Jump to content
Sign in to follow this  
metallicattim

[bouwverslag] Nieuwe Inrichting Terrarium

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

In 2002 kocht ik mijn eerste baardagaam: Jaymz, die is 8 jaar oud geworden en in 2009 gestorven, sindsdien had ik helaas geen mogelijkheid meer om een nieuw baardje aan te schaffen, anyway, nu dat ik op mezelf woon en voldoende plaats heb, heb ik direct mijn terrarium verhuisd en ben vorige week begonnen met de nieuwe inrichting ervan.

Mijn eerste ingeving was MERGEL steen gebruiken, hier heb ik wat mee ge

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met veel trial en error komen we er wel...

 

10.JPG

 

11.JPG

 

12.JPG

 

Gelukkig hebben we laatst 1000 sateprikkers gekocht, die komen nu mooi uit!

 

13.JPG

 

Trapjes gemaakt.

 

14.JPG

 

Schuilplaats ru

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hele boel bij elkaar zoals ik het voor ogen had. Enige wat nog mist is een "trap", ben daar nog niet helemaal uit hoe ik die ga maken, kan een simpele rechte maken, of iets aparts, moet er nog over nadenken.

 

20.JPG

 

21.JPG

 

22.JPG

 

Dit wordt uiteraard nog allemaal geverfd, of als ik TOCH nog een goede manier vind om de mergelzand erop te lijmen, krijgt het de mergellook.

 

23.JPG

 

 

Piramide Tip van flip: Als je piepschuim platen vast wilt zetten, gebruik dan 4 prikkers, elke prikker steek je er in een andere richting in zoals je ziet op de foto. Je krijgt ze dan echt niet zomaar van elkaar af! Samen met wat lijm, wordt het een sterk geheel.

 

24.JPG

 

Waar het wasrekje toch niet allemaal goed voor is! ( niks tegen de vrouw zeggen! )

 

25.JPG

 

De verschillende delen bij elkaar. Ik heb er een schuilplaats in verwerkt.

Het bovenste gedeelte zal afneembaar worden, zodat het allemaal wat makkelijker schoon te maken is. Het zijn nu nog 3 delen omdat dit makkelijker is om het "plafond" van de grot te tegellijmen.

 

26.JPG

 

27.JPG

 

28.JPG

 

29.JPG

 

Dit heb ik tot nu toe voor mekaar gekregen. Ik zal de vorderingen bijhouden hier, hopelijk vinden jullie het een beetje leuk om te volgen :)

 

Tips/trucs/op- en/of aanmerkingen/vragen zijn altijd welkom :D

 

Grtz Tim

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier valt er dus niets op te zeggen buiten: zeer mooi!!! ene kijk er al naar uit om de verdere vorderingen te volgen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je :) Het zit nog allemaal in de beginfase, er moet nog verf op en aankleding bij etc. etc.

 

Ben hier de komende weken nog wel eff zoet mee ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tim,

 

Het virus heeft weer toegeslagen zie ik. :cheer:

 

Het ziet er weeral prachtig uit, knap staaltje vakwerk. ;)

 

Hou ons op de hoogte van de vorderingen aub.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tim ;)

 

Je gaat de hobby opnieuw leven inblazen zo te zien.

En dit met grootse plannen, prachtig hoor :rolleyes:

Veel succes nog met de verdere afwerking en hou ons op de hoogte !

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja EINDELIJK kan ik weer! In 2009 ging mijn baardje Jaymz dood, ik woonde toen bij mijn vriendin thuis en dit grote terrarium stond bij mijn vader en we hadden geen plaats om het te verhuizen naar ons.

Dus ik kon kiezen, nieuw baardje en 3x per dag naar mijn vader rijden ( niet echt de voorkeur... ) of toch maar wachten, nu wonen we op ons zelf en ben ik direct begonnen met het inrichten ervan :)

 

Zometeen weer verder met de tegellijm, hier alvast weer een voorproefje waar ik nu mee bezig ben:

 

30.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tim,

 

Wordt steeds mooier, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. ;)

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe zit het met deze mooie terrariumstukken ? ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou... ik ben ondertussen alweer helemaal opnieuw begonnen :P

 

Ik zal de updates even plaatsen hier :)

 


 

 

Even een kleine update... ik heb gisteren een hele lading mergelsteen gehaald en ben dus begonnen met de blokken te zagen, ik ga dus opnieuw beginnen. Sowieso zal de hele achterwand van mergel worden.
Of ik de piramide en het altaar ook opnieuw ga maken ben ik nog niet 100% zeker van.
Ik ben wel al begonnen met een begin voor de nieuwe piramide, maar dat gaat een werk worden haha, maar de piramide die ik al heb gemaakt zou geverfd moeten worden, dat zou ook een hels karwei zijn geweest!

Dit alles voor 30 euro, dit ga je met piepschuim en tegellijm niet redden!
Reken wel nog 30 euro voor een pot parketlak en cement/lijm, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje ( op wat schuurpapier na )

Vergis je niet, hier staat makkelijk voor een goede 150KG mergel haha. Er zit nu nog veel vocht in, dat maakt het extra zwaar. Ik schat dat het grote blok links zeker 40kg weegt.

34.JPG

Gewoon een goede zaag en je gaat er zo doorheen!

35.JPG

Begin van de piramide:
36.JPG

37.JPG


Ik heb niet stil gezeten de laatste tijd ;) Hier alvast een voorproefje van de piramide tot nu toe, daar gaat meer werk in zitten dan ik dacht hehe.

Dit is wat ik tot nu toe heb gemetseld, gewoon met tegellijm als cement :)
Ik heb piepschuim gebruikt om de lagen op te vullen voor de stevigheid.
Het hele geval staat op een op maat gezaagde MDF plaat van 18mm, i.v.m. transport.

