Jump to content

Recommended Posts

vandaag wou ik mijn silckback in een badje stoppen en wat vond ik onderaan op de buik een wasmot die haar had vastgezet aan de huid en ze had al het begin van een cocon om haar heen

ik heb deze verwijderd en goed ontsmet hopelijk geneest dit snel

dus opglet niet te veel wasmotten in

post-6-1304609133.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus de reden waarom ik wasmotten e.d met een pincet voer aan mijn baardjes...... Ze krijgen pas weer een nieuwe als ze het op hebben. Ik zou er toch even door een Ra naar laten kijken. Misschien dat je dan een zalfje of iets krijgt voor het baardje. Ik hoop dat het snel en goed geneest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die wasmot heeft zich gewoon naar binnen willen vreten ieeuuww...... Zo zie je maar hoe voorzichtig je moet zijn met levend voer......... Ik persoonlijk zou er een Ra voor de zekerheid naar laten kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je was er gelukkig nog op tijd bij Gert, wasmotten vreten zich anders zo naar binnen toe. Ik zelf maak ook alleen maar gebruik van een voerpincet, en ze krijgen alleen maar wat ze direct opvreten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier worden de wasmotten met de hand gevoerd

inderdaad op tijd er bij

wasmotten kunnen lelijke verwondingen aan brengen

zie hier het bewijs

persoonlijk zou ik het baardje laten controleren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yello is er ook gek op.

Maar ik geef ze met de hand, en laat niets achter in het terarium.

Maar schrik er wel van zeg ziellig.

Hoop dat het snel dicht is.

Misschien een raare vraag, maar jou mooie baard is dun van vacht toch?

Kunnen ze daar niet sneller een plekkie pakken als BV bij Yello.

Misschien een stomme vraag maar zo leer ik bij.

 

Sterkte met je baard.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat baardje is een silback

komt voort van twee leatherbacks verparingen

kan je vergelijken met een naakt kat

iets meer verzorging nodig dan een gewoon baardje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dank je voor je uitleg.

Maar kan het dan ook zijn dat die wasmot sneller op de huid zit dan bij een gewoone baaragaam?

 

Vind ze wel erg bijzonder hoor.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan

maar dat weet ik niet

het blijft altijd een gevaar met wasmotten omdat deze

door soorten plastic geen bijten

daarom worden die gehouden in harde plastic of glas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik snap het nu. weer wat geleert.

Hoop dat het snel over is, wat heb je er aan gedaan?

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik wel wonderbaarlijk vind bij een silk is dat de wondjes mooier en sneller genezen als bij een gewoon baardje en dat je er daarna niets meer van ziet..... Bij een baardje met schubben blijf je het altijd zien namelijk omdat de schubben dan beschadigd zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HET IS NU TWEE DAGEN GELEDEN EN HET WONDJE STAAT HEEL MOOI

IK WOU ENKEL ?LATEN ZIEN WAT DEZE WASMOTTEN KUNNEN AANRICHTEN IK WIST ONDERTUSSEN AL DAT ZE DE HOUTEN MEUBELEN VERNIETIGDEN EN DE ELECRTRICHITEITSDRAAD ONTMANTELDEN MAAR IK HAD NIET GEDACHT DAT ZE DE BAARDJES GINGEN AANVALLEN

IK VINDT HET OK OM TE VOEREN MET EEN PINCET MAAR DOE DIT EENS BIJNA DAGELIJKS MET EEN HELE BOEL DIEREN DAN HOEF JE NIET MEER TE GAAN SLAPEN

NATUURLIJK ZAL IK IN DE TOEKOMST WEL GOED OPLETTTEN

HET IS UIT DEZE GROTE FOUTEN DAT MEN LEERT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dat je het hier plaatst Gert ;)

Ikzelf heb dit nog nooit meegemaakt en eigenlijk is het de eerste keer dat ik het zie.

Wasmotten vreten door alles geen om te ontsnappen, maar hier is het wel degelijk om te verpoppen gebeurt.

Raar want dan zou je toch eerder denken dat ze het in de plooien zou doen en zich geen weg in de buik van het baardje zou proberen te vreten :blink:

Waarschijnlijk heeft dit dan wel weer te maken dat de huid van de silk zacht is.

Maar goed dat je ons de foto's toonde dan weet iederen nu dat dit kan gebeuren en voorzichtigheid geboden is!

