Jump to content
Cindy010

Kleuren En Bloedlijnen.

Recommended Posts

Ik heb ergens anders een discussie over bloedlijnen en kleuren. De vraagstelling is wanneer noem je een baardje een wildkleur? Ik zou graag de mening willen weten van anderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is een wildkleur een baardje waarvan je de ouders niet kent. Dus je koopt een baardje in de winkel en het heeft kleuren, maar je kent de beide ouders niet dan is het een wildkleur.

Onze 1ste baardjes waren wildkleuren en deze zijn tot nu toe nog de sterkte van al geweest... Ze waren dan nog wel de echte wildkleuren, de gewone kleuren zoals je in de natuur terug vindt...

Dus ook de baardjes in de natuur zijn wildkleuren. Misschien dat er nu al wel baardjes met kleurtjes tussen zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gelijk da saratjeuh zegt een wildkleur word genoemd als men

de kleurenslag niet kent van de moeder en de vader

ook al heeft het baardje een zeer mooie kleur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een voorbeeld.

 

Een hypo waar de ouders niet van herlijdbaar zijn en dat baardje is laten we zeggen oranje die noem je dan een???

Share this post


Link to post
Share on other sites

die noem je dan een wildkleur hypo !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gen hypo is overduidelijk, maar verder is het gewoon een oranje wildkleur

 

Dus krijg je een oranje wildkleur hypo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een gen zoals witte nagels zal onomstotelijk een Hypo zijn, en zolang het niet om o.a. een leatherback, translucent of silkback gaat (ook duidelijke genen) en de ouders zijn niet bekend, zal het volgens mij altijd om een wildkleur gaan, ook al zit er een kleur op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een hypo herken je aan de witte nageltjes en mag je dan ook een hypo noemen ook al zijn de ouders onbekend. Dat geld ook voor een leatherback, trans of andere genetische afwijking. Maar waar de vraag om gaat is de kleurvorm. Hoe zou je die omschrijven als de ouders onbekend zijn?

 

Zo zie ik het dus ook robru.

De regel is dat als beide ouders onbekend zijn dat het een wildkleur is!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ik denk dat er nu eenmaal geen vaste regels opstaan... Iedereen kan zijn eigen mening hebben en er zijn ongetwijfeld mensen die er anders zullen over denken maar ik denk dat je niet mag spreken over regels. Anders zouden er ook regels zijn in verband met de prijzen enzo en zouden er geen dumpingprijzen zijn.

Maar da's een ander verhaal dan de vraag die er gesteld is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijzen zijn heel iets anders en dat van de wildkleur is iets wat ik destijds hier op het forum geleerd heb. Wat ik er uit begreep is dat het een standaard iets was soort van regel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genetische kenmerken, zoals Hypo, trans, leatherback, silckback moet je gewoon bij naam noemen.

Als jij nu zegt dat het dier een oranje kleur heeft en ook Hypo is, kan je hem volgens mij orange hypo noemen, moest hij niet hypo zijn dan zou dit orange wildkleur zijn.

Wat je niet kan doen is hem bv. florida orange hypo noemen, omdat dit een gekende kleurlijn is die gekweekt is bij een kweker en je dus met zekerheid moet weten dat dit bloed in zijn genen zit.

Orange en yellow zijn namelijk ook kleuren die in het wild voorkomen afhankelijk van hun verspreidingsgebied.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe je het wend of keert het blijft een dier waarvan de kleurlijn/lijnnaam onbekend is, je kan het een orange hypo noemen maar dan benoem je alleen de kleurvorm en de genetische afwijking. Als het dan gaat om de volledige benaming dan moet je het gewoon een Orange ''wildkleur'' hypo noemen. Kijk een genetische afwijking kan je niet om heen daar deze aan het uiterlijk te zien is.

Maar als je baardje geen uiterlijk kenmerk heeft dan is het in eens een wildkleur, maar omdat het dan witte nagels heeft , maar waarvan je ook de kleurlijn/lijnnaam niet kent, maar wel de genetische afwijking is het spontaan geen wildkleur meer en dat klopt niet. Het gaat nu even niet om de genetische afwijking, maar om de kleurlijn/lijnnaam..

