Jump to content
Sign in to follow this  
sem.1

Bidsprinkhanen

Recommended Posts

ik heb sinds 17 april bidsprinkhaantjes ze zijn heel actief en eten goed hun krekels. jammer genoeg vinden heel veel mensen vinden ze eng, maar toen we op vakantie waren in luxemburg heb ik 2 jongens leren kennen die ze ook leuk vinden ze houden ook van reptielen want ze hebben een Elaphe shrenki shrenki.

en dat waren de eerste mensen die ik ken die de zelfde intresse hebben.

maar goed om terug te komen op dit oderwerp, wie heeft nog meer van deze schattige beestjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een soort of 10 zitten en denk rond de 500 biddie's in totaal ;)

 

Groeten,

 

Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je die zelf gekweekt?

en welke heb je allemaal??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze heb ik momenteel maar komen er geregeld bij B)

 

Mantis religiosa ootheca en 20 tal nimfen L2 en L3

Polyspilota aeruginosa 5 nimfen L2

2 onbekende soorten en daar 6 vrouwen en 2 mannen L4 en nog wat nimfen L1,L2 en L3

Sphodromantis lineola 20nimfen L1, L2 en L4

Parasphendale affinis 1 volwasse vrouw en wat nimfen L4 ( koppel heeft gepaard een week geleden en nu wachten op de ootheca ;) ) man is dood ondertussen ( opgegeten door de vrouw wat bijna niet vermijden is bij deze soort tenzij je er continu bij blijft als je ze samen zet.

Parasphendale agrionina zeker nog 80 nimfen L1 en L2 en heb er zo 'n 40 pas verkocht.

Creoboter sp. 6 stuks L3 ( Thailand )

Spodromantis viridis 4 stuks L8 en 2 volwasse mannen en 1 volwasse vrouw.

Phyllocrania paradoxa 10 tal nimfen L3 , L4 en L5

1 idolomantis vrouw is L8 en 3 nimfen L2 en 1 nimf L1

Euchomenella sp. ( Thailand ) 1 x L6

Deroplatys lobata 9 x L3 ,L4 en L5

Blepharopsis mendica 1 ootheca ( verwacht er niks meer van duurt veel te lang maar is geen nakweek maar gekocht!)

creoboter gemmatus 1 ootheca ( verwacht er niks meer van duurt veel te lang maar is geen nakweek maar gekocht!)

Hierodula grandis 1 L1 nimf

 

De meeste zijn tot nu toe gekocht meestal koop ik een ootheca en hou een groot deel van de nimfen en zo kweek ik verder.

Andere koop ik op beurzen in Belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ben ik zie dat je veel van bidsprinkhanen kent :)

heb ik vraagje voor jouw wat is nu een geschikte soort om te houden eentje die goed is voor beginners en wat eist deze soort dan zoal van vochtigheid temperatuur terrarium enzow?

 

grtz jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey ben ik zie dat je veel van bidsprinkhanen kent :)

heb ik vraagje voor jouw wat is nu een geschikte soort om te houden eentje die goed is voor beginners en wat eist deze soort dan zoal van vochtigheid temperatuur terrarium enzow?

 

grtz jeroen

 

 

 

 

 

Hey,

 

Geschikte beginnerssoorten zijn de volgende:

 

Sphodromantis soorten zoals Sp.lineola bijvoorbeeld.

Parasphendale affinis is ook geschikt.

Zijn nog wel meerdere soorten maar deze kan je makkelijk vinden.

 

Voor 1 bidsprinkhaan van deze soorten heb je nodig:

 

een kleine terrarium van 25cmL/25cm/35cmH of een vierkantige plastice doos van 5L is ook al goed genoeg.

L1 nimfen zijn pasgeboren biddie's en die steek ik eerst in een krekeldoos tot ze een cm of 2.5 zijn en dan zet ik ze in een doos van 2.5L en daar blijven ze in tot dat ze L 4 zijn en dat is tussen 4 en 5 cmL en daarna in de bak waar ze volwassen worden.

Daglicht is voldoende.

