Jump to content
Sign in to follow this  
jeroen

Vraagjes Ivm Eileg

Recommended Posts

Ik heb recent 3 baardagamen overgenomen van mensen die ze niet meer konden bijhouden. Het gaat om 1 man en 2 vrouwen. Nu zouden de vrouwen eieren dragen maar nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan doen. Er ligt namelijk een paar cm in het substraat en

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeroen,

 

Het beste kan je een bak nemen met speelzand erin deze kan je gewoon bij de gamma of karwei kopen. Ik weet niet of je de ruimte hebt, maar het is beter om het mannetje nu eruit te halen. Deze kan voor stress zorgen waardoor de vrouwtjes niet willen leggen en er legnood kan ontstaan. Na het leggen geef je het baardje even rust en daarna geef je haar een lekker lauwwarm badje. Ook is het verstandig haar goed te voeren en calcium te geven om aan te sterken. Een pinkie gaat er ook altijd wel in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee dankje voor de snelle reactie :). Ja mijn oud terrarium staat leeg (omdat mijn vorige baardagaam heelaas overleden is) vandaar dat ik deze drie in huis heb gehaald :). dan denk ik dat ik de man toch maar tijdje in de andere bak zet. Moet het speelzand wat bevochtigd worden of is dat niet echt nodig. Ik geef zowiezo calcium aan en zal dan een van de dagen eens een pinkie proberen :) ik weet namelijk niet of ze het gewoon zijn van de andere eigenaars en het is ook nog maar men eerste keer dat ik met zwangere baardjes zit. Kan het andere vrouwtje nog bij der blijven zitten? Ik vermoed trouwens dat zij ook met eitjes kan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeroen,

 

Wel het oude terra goed ontsmetten voor dat je daar een baardje in doet. Ik zou het pinkie bewaren tot na het leggen van de eitjes. Je moet ze na het leggen goed voeren de komende tijd en zal ze alle extra's ged kunnen gebruiken daar ze de helft van hun gewicht kwijt zijn. Niet schrikken dus na het leggen, want dan zien ze er echt heel mager uit. Sommige zwangere baardjes stoppen met eten ongeveer 2 weken voor dat ze gaan leggen en soms wil het wel eens voorkomen dat ze minder gaan eten, maar sommige eten gewoon lekker door. De twee vrouwtjes kan je wel bij elkaar laten, maar hou het wel even in de gaten. Zet de bak er nu wel alvast in. Het zand is al vochtig vanuit de zak, maar eenmaal in het terra zal het gaan opdrogen en zal je het een beetje vochtig moeten maken. Hou de vrouwtjes goed in de gaten, want het kan zijn dat ze bij de vorige eigenaar al aan het graven waren en dan kunnen ze binnen nu en korte tijd gaan leggen. Calcium geven van ma t/m vrijdag en op zat en zon vitamine. Ga je de eitjes uit laten komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeroen ;)

 

Heb nog weinig toe te voegen aan de uitleg van Cindy.

Zorg dat het zand dik genoeg is dat ze een tunnel kan graven en dat het zand hiervoor genoeg kleeft zodat het niet steeds instort.

De legplaats kan je voorzien in het terra zelf als de mogelijkheid er is of je zet ze apart in een aflegbak(curver) zorg ook dat ze dit in alle rust kan doen zorg dus dat deze plaats wat afgeschermd is.

Laat haar ook het werk afmaken, dit kan een hele poos duren ga de eitjes dus niet onmiddelijk wegnemen maar laat haar alles mooi dichtleggen.

Alvast succes.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee alweer dankje voor de goede informatie hoor :). Het dikste vrouwtje vertoont nog niet bijzonder veel graafgedrag het magerste dametje (waar ik niet zeker van ben dat ze zwanger is) graaft daarentegen wel enorm hard. Ja de bak wordt deze avond gekuist en ontsmet zodat het mannetje er vanaf morgen in kan gaan. Hij houd zich wel lekker rustig en stoort de dames niet teveel maar gewoon uit zekerheid h

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je niet zeker bent of ze zwanger is kan dit graafgedrag ook wijzen op parasieten,en aangezien je schrijft dat je deze onlangs hebt aangeschaft heb je dan al eens een mestonderzoekje laten doen?

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onlangs is veel gezegd :) heb ze sinds gisteren in huis. Ze gaan over twee weken naar de dierenarts sinds het dan tijd zou zijn voor hun jaarlijkse mestonderzoek/ontworming :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een baardagaam kan van 1 keer paren wel enkele maanden of jaren later eieren leggen.

Ook kan een baardje onbevruchte eieren leggen, dus dat ze schijnzwanger zijn.

Ik kan ook niet meer toevoegen! Alles is al duidelijk uitgelegd.

Wel zou ik je willen meegeven om er eens over na te denken om het mannetje steeds apart te laten zitten. Zo zit je niet met 'ongewenste' zwangerschappen, want ten slotte ziet je baardje er ook van af van dat leggen... Maar dit is natuurlijk ieder zijn eigen mening.

Onze mannetjes zitten allemaal apart. Vrouwtjes zitten hier wel samen maar zo weet je zeker dat als je wil paren je ze gewoon even bij elkaar kan zetten en zo gebeurt het niet onverwachts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeroen,

 

Hier hebben we enkele baardjes die tot 5 keer per jaar afleggen.

Meeste eitjes broeden wij niet uit.

 

Gewoonlijk leggen ze 2 a 3 per jaar vaak na elkaar.

 

Dit kan van een bevruchting zijn.

 

Heb je al voorzichtig gevoeld of je iets van eitjes voelt?

 

Zoals al eerder is aangegeven baardjes met inwendige parasieten graven ook.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeroen,

 

Onze Perry heeft net ook haar eieren afgelegd.

Wij hebben twee meiden bij elkaar en Perry is inderdaad schijnzwanger geweest.

Schrik niet van de hoeveelheid eieren. Vorig jaar hadden we er 27, dit jaar 29.

Niet bevrucht, dus we hebben ze weggegooid.

Voor derest hebben de anderen al goede adviezen gegeven, succes ermee! ;)

 

Greeeetz Liset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeroen!

Hoe is het met jouw baardjes?? Hebben ze afgelegd of was het loos alarm??

En waren de mestonderzoeken enz. goed bij de RA?

 

Pfff Perry heeft vandaag weer eieren gelegd, 27 februari ook al!

Vorige week begon ze met graven, maandag in een leegstaand aquarium met een dikke laag vochtig zand gezet en vandaag maar liefst 32 eieren afgelegd!

Echt, ze is helemaal op, we hebben haar lekker in bad gedaan en morgen pinkies voor haar halen. Zo sneu dat ze er zo mager uit gaan zien :(

Ik vraag me af of baardagamen 'gesteriliseerd' kunnen worden zodat ze geen eieren meer kunnen leggen. We willen niet met haar kweken, dus de eieren legt ze echt voor de prullenbak :huh:

 

Groetjes! Een vermoeide Perry en Liss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×