Vind dat bij een hypo, trans of leather enz....waar de kleurlijn/lijnnaam dan ook niet bekend is, dan ook gewoon een Orange ''wildkleur'' hypo is of een Orange ''wildkleur'' leatherback enz.... Want aan de kleur van het baardje veranderd niets, net als dat een hypo een hypo blijft.......... de kleur van het baardje blijft hetzelfde enige verschil is de genetische afwijking en dan is het spontaan geen wildkleur meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe je het wend of keert het blijft een dier waarvan de kleurlijn/lijnnaam onbekend is, je kan het een orange hypo noemen maar dan benoem je alleen de kleurvorm en de genetische afwijking. Als het dan gaat om de volledige benaming dan moet je het gewoon een Orange ''wildkleur'' hypo noemen. Kijk een genetische afwijking kan je niet om heen daar deze aan het uiterlijk te zien is.

Maar als je baardje geen uiterlijk kenmerk heeft dan is het in eens een wildkleur, maar omdat het dan witte nagels heeft , maar waarvan je ook de kleurlijn/lijnnaam niet kent, maar wel de genetische afwijking is het spontaan geen wildkleur meer en dat klopt niet. Het gaat nu even niet om de genetische afwijking, maar om de kleurlijn/lijnnaam..

Vind dat bij een hypo, trans of leather enz....waar de kleurlijn/lijnnaam dan ook niet bekend is, dan ook gewoon een Orange ''wildkleur'' hypo is of een Orange ''wildkleur'' leatherback enz.... Want aan de kleur van het baardje veranderd niets, net als dat een hypo een hypo blijft.......... de kleur van het baardje blijft hetzelfde enige verschil is de genetische afwijking en dan is het spontaan geen wildkleur meer.

Wanneer een oranje baardagaam witte nagels heeft is het een Oranje Hypo. Wanneer je de bloedlijn niet weet moet je er in dit geval geen wildkleur bij vermelden. Dit is overbodige informatie waar je niets aan hebt.

Bloedlijnen vermeld je alleen als je deze weet.

 

Wanneer een volwassen baardagaam oranje is en je weet hier niet de bloedlijn van kan je hem gerust Orange (of oranje) noemen. Ook hier hoef je geen wildkleur bij te vermelden.

Bij jonge baardagamen zou ik het anders doen, deze zou ik gewoon wildkleur noemen, je weet immers niet hoe hij van kleur is wanneer hij volwassen is.

 

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

wilco

 

je mag zomaar geen kleuren aan u baardje geven als je de

kleuren van de moeder of de vader niet kent

gelijk jo al zegt de genetische afwijken daar kan je niet van onder

gelijk hypo, silback, leatherback

het kan toch niet zijn dat je een baardagaam koop waarvan je de ouders kleuren niet

kent om daar zo maar een kleurlijn op te plakken als ze iets van kleuren heeft

denk dat je veel kwaad bloed gaat zetten bij de kwekers die zorgvuldig

hun kleuren slag bij houden van de baardjes

 

dus jij bedoelt dat je een jong baardje een wildkleur noemt tot

wanneer hij volwassen is en er komt dan een klein beetje een rode kleur in te voor

dat je ineens u baardje een red of een rode baardagaam gaat noemen

dat kan toch niet

Share this post


Link to post
Share on other sites
.

Bij jonge baardagamen zou ik het anders doen, deze zou ik gewoon wildkleur noemen, je weet immers niet hoe hij van kleur is wanneer hij volwassen is.

 

 

 

 

Kijk en had je nu op het andere forum het topic helemaal gelezen dan had je geweten dat het om jonge dieren ging, jammer dat je daar niet even de tijd voor hebt genomen inplaats van direct te antwoorden op het laatste bericht.

Waar het dan nu eigenlijk op neer komt is dat je het met mij eens bent en zegt het is een wildkleurtje(Maar dat zal die ook blijven eenmaal volwassen), alleen breng en zeg jij het op een andere manier. Jij ziet er het nut niet van in om het een wildkleur hypo te noemen omdat je de meerwaarde er niet van inziet (Dat is een persoonlijke mening) en heeft niets te maken met de kleurlijn/lijnnaam. Waar de discussie om draaide was de volledige benaming van die baardjes en het er op neer kwam dat het absoluut geen wildkleur kon zijn......... Maar dat is het wel!