IMG_1664.JPG

De doorgang is 10 cm hoog en 14 cm breed, dat zou voldoende moeten zijn!
De volgende laag waar ik mee verder ga zal het "dak" worden, ik wil het net zoals met de piepschuim/tegellijm variant, zo maken dat je de bovenkant eraf kunt pakken. Vandaar dat ik in het midden massieve blokken mergel heb gezet en ga ik in de volgende laag een plakje MDF van 18mm verwerken zodat het no-way in kan storten!

IMG_1665.JPG

Ik ga de piramide tegen de achterwand aan zetten, zo hoef ik hem niet helemaal af te maken ( scheelt me gauw 50 blokjes zagen  -haren) ) en zo houd ik nog wat ruimte aan de voorkant over.
Het is veel werk, maar ik vind het leuk om te doen! En ik ben nog lang niet klaar, dus dat is maar goed ook hahaha  -haren)


Ik zie dat ik nog niet de hele update gepost had, nouja, beter laat dan nooit:

Ik heb de blokken in de helft gezaagd en ze zijn nu 4cm dik.
Daarna heb ik ze geschuurd totdat ze allemaal even dik zijn en 1 muur vormen

42.JPG

Volgende stap is de hyrogliefen erin kerven... Iets in de trant als dit, maar dan zonder het goud ;)

IMG_1623.JPG

Maar dat doe ik later, eerst de piramide afmaken.
Volgende stap is de laag met de MDF plank erin voor de stevigheid en veiligheid.
Dit heb ik tot dusver:
44.JPG

Ik ben ook al bezig geweest met het altaar, maar weet nog niet zeker of ik die ga gebruiken, want ik begin liever opnieuw en maak hem van mergel en dan maar 3 lagen hoog en met een grotere toplaag zodat het baardje meer plek heeft om te liggen én ik niet zo dichtbij kom met de warmtelamp.


45.JPG

Ik heb er epoxy op gesmeerd en volledig bedekt met mergelzand, doe je dit niet, dan zuigt de epoxy de zand op en verkleurt de zand. Maar op deze manier bevat de toplaag "droge" zand en krijg je dit resultaat:

46.JPG

 

De piramide is bijna klaar!
Alles is aan elkaar gelijmd met tegellijm en ik kan nu beginnen aan de afwerklaag met de parketlak.

1.jpg

2.jpg

De bovenste helft kun je weghalen, zo kan ik het beter schoonhouden en kan ik er sneller bij in noodgevallen.

3.jpg

De schuilplek:

4.jpg

5.jpg

Ik moet nog wat dingetjes afwerken zoals je kunt zien, moet de piepschuim nog sealen en de binnenkant van de buitenmuur zeg maar.
Ook wil ik nog iets van stof erop monteren, zodat de "bewegende" delen niet zo op elkaar schuren elke keer.

6.jpg

En dan de eerste van de 2 of 3 lagen parketlak!
Helaas was het potje op, maar ik had net genoeg voor de onderste helft. Door de broze steen, zuigt ie alles op, ik zal dus nog een hele grote pot nodig gaan hebben hehe.

Het is op de foto nog nat, zodra het opdroogt zal het nog iets lichter worden qua kleur, maar een kleine verkleuring ontkom je niet aan, maar ik kan er mee leven :)

7.jpg


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de laatste update van gisteren:

 

Begonnen met de hyrogliefen, gaat best lekker :)

Ik teken eerst de uitlijnen op de mergel en kerf ze dan uit met verschillende dremel bitjes, dit werkt echt super.

 

48.JPG

 

49.JPG

 

De piramide is nu helemaal klaar!

 

50.JPG

 

3 platen klaar, nog 10 te gaan hehehehe

 

51.JPG


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ziet er weer prachtig uit. :wub:

 

Dit noem ik vakmansschap, en volgens mij steek je hier heel wat uurtjes in. :cheer:

 

Ben zeer benieuw naar het eindresultaat, kan niet anders of dit zijn stuk voor stuk juwelen.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een monnikswerk :o !wel zeer mooi :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben weer een stapje verder:

 

Helaas ging me de accu leeg van de dremel toen ik met de laatste plaat bezig was... Vanavond die ook nog klaarmaken en dan ga ik ze allemaal "parketlakken".
Al wil ik sommige nog een beetje bijwerken, want ben niet helemaal tevreden.

 

IMG_1721.JPG

 

IMG_1722.JPG

 

IMG_1723.JPG

 

IMG_1724.JPG

 

IMG_1725.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de toekomstige bewoner gaat wat te lezen hebben zo te zien ! :lol: wel zeer mooi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig schitterend, ik zou hier zelf zeker tevreden mee zijn. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste update!

 

Het altaar is klaar

 

55.jpg

 

Ook het RA symbool geplaatst, was best lastig om het HEEL te houden, maar de volhouder wint :P

 

58.jpg

 

De rechterwand is ook klaar, het is het Orion sterrenbeeld met de namen van de sterren erbij.
De Egyptenaren waren nogal verzot op het Orion sterrenbeeld. De piramides van Gizeh staan bijvoorbeeld in exact dezelfde lijn als de 3 middelste sterren!
Ook zijn de gangenstelsels en de uitgangen zo gemaakt zodat zij uitkomen op de sterren, zeer vernuftig van ze 1000en jaren geleden!

 

56.jpg

 

57.jpg

 

De gehele bak.

 

54.jpg

 

Takken liggen er nu ook in na een grondige schoonmaakbeurt en een dagje in de vriezer. Ook het Orion sterrenbeeld met de sternamen erbij

 

59.jpg

 

60.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tim,

 

Prachtige mooi vakwerk. :wub:

Blijft zeer leuk om dit bouwverslag te blijven volgen. :)

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×