Jump to content
sturp

Vochtigheid

Recommended Posts

Hey allemaal,

Ik heb sinds gisteren m'n eerste leguaan en is natuurlijk heel wat anders dan een baardagaam!!

Maar hoe krijg ik die vochtigheid onder controle? Waar ik hel kocht stonden de druppels op het raam maar bij mij dus niet, als ik op de ramen vernevel is dat 5 min later weg.

Ik kom nu in mijn middagpauze naar huis om te vernevelen (dus ik vernevel smorgens, s'middags en Savonds en dan nog eens heel goed voor ik ga slapen) er staat ook een schaaltje water in schuin onder de warmtelamp maar dat zal waarscheinlijk niet voldoende zijn. Nu ik nog wat naar dat vochtgehalte zoek kan die toch nog niet sterven h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi sturp ;)

 

Leguanen hebben een rv nodig van +/- 60-80% overdag en s'nachts mag deze hoger oplopen.

Om dit te bereiken dien je regelmatig te sproeien, aangezien je waarschijnlijk niet de ganse dag thuis bent kun je het best een vernevelaar, sproeier of fonteintje plaatsen.

Een bad diend uiteraard ook aanwezig te zijn, deze zul je wel iedere dag moeten verversen of van een goede filtering te voorzien.

Om de luchtvochtigheid s'nachts op te drijven sproei je het best flink wat voordat de lichten doven.

Ook zeg je dat de ramen nat waren waar je hem kocht, dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn en is ook geen indicator op een goede luchtvochtigheid.

Dit heeft alles te maken met de ventilatie in het terra, als je onder je schuifraampjes en bovenaan verluchtingsroosters hebt zal je een goed luchtcircultie verkrijgen zodat de ramen minder snel aanslaan.

Wel zou ik een goede RV meter plaatsen zodat je zeker bent van de waardes.

Succes ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt JDG,

Je hebt me al een flink pak vooruit geholpen!

Toch heb ik nog enkele vraagjes, m'n leguaan is 4 maand oud en is het normaal dat die super actief is? Je kan hem bijna niet pakken of hij springt uit je handen, dus dat vind ik nog al moeilijk om hem tam te maken. Want als ik hem wil pakken is het een hele stressbedoening.

En wat zijn verboden groenten en fruit voor een leguaan?

En moeten die ook vitaminen krijgen zoals m'n baardje??

 

Mvg eliza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is je leguaan nakweek, wildvang of farmbreed?

Want er zit nogal verschil op bij dieren die gekweekt zijn of wildvang zijn.

Deze laatste zal je moeilijk tam krijgen of je zal er heel wat tijd en energie moeten insteken.

Bij leguanen voorzie je zeker het best een lamp die warmte en UV produceerd zoals bv. de raptor solar of dergelijke.

Ook zij hebben behoefte aan genoeg D3 en calcium voor de opbouw van hun skelet.

Aangezien dit vooral groenteneters zijn halen zij veel vitamines uit hun voeding.

Wat voeding betreft zou ik zeggen ga even googelen en je zal ongetwijfeld heel wat lijstjes vinden van de gepaste voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen idee wat het is, ik heb hem eigenlijk gekocht in droopy wat mss niet zo verstandig is maar voor ik besloten had dat ik er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik veronderstel dat dit nog een jong dier is? dan zou ik hem toch nog iedere dag voederen.

Het voederpatroon van 3 dagen in de week is voor volwassen dieren.

Zand zou ik ook niet nemen, schors houd het vocht beter vast, maar ben hier ook geen voostander van al kan het bij leguanen niet zoveel kwaad aangezien ze eten uit hun voederschaal, regelmatig om de paar maand helemaal vervangen is toch aan te raden.

Bij volwassen dieren wordt er veelal vinyl of dergelijke gebruikt, je zou ook kunnen gaan voor kunstgras.

Wat ik meestal gebruik bij tropische terra's is een mengeling van potgrond en zand met een laag mos voor de vochtigheid beter vast te houden, maar of dit goed is voor leguanen weet ik zo niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×