Jump to content
Ellissie

Mijn Vrouwtje Nala (help)

Recommended Posts

Hallo allemaal.

 

Deze vraag staat ook al op de baardagaamforum maar had nog geen antwoord vandaar dat ik hier de vraag ook neerzet.

Ik heb 1 vrouwtje en 1 mannetje en ze zitten niet bij elkaar.

Wel bij elkaar in 1 bak, maar ze kunnen niet bij elkaar komen en heeft ook nooit gekund.

Nu is mijn vraag.

 

Nala is nu, ongeveer vanaf 12 uur vanmiddag, flink aan het graven in de bak alsof haar leven er vanaf hangt.

Geen idee waarom ze dit doet.

Ik heb haar nu ongeveer een maand en ze is ruim anderhalf jaar oud.

Dit vele en harde graven heeft ze niet eerder gedaan.

Wat kan dit zijn???

 

Temp in de bak is zoals altijd, wel reageert ze nu op het mannetje als hij voor het raam uitbundig zijn kop knikt, dan knikt ze heel langzaam en rustig 1 keer terug maar dat zal niets met het graven te maken hebben denk ik

 

In de tussentijd heb ik het tussenschot even weg gehaald en Draakie eruit gehaald, maar nu is ze dus de rest van de bak aan het omploegen hihi

Eten doet ze nu eigenlijk voor het eerst slecht, ze heeft de afgelopen dagen 1 zijderups en 2 dubia's op, zelfs haar sprinkhanen laat ze voor wat ze zijn.

 

dus ik wil echt heel graag weten waarom ze dit doet of waar ze mee bezig is

 

thnxxx alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ellisie ;)

 

Dit duid op een nakende eileg.

Graven en weinig tot niets eten zijn sympthomen dat ze gaat leggen.

Dat je mannetje erbij kon of niet maakt niets uit, een vrouwtje kan ook eitjes leggen zonder een mannetje in de buurt.

Deze zullen dan wel onbevrucht zijn.

Ik zou nu een plaats voorzien met vochtig zand en dik genoeg zodat ze haar eitjes kwijt kan zodat ze geen legnood ontwikkeld.

Veel succes ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe diep moet dan het zand zijn en mag ik gewoon het zand gebruiken die ik er normaal gesproken in heb liggen??

Er ligt nu ongeveer een laag van 5 cm zand in het terra...(tenminste als het vlak zou liggen) nu zitten er overal kuilen en gaten waar ze al gegraven heeft hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een bepaalde hoek zou ik een dikke laag zand leggen. 5cm is veel te weinig. Beter is een 10 of zelfs 15 cm, zodat ze goed haar gangen kan gaan. Ook zeker ervoor zorgen dat het zand goed vochtig is zodat het blijft liggen waar ze het zand naartoe graaft, als het zand niet nat is valt haar kuil of put in die ze maakt voor het leggen en kan het zijn dat ze geen geschikte plaats gevonden krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk ook dat ze een leg plaats aan het zoeken is

best een plaatsje zoeken waar ze ongestoord haar werk kan dan

wil zeggen een plaats waar ze niet gestoord kan worden

en deze die een beetje afgeschermd is

deze plaats waar ongeveer een 12 tal cm diep nat zand waar ze goed kan in graven

om haar eitjes te leggen (niet te nat )

anders ontstaat er legnoot

wil zeggen dat ze haar eitjes niet kan afleggen

dan is het best om bij een dierenarts te gaan om de eitjes te verwijderen

gebeurt dit niet kan jou baardje dood gaan

goed in het oog houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de tussentijd heeft Nala 27 eieren gelegd.

Aangezien ik niet voorbereid was op eieren, heb ik deze allemaal weg gegooid.

Wel heb ik onder een spot gekeken of er iets inzat, maar naar mijn idee waren ze allemaal onbevrucht.

 

maar hoe kan ik dit het beste zien?? en zie je ook leven in de eieren??

Ik heb er ook een tijd over nagedacht en ik ga toch een droge broedstoof aanschaffen en de volgende keer 5 eieren uitbroeden, maar dan moet ik wel weten hoe ik kan zien of ze bevrucht zijn ja of nee.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

eitjes die niet bevrucht zijn geel bruin van kleur zijn kleiner en gaan bijna direct

invallen

eitjes die bevrucht zijn zijn mooi wit en groter dan onbevruchte eitjes

dit kan je zien aan de bloed vaatjes die er in zitten als je de eitjes tegen een lamp houd, best als je bevruchte eitjes heb deze niet te draaien om het membraan niet te schaden zoals ze in jou terrarium vind, zou in de vermiculite leggen 1/3 ingraven

Share this post


Link to post
Share on other sites

In afgelegde eitjes ga je nog geen leven zien, de ontwikkeling gebeurd in de twee maand nadat ze in de stoof liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ohhhhh ok...

Al de eitjes waren mooi wit en mooi van vorm en zag ik inderdaad bloedvaten zitten.

Heb ik nu dan een massamoord begaan???

Niet dat ik ze had kunnen houden hoor, maar ik zal voor een eventuele volgende keer zeker een broedstoof in huis hebben om er een aantal uit te gaan broeden.

 

thnxx in ieder geval

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan eitjes laten uit komen

maar je moet je er wel van bewust zijn de daar de nodige

tijd moet insteken om de kleintjes te verzorgen

en om de kleintjes kwijt te geraken

Share this post


Link to post
Share on other sites
ohhhhh ok...

Al de eitjes waren mooi wit en mooi van vorm en zag ik inderdaad bloedvaten zitten.

Heb ik nu dan een massamoord begaan???

Niet dat ik ze had kunnen houden hoor, maar ik zal voor een eventuele volgende keer zeker een broedstoof in huis hebben om er een aantal uit te gaan broeden.

 

thnxx in ieder geval

Je hebt zeker geen moord begaan.

Dit is het beste als je geen nakweek wilt, slechter zou zijn als de eitjes al een poos in de broeikas liggen, dan zit er pas leven in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×