Jump to content
Sign in to follow this  
b&s

Sprinkhaanverblijven

Recommended Posts

Dat paren is inderdaad duidelijk te zien, maar ik blijf steken bij de aarde/potgrond <_<

Het is vandaag 1 week geleden dat ik mijn aarde/potgrond erin heb staan, maar er is niks ingedaan <_< .. Heb vandaag de aarde/potgrond weg gegooid, want was helemaal uitgedroogd harde korreltjes <_<

 

En maar weer nieuwe aarde/potgrond erin gedaan.. Ik gebruiken universele potgrond.. Zijn die eitjes duidelijk te zien ? Liggen de eitjes bovenop ?

 

Hoop dat iemand me kan helpen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi siem

 

de eitjes zitten toch gemakkelijk 5cm diep of dieper zijn een soort van schuimpakketjes met daarin de eitjes kan je niet naast kijken hoor ! had hier eerst ook juist potgrond en dat wekte ook geen interesse !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus ik moet geen potgrond gebruiken :o ????

Wat moet ik dan gebruiken :o ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mengeling van potgrond en zand zoals marc beschrijft heb ik nog niet gebruikt!zal ik een dezer dagen ook nog eens proberen !bij mij is het nu met rijnzand en daar hebben ze wel in gelegd maar deze komen maar niet uit ! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand een foto van hoe die schuimpakketjes er uit zien ?

 

Heb nu potgrond met zand er door gemengd pffff <_<

Weet het ook allemaal niet meer <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bart en Siem,

 

Hoe hoger de aflegpotten, hoe minder deze snel uitdrogen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn potjes zijn ong 11cm hoog en gevuld met rijnzand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik heb het opgegeven.. Werkt niet <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik blijf hier nog wa testen ! :lol:

ga nu nog eens uv lamp bijhangen ook!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opgeven staat niet in onze woordenboek Siem ;)

Krekelbakjes werken inderdaad niet goed, gebruik hogere potten.

Halve liter potten van yoghurt of dergelijke werken perfect.

Een mengeling van vochtige potgrond en zand werkt goed maar zand kan evengoed vervangen worden door vermiculiet (blijft langer vocht ophouden).

Zorg dat de bak niet laag is maar eerder hoog zodat je beter de aflegbak kunt beschermen tegen de straling van de warmtelamp, anders droogd dit inderdaad te snel uit, je kan wat sproeien op de oppervlakte om vochtig te houden. maar zeker ook niet kloddernat.

Zorg dat de huisvesting genoeg ventilatie heeft en dat er klimgelegenheid aanwezig is voor de sprinkhanen, kippehaas is hiervoor heel goed geschikt.

Op deze manier zal je zien dat de dieren hoger kunnen klimmen om bij de warmtebron te kunnen komen, maar dit gebruiken ze ook om te vervellen (ondersteboven).

Een goede huisvesting en gepaste warmte (niet te koud of te warm +/- 30

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heeft iemand een foto van hoe die schuimpakketjes er uit zien ?

 

Heb nu potgrond met zand er door gemengd pffff <_<

Weet het ook allemaal niet meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jo, bedankt voor de foto.. Wooow dat is idd duidelijk te zien he.. Pfff ben nu met krekels bezig, misschien binnenkort weer sprinkhanen, want die eten ze hier goed.. Moet daar echt een eigen kweek van hebben pffff..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik als prikdoos de deksels van CD spindels, gevuld met natte vermiculiet, dit werkt perfect!

 

Voer ze overwegend riet, en als ik een keer geen zin heb om riet te halen, geef ik een aantal bladeren onbespoten andijvie.

 

2012-03-27-040.jpg

 

2012-05-23-116.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi robru plaats jij de aflegbakjes dan ook in de stoof of laat je ze in de terra staan? <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

De prikbak zet ik 3 weken bij de volwassen sprinkhanen in een terra 50x50x50, met daarboven een 60W spotlamp, daarna haal ik de prikbak eruit, en plaats meteen weer een nieuwe.

 

De prikbak die ik eruit haalde gevuld met eierpaketten, plaats ik een andere terra 50x50x50 met daarboven een 25W lamp (geen spot!). Na 1 tot 2 weken komen dan de jongen uit, die ik net zolang laat zitten tot de vervellingen gedaan zijn, en ze vleugels hebben, die haal ik er dan uit, en plaats ze in het terra bij de grote sprinkhanen. De prikbak laat ik daarna nog 2 weken extra bij de kleintjes staan voor de laatkomers.

 

2012-05-01-075.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robru bedankt voor de foto's en wat een mooie tip die cd spindels, want daar heb ik genoeg van en kan ik daar aarde in doen of moet ik daar persee vermiculiet in doen, want dat heb ik namelijk niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel de hoge versie van de 50CD of nog mooier, de 100CD versie deksels gebruiken, Siem ;)

 

Vermiculiet, haal je o.a. bij jouw reptielenspeciaalzaak.

 

Ik heb zelf slechte ervaring met aarde, omdat die veels te snel uitdroogt. Vermiculiet, blijft erg lang vochtig. Vul de spindeldeksel tot aan de rand met vermiculiet, zet hem zo'n 20 min. opzij gevuld met water. Daarna je hand erop, en het overtollige water eruit gieten. Dat blijft het lange tijd perfect nat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier gaan we er nogmaals voor een volgende poging ! :unsure:

sprinkhanen zijn nu ong een week in het volwas stadia dus juist nog wachten tot ze gaan paren ! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Robru

 

Die van 25 zijn te klein he ?

Moet echt 50 of meer zijn he van die cd spindels ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die zijn te laag Siem, een sprinkhaanvrouwtje kan met haar achterlichaam wel tot 10 cm diep ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Robru Okay dan :D

Bedankt ik ga jouw tip binnenkort uitproberen :D en dan zet ik weer een berichtje hier neer ;)

Ik kom er wel met jullie hulp, alleen duurt het wat langer bij mij :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit geldt denk ik wel voor de meeste onder ons hoor Siem, met vallen en opstaan moet je het leren, soms is een kleine wijziging al voldoende om een kweek te doen slagen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Robru

 

Yeahhhhh ik heb nog een spindels van 50 en 100 gevonden.. Dus die kan ik gaan gebruiken ;)

Hoelang houdt het water en hoevaak moet je daar in sproeien enzo, dat was ik nog vergeten te vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Robru

 

Zou deze uitleg voor de sprinkhanen ook werken voor de krekels en dan doe ik geen aarde, maar vermiculiet in een krekelbakje ?

 

Want die aarde in de krekelbakje droogt zo snel uit <_< :angry:

 

Ik hoor het wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×