Temperatuur rond de 24 graden overdag ( mag altijd een graad meer of minder zijn ) 's nacht rond de 20 graden.

Dagelijk is lichtjes sproeien dus niet te vochtig.

Voedsel: krekels,vliegen, wasmotten,enzovoorts...

Zien dat je veel dingetjes maakt in je bak zodat ze goed kan rondkruipen en klimmen.

Ik gebruik als decoratie takken van beukenbomen of bamboetakjes oftewel ze ik er een plantje in.

Als je een terrarium neemt mag je er van onder grond in doen ( gewone potgrond ) maar in een plastice doos raad ik het af aangezien het daar dikwijls te vochtig in wordt en dan gaan je takken beginnen te beschimmelen.

 

De bidsprinkhanen altijd apart houden!

 

Voor te kweken is Sphodromantis soorten het simpelste van de 2.

Eens je vrouwtje de laatste vervelling achter de rug heeft 3 weken wachten voor je de man probeert te laten paren met de man.

De man is vruchtbaar na 14 dagen ongeveer.

Pas wel op dat je man niet vlugger volwassen wordt dan je vrouw, want de mannen leven een pak minder lang.

En als je ze bijeen zet blijf er zowsio 15min. in de buurt en hou het goed in de gaten dat vrouw haar man niet opeet.

En als je samen zet geef de vrouw dan eerst ook goed veel eten zodat ze geen honger heeft ( teveel kan niet! ) en zo heb je minder kans dat ze direkt de man aanvalt.

En dan hopen op succes.

De paring duurt vrij lang minstens 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

merci voor al je info ben het helpt echt enorm :).

ik heb echter nog vraagjes :P.

hoe oud ik het hok zo best mogelijk op temperatuur?? ik kan het bvop mijn terrarium zetten ofzow of moet ik het gewoon op een warm plekje in huis zetten?

als ik begin met nimfjes en ik steek ze in een leeg krekeldoosje wat moet ik hun dan geven als eten?? en hoe lang duurt het voordat zo'n nimfjes volgroeid zijn enzow?

 

grtz jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je helpt mij ook een beetje ;)

 

en in je lijst zitten zelfs soorten die ik niet ken.

en ik heb alleen maar Hierodula membranacea, en dat zijn nog jongen!

 

dus inderdaad ik zal je wel wat vragen afentoe :D

 

oja, jeroen H.membranacea is ook heel goed om mee te beginnen, maar houd ze wel appart anders sterven zeker een kwart van de jongen omdat ze te weinig eten binnen krijgen.

en je vragen daar heb ik wel een antwoord op:

hoe oud ik het hok zo best mogelijk op temperatuur??: ik heb een bureaulamp boven mijn bakje hangen. ik kan het bvop mijn terrarium zetten ofzow of moet ik het gewoon op een warm plekje in huis zetten?: ik zou ze ook op een warm plekje in het huis zetten.

als ik begin met nimfjes en ik steek ze in een leeg krekeldoosje wat moet ik hun dan geven als eten??: nou nu heb ik een vraagje voor jou hoe groot is dat bakje en hoeveel nimfen wil je erin doen? en nu jouw vraag hele nimfen eten als ze nog klein zijn goed stofkrekels, als ze ouder zijn kleine huiskrekels. en hoe lang duurt het voordat zo'n nimfjes volgroeid zijn enzow?: ik heb nu mijn nimfen sinds april, en ze zijn pas de helft verveldt van wat ze moeten om volwassen te worden.

 

hier volgt mijn vervellings info:

de mannetjes vervellen 9 keer en de vrouwtjes 10 keer en dan zijn ze volwassen.

mijn nimfen zijn sinds april ongeveer 6 keer verveldt.

het vrouwtje 6 keer, een mannetje 5 keer en mijn laatste mannetje 4 keer.