Share this post


Link to post
Share on other sites
HET IS NU TWEE DAGEN GELEDEN EN HET WONDJE STAAT HEEL MOOI

IK WOU ENKEL ?LATEN ZIEN WAT DEZE WASMOTTEN KUNNEN AANRICHTEN IK WIST ONDERTUSSEN AL DAT ZE DE HOUTEN MEUBELEN VERNIETIGDEN EN DE ELECRTRICHITEITSDRAAD ONTMANTELDEN MAAR IK HAD NIET GEDACHT DAT ZE DE BAARDJES GINGEN AANVALLEN

IK VINDT HET OK OM TE VOEREN MET EEN PINCET MAAR DOE DIT EENS BIJNA DAGELIJKS MET EEN HELE BOEL DIEREN DAN HOEF JE NIET MEER TE GAAN SLAPEN

NATUURLIJK ZAL IK IN DE TOEKOMST WEL GOED OPLETTTEN

HET IS UIT DEZE GROTE FOUTEN DAT MEN LEERT

Helemaal mee eens en heb hier aan het voeren dan ook echt bijna een dagtaak, maar ja dat is dan een keuze die je maakt.....en het is zeker goed dat je de foto's hebt geplaatst want daar leren anderen toch ook weer van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst heel goed dat je deze foto's en bijhorend verhaal plaatst.

Veel mensen zijn bang voor eventueel kritiek en plaatsen het daarom niet.

Ik vind persoonlijk dat dit juist ontzettend leerzaam is voor beginnende baardagaam houders die soms eigenwijs zijn en niet luisteren naar sommige adviezen.

Daarom zijn dit soort topics erg leerzaam en misschien soms wel confronterend.

Maar het is meteen wel duidelijk.

 

Nu over het voeren met een pincet (of uit de hand).

Veel mensen zeggen dat een baardagaam lui word doordat deze met de pincet word gevoerd.

Ik ben het daar niet mee eens.

Wasmotten zijn nou niet de "renners" in een terrarium waar je baardje achteraan moet rennen om fit te blijven.

Dus of je hem nou met een pincet geeft of in het terrarium gooit, dat maakt het verschil niet.

Evenals bijvoorbeeld moriowormen, dola's, pinkies etc).

En voeren met een pincet is niet per definitie dat je het voedseldiertje voor zijn bek moet houden.

Ik voer met een pincet, maar leg het in het terrarium op een plek waar de baardagaam het voedseldiertje kan zien en er naartoe kan lopen.

Dit doe ik 1 voor 1 tot hij genoeg heeft.

Zo kan ik zeker weten dat alles op is en kan ik zeker weten dat ze allemaal genoeg (en niet teveel) eten krijgen.

een sprinkhaan gooi ik ook 1 voor 1 in de bak, en daar word gretig achteraan gerend.

Dus mijn baardjes zijn zeker niet lui door met de pincet voeren.

 

Nog 1 leuke tip: Wanneer je een grote bromvlieg kunt vangen en levend kan houden, moet je deze eens in je terrarium gooien. Ik weet zeker dat je baardje fit blijft hahahaha

 

Tot slot..

Nogmaals top dat je dit topic hebt geplaatst en ik wens je veel sterkte met de genezing, maar zolang je het goed schoon houd komt dat vast goed!

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeetje, ik schrok ervan toen ik de foto's zag...

 

Mijn baardjes geef ik wasmotten of andere larve soorten op de vloer hier en ik gooi ze van hun af zodat ze die larven op de grond horen vallen en zodoende rennen ze er naartoe...

weet nu in ieder geval wel dat ik ze niet in de terra's ga geven en zeker niet als ik direct erna weg moet... moet er niet aan denken.

 

hopelijk gaat het al een stuk beter met je baardje.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Heb dit nog nooit meegemaakt.

 

Silks hebben een zachte huid, bovendien zit deze silk in een vervelling.

Na een vervelling is de huid van een silk nog zachter als daarvoor.

 

Wasmot zoekt een plekje om te verpoppen.

 

Vond de geschikte plaats om te verpoppen zo te zien.

 

Tijdens het maken van hun coccon zoeken ze een plek waar ze zich

goed aan kunnen hechten.

 

De beschadiging is tijden het zoeken naar een geschikte plaats

om te verpoppen gebeurd.

 

Dus het is echt niet de bedoeling geweest van de wasmotlarf om

de silkback aan tevreten.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×