Jump to content
Sign in to follow this  
siem

Vraag Verlichting

Recommended Posts

Ik heb een vraag over verlichting.

 

Ik wil weten wat een ballast is kan iemand mij dat aub vertellen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ballast is een omvormer voor elektrische stroom.

Een klassieke tl-buis kan niet zonder meer op het lichtnet aangesloten worden, maar vereist een aantal extra componenten in de vorm van een starter bestaande uit een neonbuis met twee bimetaalelektroden en een ballast ofwel voorschakelapparaat. Beide zijn doorgaans verwerkt in de armatuur waarin de tl-buis geplaatst moet worden.

Als er stroom of spanning op de starter en ballast geschakelde tl-buis gezet wordt, komt er voldoende spanning over het neonbuisje met bimetaal te staan om het te laten ontsteken. Door het gloeiende gas worden de bimetaalelektroden warm en trekken tegen elkaar aan, waarmee het neonlampje kortgesloten (en dus gedoofd) wordt. Nu gaat er een hoge stroom door de gloeidraden in de tl-lamp lopen. De gloeidraden van de tl-lamp warmen op. Het neonlampje in de starter koelt af en de kortsluiting wordt weer verbroken. Ten gevolge van de zelfinductie van de ballast in het voorschakelapparaat ontstaat er op dat moment van uitschakelen een spanningspiek van ongeveer 1000 V die de tl-lamp doet doorslaan of ontbranden of ioniseren. Eenmaal ontstoken blijft de tl-lamp branden, daar de elektroden door het ionenbombardement van de gasontlading en de stroom die door de elektroden loopt op temperatuur blijven. De spanning over de starter is nu terug zoveel lager dat die niet meer opnieuw reageert. Ontsteekt de tl-buis niet, dan wordt het proces herhaald.

Tegenwoordig worden er vaak elektronische voorschakelapparaten toegepast. Deze zijn lichter en geven een beter rendement en flikkervrije ontsteking. Zo

Share this post


Link to post
Share on other sites

is volledig juist wat jo zegt! en ziet er zo uit

images4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat dat iets te ingewikkeld voor me is en dan heb ik het ook niet nodig ;) , maar moest even wat wat het was, want ik lees het veel..

 

Bedankt JDG en b&s voor de uitleg :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je dan heb ik het niet echt nodig <_<

Als je gebruik maakt van een Tl of een lamp die een voorschakelapparaat vereist zal je niet anders kunnen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen TL en ook niet zo'n lamp.. Ik las het maar wou wat anders, maar heb dat niet nodig een ballast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×