Jump to content
Sign in to follow this  
Emm

Hoi!

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

ik heb al een aantal jaartjes het leuke gezelschap van baardagamen ervaren en heb helaas twee hele lieve verloren door medische problemen.

 

Het begon allemaal toen ik van een kennis 2 baardjes met terra kreeg omdat hij er niet meer voor zou kunnen zorgen en een goed tehuis zocht.

Ik ben als een gek gaan lezen en nu na dik 2 jaar nog lang niet gestopt.

 

Mijn eerste vrouwtje is overleden aan een eierstokontsteking en door een verkeerde diagnose waren haar kansen klein bij een operatie. Zij is niet meer ontwaakt uit de narcose :(

 

De man waar ze mee zat at niet meer en lag daar maar en op aanraden van de arts heb ik er een nieuwe vrouw bij gezet. Dit heeft hem weer aan het eten gekregen en zijn karaktertrekjes waren weer terug :D

 

Helaas is in mei mn ventje heengegaan door een inwendige schimmelinfectie. Het begon met een roze teentje dat dik werd en uiteindelijk zwart. Deze is geamputeerd en weken daarna werd de teen ernaast ook zwart. Deze is er ook afgehaald en alles leek goed te gaan. Na een paar weken kreeg hij een zwarte baard en zijn ogen vielen in. Ik stond machteloos en zat om de haverklap bij de arts waarvan eentje zei dat hij zich niet goed voelde (dat was duidelijk, anders zou ik er niet zitten!). De schimmel kreeg vrij baan vanwege de antibiotica die de goede bacterien gedood had.

 

Een paar dagen later heeft de vrouw een legsel gehad en daarna kreeg ze een plekje op haar staart. Nu alweer een maand later heeft ze antibiotica gehad (sloeg niet aan) parasietenbehandeling (ze had er 3 soorten :S) en nu eindelijk een kweekje op aandringen van mij. Een bacteriologisch en een voor schimmel.

Ze heeft een gele plek, die sprekend lijkt op de Yellow Fungus en ik ben dag in dag uit bezig met het in de gaten houden van mn baardje.

Heel veel aan het lezen en nu ook verschillende fora aan het bekijken op zoek naar nuttige info.

:(

 

 

Momenteel ben ik me druk aan het verdiepen in homeopatische middelen tegen schimmel en ben op aanraden van een voorzitter van een reptielenvereniging bezig met honing-propolis zalf aangezien er veel resistentie is in Europa bij gebruik van Lamisil. Terra inclusief inrichting wordt 2 maal per week grondig gereinigd (stenen in de oven en terra desinfecteren). Als substraat gebruik ik kranten die meteen vervangen worden wanneer er ontlasting op ligt.

 

Tips zijn meer dan welkom en ik hoop veel te mogen leren van dit forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom Emm :cheer:

 

Leuk dat je je voorgesteld hebt :)

Een heel verhaal heb je daar met heel wat tegenslagen.

Iedere informatie is dus zeker welkom.

Je vraagt naar tips en dan denk ik bij schimmelinfectries in de eerste plaats aan een te vochtige omgeving.

Hoe hoog is je vochtigheid en maak je gebruik van een waterschaal in je terra?

Veel plezier hier ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je vraagt naar tips en dan denk ik bij schimmelinfectries in de eerste plaats aan een te vochtige omgeving.

Hoe hoog is je vochtigheid en maak je gebruik van een waterschaal in je terra?

Ik heb geen waterschaal in mijn terra en de luchtvochtigheid is momenteel tussen de 40 en 50%. Normaal gesproken sproei ik in de morgen even de stenen en de achterwand licht met een plantenspuit, maar nu zit ze op kranten en is er geen achterwand dus blijven alleen de stenen over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Baardagamen zijn woestijndieren.

 

Een luchtvochtigheid van 30 a 40% is voldoende.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt! Het is dus voldoende om alleen wat water om te drinken aan te bieden (bv. via pipet) aangezien de RV normaal gesproken 40% is?

Misschien toch maar even kijken of mn hygrometertje het nog wel goed genoeg doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey emmilly,

 

Welkom hier op het forum :P

 

Groetjes Cindy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oke bedankt! Het is dus voldoende om alleen wat water om te drinken aan te bieden (bv. via pipet) aangezien de RV normaal gesproken 40% is?

Misschien toch maar even kijken of mn hygrometertje het nog wel goed genoeg doet.

Als je dieren volwassen zijn halen ze hun nodige vocht uit de groenten/fruit.

1x per week kan je hen een bad geven voor extra vocht en betere vervelling.

Als je jonge dieren hebt kan je hen dagelijks een badje geven of buiten het terra besproeien voor extra vochtopname.

Vocht in het terra levert alleen maar negatieve effecten op, zoals kans op schimmels en mijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Welkom hier op het forum! Veel lees en post plezier toegewenst! Leuk dat je je hebt voorgesteld. Je hebt ook al wat aan de hand gehad dan met je baardjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

welkom op het forum ! :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×