 

hopelijk beantwoord dat je vragen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst de dame P. affinis heeft haar eerste ootheca gelegd en was aangekondigd in de eerste berichten dat die op komst was maar bij deze is dus aangekomen ( gelegd :D ) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
merci voor al je info ben het helpt echt enorm :).

ik heb echter nog vraagjes :P.

hoe oud ik het hok zo best mogelijk op temperatuur?? ik kan het bvop mijn terrarium zetten ofzow of moet ik het gewoon op een warm plekje in huis zetten?

als ik begin met nimfjes en ik steek ze in een leeg krekeldoosje wat moet ik hun dan geven als eten?? en hoe lang duurt het voordat zo'n nimfjes volgroeid zijn enzow?

 

grtz jeroen

Hou men biddie's op de volgende manieren warm

 

Heb meerdere manieren daarmee.

 

1- lamp er boven zetten zoals sem.1 zegt ;)

2- een lamp in de bak zelf

3- en ik zelf verwarm het grote stuk van de kamer waar ze zitten is goedkoper als je zoveel biddie's heb maar denk voor jouw niet haalbaar.

 

En dan nog een vierde manier die ik zelf niet gebruik maar dat werkt ook en dat zijn warmte matten.

 

Nimfen geef je best stofkrekels en fruitvliegjes ( ik zelf geef meestal krekels aangezien er meer in zit dan in fruitvliegjes maar geef ze dat om de 3 dagen ook zowiso als extra)

 

Sommige soorten biddie's eten wel alleen voedsel dat vliegt maar dan zijn meestal moeilijkere soorten.

 

De soorten die ik als beginnersoorten op noem duurt ongeveer een dikke 3 maand vooraleer ze volwassen zijn ;)

 

Maar de duur hangt af van de soort!

 

Groeten,

 

Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

En H.membranacea is idd. ook een geschikte soort maar zijn er wel een tiental soorten ;)

Mooie soort overigens heb ze zelf ook al gehad had toen 5 stuks gekocht en bleken achteraf allemaal mannen te zijn :(

 

Groeten,

 

Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

neem aan dat ik je kan feliciteren met je ootheca

effe een vraag is dit een eipakket of hoe moet ik dat zien

en ik ben ook wel eens benieuwd naar wat foto s klinkt namelijk zeer intresant

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
neem aan dat ik je kan feliciteren met je ootheca

effe een vraag is dit een eipakket of hoe moet ik dat zien

en ik ben ook wel eens benieuwd naar wat foto s klinkt namelijk zeer intresant

groetjes

Is een cocon ( of eipakket blijft hetzelfde natuurlijk ) met eitjes in ;) verwacht rond de 100 nimfen B)

 

Hier zijn foto's van een vorige dame die een ootheca had gelegd maar toen was ze niet bevrucht wat nu dus wel geval is bij de nieuwe ootheca.

Zijn getrokken tewijl ze ermee bezig was en het eindresultaat.

De ootheca die nu is gelegd heb ik nog geen foto van, maar zal er morgen 1 van maken ;)

 

Het begin :D

 

post-105-1117202383.jpg

 

 

Een 10minuten later:

 

post-105-1117202382.jpg

 

post-105-1117202384.jpg

 

Een 20-tal minuten later:

 

post-105-1117202385.jpg

 

En het eindresultaat ;) :

 

post-105-1117202409.jpg

 

Groeten,

 

Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd met je ootheca, hopelijk krijg je veel jongen.

 

en ik heb eens op een beurs 5 jongen gekocht waarvan 2 zijn gestorven, en ik dacht dat ik nu alleenmaar mannetjes had tot na de vijfde vervelling zag ik dat ik toch ook een vrouwtje had (gelukkig)

Share this post


Link to post
Share on other sites
gefeliciteerd met je ootheca, hopelijk krijg je veel jongen.

 

en ik heb eens op een beurs 5 jongen gekocht waarvan 2 zijn gestorven, en ik dacht dat ik nu alleenmaar mannetjes had tot na de vijfde vervelling zag ik dat ik toch ook een vrouwtje had (gelukkig)

Dat is inderdaad geluk hebben ;) nu en dan geluk en nu en dan pech dat is het leven B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is waar :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parasphendale affinis

 

De ootheca die een dikke week gelegd is ;)

 

post-105-1125160502.jpg

 

Groeten,

 

Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd!

hij ziet er slijmerig uit :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×