Jump to content
sturp

Voldoende Voeding Of Niet?

Recommended Posts

Heej allemaal, het is ondertussen al een hele tijd geleden dat ik nog eens een vraag heb gesteld maar hier ben ik dan weer. :P

 

Ons Luna is op controle geweest bij haar arts en hij vond haar te dik, er kan een druppen water over haar ruggengraat lopen en dat mag niet zegt hij. Ze weegt 370gram en is 2 jaar oud. Maar ik geef haar echt niet te veel eten..! :blink: Ik denk eerder te weinig..

 

Groenten en fruit eten doet ze nog steeds niet uit haar zelf dus ik maak nu al 2 jaar lang fruit en groentenpapjes en voeder die haar met een spuitje (dat doe ik 3x in de week) en dan krijgt ze eens 2 dagen in de week moriowormen of sprinkhanen (en ook zeker niet teveel) Dus ik sla 2x in de week eens een dag over (omdat ik denk dat ze in de natuur ook niet alle dagen eten vinden)

 

Hoe kan ze dan te dik zijn??? :blink:

 

 

Graag jullie mening daarover..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap het idee van die druppel water en zo niet goed...

370 gram voor een baardje van 2 jaar vind ik eigenlijk weinig.

Nuja, het verschilt van dier tot dier natuurlijk. Mijn mannetje is 1 jaar oud en weegt 420 gram, wat perfect is volgens de dierenarts en zo. Hij lijkt ook helemaal niet te dik, dus ja. Maarja, vrouwtjes en mannetjes zijn misschien anders, geen idee. Ik zeg enkel dat het niet echt overgewicht lijkt...

 

Mijn mannetje eet ook geen groenten en fruit uit zichzelf. Waarom weet ik niet.

De dierenarts had mijn ook aangeraden om papjes te maken, maar ik heb iets beters gevonden! Het is veel beter om groenten en fruit in dunne reepjes of plakjes te snijden. Met 1 kant wat scherper gesneden. En dan kan je dat tegen de mond houden. Als hij/zij dan likt, kan je telkens de groente/fruit stukjes in de mond schuiven met de scherpere (dunnere) kant. Dan kunnen ze niet anders dan het opeten. Ze likken altijd na, dus dan kan je hen zoveel geven als nodig of tot ze echt zelf aangeven dat ze genoeg hebben natuurlijk.

 

Ik heb er een filmpje van, van toen Diego stukjes paprika kreeg:

 

Verder wil ik nog wel zeggen dat je misschien te weinig insecten geeft.

Ik lees niets over krekels, geef je die niet?

Een baardagaam heeft krekels nodig. Sprinkhanen, wasmotlarven,dubia's enz zijn als tussendoortje/snoepje. Als hoofdvoer krijgen ze best krekels.

Om de dag is goed. Ik geef Diego om de dag 5 tot 6 krekels en dan tussendoor soms eens iets anders zoals sprinkhanen, maar ook niet elke week die snoepjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luna, lijkt ook niet TE dik, ze zit goed in het vel en ziet er echt mooi uit.

 

Ik maak altijd papjes en

post-3-1321118389.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat van die ruggengraat zie ik. Er is zo'n kuiltje h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal gezien maak ik de fruit en groentenpapjes altijd zelf maar hier op de website had ik dan gelezen over ovarit, dat die geen kwaad kunnen en eens een opkikker zijn. (en dat heb ik wel ondervonden) Ik kies er wel de papjes uit dat echt geen kwaad kunnen en niets verkeerd inzit. Ik doe dat nu nog maar 2 weken ( 2X in de week) en het is echt wel een opkikker, haar ogen staan zeer mooi, haar vel staat mooi van kleur en ze is veel allerter en fitter.

