Jump to content

Recommended Posts

Vandaag had ik beide baardagamen op de grond gezet in de woonkamer. Jesse zette een baard op en ging achter Eloisse aan. Hierdoor had Eloisse ook een grote baard en ging achter Jesse aan. Bijten deden ze niet echt maar dat ze een beetje rondjes achter elkaar gingen lopen en toch een beetje agressief vond ik niet leuk. Ik heb ze beide weer in het terrarium gedaan en daar gingen ze naast elkaar op een steen liggen. Nu weten we we wel bijna zeker dat het 2 mannen zijn (DA Vogelkelder wist het alleen niet echt zeker) en zijn ze nu 7 maanden oud maar dit is voor het eerst zo'n raar gedrag. Toch blijf ik twijfelen of Eloisse een jongen of een meisje is. Als ik het boek erbij hou dan denk ik toch een meisje. Stel dat het wel 2 mannen zijn zou ik dan kunnen ruilen met iemand voor een vrouwtje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat ik niks heb gehoord van iemand. Ik zit er nog steeds mee. In het terrarium gaat het goed maar erbuiten lopen ze rondjes achter elkaar aan en bijten ze in de staarten. Ik heb nog geen wondjes gezien dus of het speels is weet ik niet. Kan iemand aangeven wat het betekend als er er op zn buik gaat liggen en de voorpoten optilt en dan trilt met deze voorpoten.

Ik hoop dit keer wel wat te horen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 mannen nooit bij mekaar zetten ook gaat het in het begin goed, maar dat kan zo weer omslaan en dan is de ramp niet meer te overzien.. Ik raad je aan als het 2 mannetjes zijn.. Ze in een apart terrarium te zetten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Samida ;)

 

Je moet begrijpen dat het van hieruit ook moeilijk te zeggen of te bepalen is wat het geslacht is.

Wij moeten enkel afgaan van hun gedrag, maar vrouwtjes kunnen ook wel eens dominant gedrag tegenover elkaar vertonen.

Als de baardjes nu 8 maand oud zijn, dan zou de dierenarts nu toch het geslacht moeten kunnen bepalen.

Anders moet je eens een close up foto plaatsen van beide baardjes hun staartwortel ( baardje plat en staart lichtjes voorover ploooien).

Een dominant mannelijk baardje zal een zwarte baard tonen en een vrouwtje zal hierop reageren met onderdanig gedrag en dat is lichtjes met het hoofd buigen en zwaai beweging met de voorpoten.

Ik weet nu niet of je dit bedoeld met het trillen van de voorpoten.

Maar afgaande op het gedrag ben je nooit 100% zeker, ik heb hier vrouwen die het ook doen als een man.

Dus plaats eens een foto of ga eens een andere DA opzoeken zodat je zeker bent.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring met baardagaame is als ze in het terarium zitten gaat het goed, Maar als ze beiden op de grond zijn is het groot voor hun en zien andere dingen, Ze hebben de ruimte en kunnen gaan vechten of paren.

 

Kijk is naar dit filmpie als je het kan pakken en plakken.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het filmpje dat was heel herkenbaar. Alleen bij mij doen ze wel wat drukker. Ik zag een lijst met diverse da in Zuid Holland en ik ga daar een afspraak bij maken. Dat zal worden na mn vakantie. Ik heb mn glazen terrarium meegenomen naar de camping zodat ik mn baardjes mee kan nemen en dat niemand anders zo voor ze hoeven te zorgen. Alvast bedankt voor de tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan, en een fijne vakantie, en fijn dan ze mee kunnen, kan je zelf alles in de gaten houden.

Dit was wel man vrouw he, Cizmo en Dena , die heb ik lang gehad, staan al de baardagaame op die ik heb gehad of verzorgt.

 

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb bevestiging gekregen van Marja Kik dat ik 2 mannetjes heb (snik snik). Hieroor heb ik een keuze moeten maken door er 1 weg te doen. Blijkt dat nieuwe vrienden er een willen hebben. Jesse gaat komende zondag met terrarium naar zijn nieuwe huis toe. :cheer: Ik baal echt wel maar gelukkig kan ik hem blijven zien. Nu heb ik een vraagje; Sonic is nu bijna 10 maanden oud kan ik al een vrouwtje bij hem plaatsen of zal ik eerst een tijdje wachten en dan kijken voor een vrouwtje of kan een mannetje ook goed alleen blijven??? Hij heeft een terrarium van 1.30 breed dus ruimte zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze maar even groot is, dan kan het wel.

Balen zeg 2 mannen jammer hoor, maar je ken hem blijven zien gelukkig.

 

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mannetje kan zeker gerust alleen zitten ! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze even groot is en dus ongeveer even oud betekend dit dus dat ze nog niet volwassen mag zijn.

In het vrouwtje haar geval is dat te vroeg om eitjes te dragen en ik denk dat je mannetje nu volop paarlustig zal zijn.

Met andere woorden zit je nu met een ander probleem en dat is dat je een tweede terra zal moeten hebben.

En dit om haar nu nog even apart te zetten en voor later als het mannetje te paarlustig blijft en je haar zal moeten apart zetten.

Dit hoefd niet altijd het geval te zijn, maar een te paarlustig mannetje jaagd je vrouwtje in stress.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik was al aan het rond kijken voor een vrouwtje maar dat laat ik nu nog wel even zitten. Laat mn man maar even bij komen nu zo alleen. Ik was alleen bang dat hij alleen zou zijn. Maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Ik laat hem uit het terrarium om hem rond te laten lopen en hij komt dan ook wel bij mij zitten :rolleyes: daar ben ik erg blij mee.

Alleen blijft hij ook vaak in een hoek zitten op de grond en dan is hij helemaal ijskoud, is dat nog iets waar ik me zorgen om moet maken? Ik warm hem dan op met mn handen en zet hem onder de warmte lamp om hem op te warmen. Van de winter gaat de vloerverwarming aan dus dat zal hij dan wel lekker vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je nu dat hij in een hoekje ligt in het terra of als hij los loopt op de grond <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit doet hij waarschijnlijk omdat hij een schuilplaats zoekt, het is immmers een groot verschil de wijde omgeving die op hem afkomt en zijn vertrouwde terra.

Voor het loslopen van dieren ben ik geen echte voorstander van, een ongeluk is gauw gebeurd.

Als dit gebeurd doe dit altijd onder toezicht en voor geen te lange tijd zodat hij niet onderkoelt raakt, misschien kan je ergens een spot zetten waaronder hij zich dan kan opwarmen.

Ook steeds opletten voor tocht, hier zijn ze week aan en kunnen een longontsteking oplopen, die moeilijk te behandelen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke duidelijk. Hij gaat telkens voor de ramen vh terrarium lopen en dan ertegen aan net zolang dat ik het terrarium open doet zodat hij eruit kan. :huh: Vandaar dat ik het terrarium open doet en dan gaat hij eruit. Het terrarium is 1.30 breed dus echt klein ook niet. Ik zal hem dan maar vaker in het terrarium houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×