Jump to content
marvin

Terrariumbouw

Recommended Posts

Heej allemaal! Nou daar ben ik sinds een lange tijd weer! Voor diegene die het een beetje gevolgd hadden zat ik in de situatie dat ik Rossi misschien weg MOEST doen ivm verhuizen, etc.

 

Tot mijn grote blijdschap is het allemaal goed gekomen met het vinden van een huis en heeft Rossi samen met mij gelogeerd bij familie. Binnen een dag snel een terrarium gebouwd, niet zo groot als zn vorige,,,want het moest ook vervoerd worden, maar opzich wel groot genoeg voor die paar maandjes!

 

Nu wonen we in het nieuwe huis, en staat zn nieuwe terrarium bijna klaar! Ik heb hierover alleen een dringende vraag. De gehele bak is ingesmeerd met tegellijm. Maar de bak moet elke dag vochtig gehouden worden. Nu is mijn vraag...

 

Absorbeert de tegellijm niet al het water? Zo ja, welk middel kan ik gebruiken waardoor dit niet gebeurt en welke natuurlijk niet schadelijk is voor mn Leguaan!

 

Groetjsss Marvin B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je bij elk terra moet doen om het waterdicht e.d te maken is er gewoon epoxyhars op smeren..... Daarna zou je het met zand kunnen overgooien voor een nog echter effect. Ga niet met parket lak, trappenlak en zo aan de slag. Je leguaan krabt dat met die nagels er zo weer vanaf.

 

Groetjes Cindy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat ik je hoef te gaan vertellen hoe groot, hard, sterk enzz. een leguaan is en wat zijn nagels kunnen aanrichten. Je zal een stevig iets moeten maken en dan denk ik toch dat je voor de epoxy zal moeten gaan. Het is niet goedkoop, maar dat is niets in deze hobbie. Als je dan een mooi terra maakt doe het dan wel gelijk goed. Goedkoop is in dit geval dan duurkoop............

 

Gr. Cindy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mn terrarium zo gemaakt dat hij niet op de wanden hoeft te lopen...en wat je zegt het is giga duur spul en het heeft wel een maand nodig denk voor dat alles droog is enzo voordat de leguaan erin kan. Op de plekken waar die wel loopt is het idd een optie om de hars te gebruiken, maar de delen waar hij zeker te weten niet op komt te lopen, waarmee kan ik dat bewerken zodat de bak waterdicht is zonder dat hars te gebruiken?

 

Want enkel de tegellijm is niet voldoende toch? ik weet niet wat er gebeurt als tegellijm telkens weer nat gemaakt wordt.

 

Groetjss Marvin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegellijm is poreus dus het absorbeert water, dit gaat in ieder geval de vochtigheidsgraad verhogen.

Wat de gevolgen zijn als dit constant vochtig staat kan ik niet zeggen, misschien verliest het aan sterkte of net andersom?

Wil je volledige zekerheid dan is epoxyhars de enige zekerheid maar dan wel een heel dure, wat dus niet van toepassing is voor jou zoals je zegt.

Als je enkel de plekken zou insmeren met epoxy waar je dier loopt, dan zou je de andere delen kunnen aflakken met parket,bootvernis of vloerverf.

Maar moest het aan mij liggen zou ik nooit tegellijm gebruiken bij de inrichting van een terra voor een leguaan omdat deze dieren echte slopers zijn.

Veel succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zo zeker epoxyhars nemen

als je al ziet wat een baardagaam kan

verslinden in tegellijm zou ik bij een

leguaan zeker voor de hars gaan

mijn volgende bakken worden

allemaal in de hars gestoken

gemakkelijk om te onderhouden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb jullie raad opgevolgd en idd voor de hars gekozen. Uiteindelijk 59,- voor 3 liter. Inderdaad duur, maar als het hierdoor lang heel blijft! :cheer:

 

Groetjss Marvin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×