Jump to content
reptiel4ever

Maskerleguaan

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Na lang weggeweest te zijn(veel te lang als je het mij vraagt) ben ik ein-de-lijk weer op reptiefarm te vinden hoor!

 

Nu met een nieuwe vraag: ik mag eindelijk een leguaan aanschaffen, en het liefst wil ik een groene leguaan en/of maskerleguaan.

De vraag is nu, of dat ik deze 2 soorten bij elkaar kan zetten of dat de groene leguaan de andere op zal vreten aangezien het lengteverschil te groot is. Op internet kan ik namelijk niks vinden.

 

Groetjes, Laura!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Laura ;)

 

Ik ben geen voorstander om te gaan combineren, meestal brengt dit grote stress mee als het al wilt lukken of je moet al over een serre beschikken waar de dieren uit elkaars zicht kunnen blijven en elk hun eigen stek hebben.

De meeste reptielen hebben elk hun specifieke eisen qua huisvesting, gedrag, voedsel...enz

Een maskerleguaan of krulstaartleguaan wordt amper 30 cm, tegen een groene leguaan die wel uitgegroeid een lengte kan bereiken van 1.5 meter en zelfs meer.

Groene leguanen zijn boombewoners en maskerleguanen zijn grondbewoners, dus ik weet niet hoe je dit gaat oplossen qua verlichting en warmteplaats in een gewoon terra, als je het mij vraagt lijkt mij dit klein duimpje en de reus.

Wat mij betreft nee.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga helemaal akkoord met Jo.

 

Twee soorten samen houden is sowieso geen goed idee.

Verschillende soorten tolereren elkaar niet en de dieren zullen dan ook veel stress hebben. Daarbij komt nog het lengteverschil. Een groene/rode leguaan wordt groot. Een meter en half tot 2 meter. Terwijl een maskerleguaan 'maar' rond de 30 cm wordt. Jonge leguanen eten ook levend voer. Ze gaan pas over op enkel groenvoer naarmate ze groter worden. Pas dus ook hiermee op, want je maskerleguaantje kan een lekker dessert zijn, valt te zien hoe oud ze zijn. Maar toch, ik vind het lengteverschil op zich al een reden genoeg om ze gescheiden te houden. Daarbij komt nog dat een maskerleguaan zeer schuw is. Het zal niet echt goed gaan als je ze samen gaat zetten. En zoals Jo al zei, kan er een probleem zijn met verlichting en warmte. Een groene/rode leguaan moet hoogte hebben, dus lampen die hoog hangen, en een maskertje zit voornamelijk op de grond. Het lijkt me niet evident om voor beide dieren goed te doen in 1.

 

Ik ben geen expert, maar mijn advies is om

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×