Jump to content
sturp

Uvb Tl Lamp

Recommended Posts

Heej allemaal ik heb eens een vraagje, ons Luna heeft sinds een half jaar een nieuw terrarium en daarvoor heb ik een "Repti Glo 10.0 TL-buis Hagen Exo Terra" van 40wat gekocht en die slaat samen met de spots aan met een timer, maar die lamp geeft ook als de timer uit is een heel klein beetje licht en flikkerd lichtjes.. :blink: Ik dacht eerst dat ze niet goed ingedraaid zat ofdat het aan de timer lag.. dan ben ik van een gewone timer naar een elektirsche overgeschakeld en dan nog steeds hetzelfde.. Ik vraag me nu toch af of dit normaal is??

 

Groetjes Eliza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;) heb dit ook al waargenomen in de lichtkap van mijn paludarium.

Of dit normaal is denk ik niet, ik denk doordat dit gasontladingslampen zijn dat deze waarschijnlijk verlies van gas blijven afgeven en de lamp tegen haar eind loopt.

Als iemand anders hier een andere verklaring voor heeft hoor ik het graag ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord, maar de lamp is nog maar 3 maand oud en ze flikkerde al vanaf de eerste dag. :blink: Zou dat haar nachtrust niet verstoren? :unsure:

 

Groetjes Eliza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het flikkeren wijst er inderdaad op dat ze bijna gaat stuk gaan... Ze is dus 'versleten'. Wel raar dat het dan zo snel is...

Maar laat je 's nachts ook een lamp branden omdat je zegt van 'haar nachtrust niet te verstoren'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is snachts dat de lamp flikkert, overdag is ze normaal hoor. Maar ik denk toch dat het is omdat die timer tussen de lamp en stopcontact zit. Ze flikkert snachts zo zeer lichtjes. Je zou zo denken nachtmodus ofzo :P:lol: Je kan het vergelijken van licht zoals het bij ons volle maan is zo helder is het in het terrarium.. En het flikker dan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar waarom heb je die lamp 's nachts branden? Een baardagamaan heeft 's nachts toch geen licht nodig???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sara ;)

De lamp brand niet hoor, deze is uit zoals Eliza zei.

Zelfs als de lamp uit is blijft ze nog een kleine gloed afgeven, maar dit zie je enkel als het in de kamer donker is.

Bij mij zit er ook een timer op, maar of dit de reden is <_<

Ik denk eerder dat de neon nog wat na reflexteerd door het gas.

Alle lampen hebben dit niet, maar heb het ook al gezien.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ik heb de bevestiging gekregen en wat ik dacht ligt dicht in de buurt.

Enkel heeft dit niets te maken met de levensduur van de lamp en evenmin met een eventuele timer die geplaatst is.

 

Tl lampen blijven zelfs als ze gedoofd zijn nog na reflecteren en dit doordat de binnenzijde van de lamp bedekt is met een fluorescerende stof en gevuld is met een edelgas.

De positie of plaats van de lamp speelt hierbij ook een rol wanneer deze is geplaatst in de nabijheid van hoge elektromagnetische velden, zoals in de buurt van hoogspannings draden, radar antennes, of in de buurt van radio-of tv antennes gaat een neon of Tl lamp oplichten.

Dit komt omdat de gassen een lage druk gaan produceren omdat ze in de nabijheid van zo een veld staan ze gaan ioniseren en produceren licht.

Dit is dus technisch geen elektriciteit maar uitgestraalde elektromagnetische energie.

 

Dit verklaart dus in mijn geval dat dit opvalend is in mijn paludarium daar deze in de nabijheid staat van mijn elektriciteitskast.

 

Zo ik hoop dat dit wat duidelijk is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor je goede uitleg en de moeite!! :lol:

Nu kan ik weer goed slapen :P

Graag gedaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×