Jump to content
Maru

Terrarium Ontwerp

Recommended Posts

Ik sta op het punt om in de terrariumhobby te duiken. We zijn van plan twee baardjes aan te schaffen en eerst zelf een terrarium te bouwen. Om niet in beginnersvalkuilen te vallen wil ik graag jullie mening vragen over mijn huidige plan.

 

In de bijlage heb ik een google sketchup plaatje toegevoegd van mijn ontwerp.

 

De afmetingen zijn 150x60x50cm3 (lxbxh). Het materiaal dat ik van plan ben te gebruiken zijn houten platen, ofwel MDF of multiplex. Wat is aan te raden? MDF zet uit wanneer het warm wordt en valt uit elkaar wanneer het nat wordt. Multiplex doet dit veel minder maar is een stukje duurder. Ik ben sowieso van plan de platen te verven (grond + lak). Is de extra investering het waard, even vanuit gaande dat een bak minimaal 10 jaar mee moet gaan.

 

Betreft de verf, kan ik gewoon (grond)verf op terpentine basis gebruiken? Zoniet wat zijn goede alternatieven welke een vergelijkbare bescherming bieden?

 

Natuurlijk moet er in de bak ook een goede verlichting komen. Ik heb op het internet al aardig wat rondgekeken en ik moet zeggen dat de meningen niet bepaald eenduidig zijn :P Ik heb voor mij zelf twee opties bedacht waar ik ook graag jullie mening over ontvang:

 

2x36W T5 armatuur voor en achter voor TL verlichting (1200mm)

waarvan 1 true light voor basis verliching

1 uvb buis

2 halogeen warmte spots 70W (merk nog onbepaald)

 

de andere optie is gelijk ook een stuk(je) duurder, maar heb ik veel goeds over gelezen:

2x36W T5 armatuur voor en achter voor TL verlichting (1200mm)

waarvan 2 true light voor basis verliching

2x solar raptor 70W flood

 

Ik heb gelezen dat voor jonge baardjes deze verlichting te fel is, klopt dit? En zo ja wat is dan aan te raden? Ik zou het opzich niet erg vinden om bovenstaande aanschaffen in fases te doen, om de pijn wat te verlichten om zo maar te zeggen ;-)

 

Ten slotte de ventilatie. Ik vind zelf de ventilatie erg belangerijk en ik had het idee het kouval principe toe te passen. De warmtelampen (solar raptors in het specifiek) schijnen behoorlijk wat warmte bij de fitting te generen. Door een soort pijp stroming mbv die warmte te generen en gaten in de bovenkant te boren hoop ik een goede circulatie te realiseren in de bak (zie bijlage). Heeft iemand ervaring met een dergelijke configuratie?

 

Alvast bedankt voor de feedback!

post-2-1318017964.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Maru ;)

 

Dit ziet er heel goed uit.

Wat je vraag over hout betreft kun je MDF gebruiken neem deze van 18mm omdat je terra niet zo klein is en om doorhangen te vermijden, je zou ook een extra ondersteuning kunnen voorzien in het midden zodat je raampjes niet op den duur gaan klemmen.

Je kan dit goed aflakken bij een woestijnterrarium komt er toch geen vocht aan te pas.

De verlichting en warmte is ook wel in orde, maar als je voor Tl gaat als uvb bron hou er dan rekening mee dat het stralingsbereik binnen de 30 cm valt van je dieren anders heeft dit geen nut.

Bij gebruik van de solar heb je eigenlijk aan 1 solar genoeg, voorzie deze wel als zonneplaats dus de warmte plaats.

Aan de andere zijde moet je een temperatuurverschil verkrijgen en deze dan benutten als koele zijde.

Dus je zou bv. links kunnen werken met een solar 75W (zonneplaats) en geleidelijk afzakken in wattage naar de rechterzijde.

Ik veronderstel dat de dieren die je gaat aanschaffen wel al een paar weken of maand oud zijn en dus zijn deze lampen geen enkel probleem.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je feedback Jo, zeer waardevol. Als je het niet erg vindt vraag ik nog even door over de verlichting. Op basis van je advies denk ik nu aan het volgende:

 

links: Solar Raptor 70W wide beam

rechts: NeoPlus Spot 40W

36/54W T5 armatuur met true light buis van ~1200mm (80% van de bak)

 

De Solar Raptor verzorgt de UV behoefte van de dieren en een lekker warm plekje (max 40 graden).

 

Daarnaast heb ik een TL- buis minder gedaan. Misschien was dat ook een beetje overkill, twee daglicht buizen. Ik zit nu wel te twijvelen of ik er een 54W of 36W buis in ga hangen. Ik neig na 54W omdat het toch een woestijn terra gaat worden en in de woestijn is de lichtintensiteit vrij hoog.

 

Ten slotte heb ik rechts een 40W NeoPlus Spot toegevoegd (ipv de Raptor) om de rechterkant van het terrarium behaaglijk warm te maken (+/- 28graden, of zou deze helemaal achterwege gelaten kunnen worden? )

 

Begint het er al wat op te lijken? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heel goed uit.

De raptor heeft op zich al een grote lichtopbrengst, maar voor de lichtintensiteit over de ganse bak zou ik er inderdaad nog een tl bij aanbrengen.

Dit mag een gewone tl zijn maar dan eentje met een hoge kleurindex van min + 800 en beter nog 9 (40-50).

Voor de wattage naast je raptor zal je in het begin wat moeten uittesten, je zou kunnen afzakken van 60 naar 40 watt, dit hoeven niet noodzakelijk spots te zijn van Neo plus maar kan ook met gewone spots gebeuren.

Maar zoals gezegd zal je moeten meten zodat je een temperatuur verkrijgt van +/- 40-45

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima, ik weet genoeg om aan de slag te gaan. Nogmaals bedankt voor je toelichting!

 

Ik ben trouwens ook even zo vrij geweest je website te bezoeken, een mooie collectie dieren heb jij zeg, erg bijzonder. Ik moet zeggen dat ik er nog helemaal niet bij stil had gestaan dat er onder baardagamen zelf ook nog een wereld van verschil kan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prima, ik weet genoeg om aan de slag te gaan. Nogmaals bedankt voor je toelichting!

 

Ik ben trouwens ook even zo vrij geweest je website te bezoeken, een mooie collectie dieren heb jij zeg, erg bijzonder. Ik moet zeggen dat ik er nog helemaal niet bij stil had gestaan dat er onder baardagamen zelf ook nog een wereld van verschil kan zitten.

Graag gedaan en bedankt voor het compliment ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×