Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb sinds een week een vrouwtjes baardagame gekocht op een beurs. Ze mist 3 nageltjes maar verder ziet ze er goed uit allemaal mooi dichtgegroeid). Ik heb haar nu een week bij mijn mannetje gezet die het helemaal geweldig vindt.

 

Nu zit ik alleen met een probleem want sinds ik haar gekocht heb, doet ze helemaal niks. Het enige wat ze op een dag doet is 2 keer heen en weer lopen naar de warmtelamp en daar ligt ze dan met haar ogen dicht onder. Ook eet en drinkt ze niet. Ik heb haar een blaadje in de mond gelegd toen ze haar mond open had en dat at ze dan wel (maar niet uit zichzelf: geen wasmot,morioworm,krekel of enig ander plantaardig voedsel).

 

Wel heb ik haar al een keertje in bad gedaan om haar toch wat te laten drinken. Dit leek te lukken.

 

Mijn vraag is nu of het klopt dat ze echt zo passief zijn de eerste weken in het nieuwe verblijf, of dat er iets mis is met haar aangezien ze de hele dag met haar ogen dicht ligt te zonnen (helemaal plat ook!).

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Bij de reptielarts of dergelijke ben ik onbekend dus daar heb ik verder geen verstand van..

 

alvast bedankt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

normaal moet je een nieuw baardje eerst zeker 14dagen apart zetten !daar de verhuis en de nieuwe omgeving voor stress zorgt !waardoor ze een opstoot kunnen krijgen van parasieten, daarom moet je na 14dagen een mestonderzoekje laten doen !om zeker te zijn dat ze niet ziek is!en zoals jij nu gedaan hebt ze direct bij een man gezet zal dit haar zeker stress bezorgen !moest je de mogelijkheid hebben zou ik haar zeker eerst apart zetten !

lijkt ons leuk dat je je ook even voorstelt in het daarvoor bestemde topic !

http://www.reptie-farm.nl/forum/index.php?showforum=21

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh! Op de beurs vertelde ze dat het gewoon kon.. -_-'

 

Heeft het nu nog zin om haar apart te zetten? Verder heb ik geen apart terrarium maar ik kan hem best in tweeen delen als dat zou moeten. Nog verdere tips om haar zo gezond mogelijk te houden?

 

bvd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou ze wel nog apart zetten, maar dan wel zien dat je de juiste temp hebt in beide bakken !

nog andere tips?voldoende calcium,vitaminen,mineralen en niet vergeten uvb

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dieren kunnen inderdaad samen als ze tenminste ongeveer even groot zijn.

Hoe oud zijn de dieren Nu?

Het is inderdaad raadzaam om nieuwe dieren eerst even apart te huisvesten als dit mogelijk is en dit omdat een nieuw dier parasieten kan bezitten en je eigen dier hiermee kan besmetten.

Dus is het raadzaam om eerst te testen of je dier parasiet vrij is.

Wat haar gedrag betreft is het normaal dat de dieren de eerste weken wat onwennig zijn, nieuwe huisvesting, lampen, omgeving......enz dit vraagt wat tijd.

Baardagamen zijn eigenlijk niet zo een actieve dieren, zonnen afkoelen en eten is hun hoofdbezigheid en als je een paarlustig mannetje hebt kan er wat ambiance in de keet komen :P

Dat ze plat onder de warmtelamp ligt is ook normaal omdat ze op deze manier zoveel mogelijk warmte wilt opnemen om haar lichaamstemperatuur op peil te houden.

Het enige waar ik je nog wil voor waarschuwen is dat ze uitgegroeid moet zijn (volwassen) voor ze eitjes begind aan te maken.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn beide volwassen en uitgegroeid. Ik heb nu even met gaas een tussenwand gemaakt zodat ze de komende tijd rustig op adem kan komen.

 

Verder bedoelde ik met dat platliggen dat ze echt futloos met ogen dicht ligt. Maar het zal allemaal wel deel zijn van de stress die ze momenteel nog heeft..

 

Is er verder qua eten en drinken nog iets? Aangezien ze nu niet eet en drinkt, deed ik haar af en toe in bad zodat ze toch wat vocht binnenkreeg maar hoevaak mag ik dit doen?

 

bedankt voor de antwoorden trouwens (: !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×