baardje een wildkleur hoe mooi gekleurd het ook mag wezen!!!

Ga ook niet uit van op horen zeggen en vermoedens!!!

Mocht het baardje toch beschikken over één of meerdere genetische kenmerken zoals leatherback,hypo,trans mag je wel eventueel zeggen dat je een wildkleur leatherback hebt of een wildkleur hypo, enz...! 

Dit is iets wat voor sommige kwekers nog belangrijk kan zijn om de juiste volledige kleurslag te kennen !!!

 

DUS GEEF DE JUISTE INFO MEE MET JE BAARDJES !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bart,

 

Dit is bijna een onmogelijke zaak.

 

De genetica van vroeger is bijna nergens meer te achterhalen.

 

Bij baardjes uit ge USA krijg je geen benaming van de kweekgeschiedenis, maar alleen de bloedlijn.

 

Ook ontstaan er vaak spontaan nieuwe mutaties en morfen.

 

Alles is gebaseerd op vertrouwen van de verkoper.

 

Is er misschien iemand die de zaak loopt te bedonderen? :o

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Dat is nu wel juist wat je zegt !als je bijvoorbeeld een Zero zou kopen ga je inderdaad niets meer te weten komen dan Zero en totaal niets van de ouders of voorouders! :(

 

Ik heb het eerder over het feit je koopt ergens een baardje (vb: marktplaats,reptielenwinkel )en je weet totaal niets van het baardje dat je dan niet moet afkomen met  " ik heb me een Florida orange baardje gekocht " omdat het dier toevallig wat oranje ziet !Dat probeer ik duidelijk te maken! ook weet ik al dat dit wel een hopeloze zaak zal zijn !

 

En of er iemand de zaak loopt te bedonderen? geen idee !

 

Gr Bart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bart,

 

Inderdaad worden er kleurnamen gegeven aan baardjes die in een winkel of op marktplaats aangeboden, die niet kloppen.

 

Een beetje geel noemen ze dan yello, een beetje oranje noemen ze dan orange enz.

 

Dit wordt al jaren gedaan door bepaalde mensen, en ik heb de indruk dat dit steeds erger wordt.

 

Vele jaren geleden mocht er een lid van dit forum op onze stand op een beurs komen staan.

 

Deze had gewone baardjes opgekocht voor 2,50 euro op marktplaats en begon deze op onze stand aan te bieden als Bloods.

 

Gert en Heidy hadden foto's op de stand liggen van hun volwassen zuivere Bloodlijnen, zij vertelde tegen iedereen dat haar aangekochte baardjes

(marktplaats)uit deze lijnen kwamen dus net zo gekleurd zouden worden.

 

Heb deze persoon toen goed leren kennen, eenmaal en nooit meer. :shout:

 

Dit wereldje is al lang rot, en wordt steeds rotter. :angry2:

 

Helaas trappen hier nog altijd veel mensen in. :(

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, de reptielenwereld is rot... Mensen trappen er in en dit vooral ook omdat mensen niet veel geld willen geven... Ze willen iets maar het mag niet veel kosten of trappen er inderdaad gewoon in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een oranje leatherback hebt dan is het gewoon een oranje leatherback en geen wildkleur leatherback. Deze discussie heb ik dus ook al eens gehad. Ik noem het ook gewoon een wildkleur leatherback maar andere kwekers dus niet. Bij mij ging de discussie destijds om een oranje hypo en ik noemde het een wildkleur hypo. Ik heb hier toen het hele forum en op andere fora's de kwekers tegen me gehad, want ik had ongelijk met mijn wildkleur, want tja zo noem je dat niet. Want het beestje is oranje en heeft witte nagels dus mag je het gewoon een oranje hypo noemen. Nu begint deze hele discuusie gewoon weer om moedeloos van te worden. ben nog even opzoek gegaan naar het topic, maar kan het niet zo snel vinden.

 

Overigens die hypo was niet van mij, maar van een topic starter die vroeg welke kleurslag is mijn baardje. Mijn antwoord was dus een wildkleur hypo aangezien ze verder totaal niks wist. Nou toen waren de fora's te klein, want het was gewoon een oranje hypo. Het topic was gestart op een ander forum en heb toen het hele verhaal ook hier gezet omdat ik wel eens de mening van anderen daarover wilde weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist dat is hem.

 

Een hypo is dan gewoon een hypo en geen wildkleur hypo

Een trans is dan gewoon een trans en geen wildkleur trans

Een leatherback is dan gewoon een leatherback en geen wildkleur leatherback.

 

En zijn ze eenmaal volwassen en ze hebben een mooi rood of geel kleurdje mag je rood of geel aan toevoegen, maar de benaming wildkleur niet.

 

Zolang dat er niets over de ouderdieren is geweten is ieder baardje een wildkleur hoe mooi gekleurd het ook mag wezen!!!

 

 

Dus deze zin blijkt  niet waar te zijn en is alleen als ze klein zijn eenmaal volwassen mag je de kleur benoemen van het baardje en vervalt het hele wildkleur idee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wildkleur vind ik  eigenlijk ook niet de juiste benaming.

 

Ga liever voor standaard,gewoon,normaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×