 

Ik weet dat baardjes niet drinken of weinig maar ik bedoel daarmee of ze wel voldoende vocht van voedsel binnen krijgt want dat zeiden ze mij toen ik haar kocht. Ik vroeg hoe oud baardjes kunnen worden en ze zeiden dat de meesten vroeger sterven doordat ze te weinig vocht binnen krijgen waarbij hun nieren niet voldoende werken. En dat is waar ik bang voor ben, dat ze vroeg zal sterven. Daarom dat ik die fruit en groenten zo belangrijk vind.

 

Zonder staart meet ze 19cm en met 40cm.

Maar tis toch ene mooike e? :lol:

 

 

Groetjes

post-3-1321207458.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een opkikker houd niet in dat je het een gezond dier 2 keer in de week moet geven. Met een opkikker wordt bedoeld dat je het kan geven als een dier ziek is geweest of na het leggen van eitjes en dan ook enkel tijdelijk.

Olvarit is geen reptielenvoeding...... dus het is beter voor je baardagaam om daar direct mee te stoppen en het ook echt als opkikker te gebruiken en niet als standaard wekelijkse voeding...

 

 

Een baardagaam neemt ook vocht op door de huid en door twee keer in de week een badje te geven en uit het voedsel krijgt je baardje voldoende vocht binnen. Dan hoef je niet bang te zijn als je dat doet. Ik zou eerder bang zijn van die olvarit die je geeft!!

Je moet ook veel meer varie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je baardje ziet er niet te dik uit.

Geef haar wekelijks een badje met wat vloeibare vitaminen en je moet je echt geen zorgen maken over voldoende vocht.

Als ik het zo lees heb je je baardje wel echt verwend zodat ze lui is geworden en niet meer op voedsel jaagd.

Laat die potjes babyvoeding vallen, deze kunnen inderdaad wat helpen bij ziekte om wat medicatie te mengen of om wat aan te sterken bij voedselweigering.

Zet liever een schaaltje met wat vers gesneden groenten met wat wormen gemengd en dit om haar honger te stillen overdag.

In de namidag laat je gewoon de voedseldieren

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ cindy: ik geef haar zeker niet als hoofdvoer olvarit, zoals je in mijn eerste bericht kan lezen ben

ik naar de dierenarts geweest en toen had hij mij dat aanbevolen omdat ze zwak was en wormpjes had. Ik heb dat op 2 weken 4x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals de anderen hier al vermeld hebben: zomaar geen papjes geven als je baardje niet ziek of zwak is... Het zal wel even duren voor je baardje groenten of insecten zelf gaat eten.

De aanhouder wint zeggen ze altijd. En hoe zou je zelf zijn als je geen eten zelf moet nemen maar ze het van te voren doen :rolleyes:

Toch proberen om verse andijvie,... te mengen met wormen. En laat die sprinkhanen, krekels of dubia's,... maar lekker rond springen of lopen door het terra. Als je baardje geen eten in de mond krijgt voorgeschotelt zal ze wel gaan eten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sturp je schrijft zelf toch heel erg duidelijk dat je het hier op het forum had gelezen over de olvarit en dat je het toen ben gaan geven. Je kiest de papjes uit die geen kwaad kunnen en waar niks verkeerd in zit.

 

 

Normaal gezien maak ik de fruit en groentenpapjes altijd zelf maar hier op de website had ik dan gelezen over ovarit, dat die geen kwaad kunnen en eens een opkikker zijn. (en dat heb ik wel ondervonden) Ik kies er wel de papjes uit dat echt geen kwaad kunnen en niets verkeerd inzit. Ik doe dat nu nog maar 2 weken ( 2X in de week) en het is echt wel een opkikker, haar ogen staan zeer mooi, haar vel staat mooi van kleur en ze is veel allerter en fitter.

 

Je schrijft in een eerdere post (zie hieronder) dat je haar maar 1 x in de week olvarit geeft en zoals te lezen hierboven geef je het 2 keer in de week. Je krijgt advies op de dingen die je zelf post dus zal je duidelijk moeten zijn in je eigen posten.

 

Ik maak altijd papjes en

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×