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilco

 

je mag zomaar geen kleuren aan u baardje geven als je de

kleuren van de moeder of de vader niet kent

gelijk jo al zegt de genetische afwijken daar kan je niet van onder

gelijk hypo, silback, leatherback

het kan toch niet zijn dat je een baardagaam koop waarvan je de ouders kleuren niet

kent om daar zo maar een kleurlijn op te plakken als ze iets van kleuren heeft

denk dat je veel kwaad bloed gaat zetten bij de kwekers die zorgvuldig

hun kleuren slag bij houden van de baardjes

 

dus jij bedoelt dat je een jong baardje een wildkleur noemt tot

wanneer hij volwassen is en er komt dan een klein beetje een rode kleur in te voor

dat je ineens u baardje een red of een rode baardagaam gaat noemen

dat kan toch niet

Nou jij verwoord precies wat ik dus ook denk!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

moest je de andere forum en topic eens

hier een link geplaatst hebben dan kost ik die eens lezen

ik heeft gewoon mijn mening daar over

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilco

 

je mag zomaar geen kleuren aan u baardje geven als je de

kleuren van de moeder of de vader niet kent

gelijk jo al zegt de genetische afwijken daar kan je niet van onder

gelijk hypo, silback, leatherback

het kan toch niet zijn dat je een baardagaam koop waarvan je de ouders kleuren niet

kent om daar zo maar een kleurlijn op te plakken als ze iets van kleuren heeft

denk dat je veel kwaad bloed gaat zetten bij de kwekers die zorgvuldig

hun kleuren slag bij houden van de baardjes

 

dus jij bedoelt dat je een jong baardje een wildkleur noemt tot

wanneer hij volwassen is en er komt dan een klein beetje een rode kleur in te voor

dat je ineens u baardje een red of een rode baardagaam  gaat noemen

dat kan toch niet

Wanneer een baardagaam oranje is mag je deze gewoon oranje noemen dit is immers de kleur van de baardagaam. Bij een jonge baardagaam (wildkleur) is dit niet zichtbaar, dus noem je deze wildkleur. Wanneer deze baardagaam oranje (en dan bedoel ik niet een klein beetje oranje vertoont..) wordt wanneer deze volwassen is, dan kan je wildkleur veranderen in oranje (dit is nl zichtbaar het bewijs dat deze veel erythroforen heeft). Het blijft wel een wildkleur/standaard, alleen je geeft hem nu de naam van de kleur die hij is. Op deze manier geef je niet "zomaar" een naam aan de baardagaam.

Dit zegt helemaal niets over de bloedlijn (kleurlijn) van de baardagaam, maar alleen over de kleur. Ik denk dat jij hier mee in de war bent. Ik heb genoeg BloodRed baardagamen gezien die in de verste verte niet rood zijn (enkele zelfs knal geel !!), maar het zijn wel Blood Red baardagamen. Blood Red is een naam van een bloedlijn, maar dit wil niet gelijk zeggen dat de baardagaam ook daadwerkelijk rood is/wordt. (geeft wel een bepaalde zekerheid).

 

Let goed op dat je de kleurvariatie en bloedlijn niet door elkaar haalt. Een rode baardagaam mag je geen Blood Red noemen, maar een Blood Red mag je wel een rode baardagaam noemen (hij moet natuurlijk wel rood zijn ;) )

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites
.

Bij jonge baardagamen zou ik het anders doen, deze zou ik gewoon wildkleur noemen, je weet immers niet hoe hij van kleur is wanneer hij volwassen is.

 

 

 

 

Kijk en had je nu op het andere forum het topic helemaal gelezen dan had je geweten dat het om jonge dieren ging, jammer dat je daar niet even de tijd voor hebt genomen inplaats van direct te antwoorden op het laatste bericht.

Waar het dan nu eigenlijk op neer komt is dat je het met mij eens bent en zegt het is een wildkleurtje(Maar dat zal die ook blijven eenmaal volwassen), alleen breng en zeg jij het op een andere manier. Jij ziet er het nut niet van in om het een wildkleur hypo te noemen omdat je de meerwaarde er niet van inziet (Dat is een persoonlijke mening) en heeft niets te maken met de kleurlijn/lijnnaam. Waar de discussie om draaide was de volledige benaming van die baardjes en het er op neer kwam dat het absoluut geen wildkleur kon zijn......... Maar dat is het wel!

Wanneer een jonge baardagaam witte nagels heeft (waar de ouders niet van bekend zijn) dan wordt deze gewoon Hypo genoemd. Een Hypo noem je een Hypo en wanneer je de naam van de bloedlijn weet vermeld je die er bij.

Bij kleuren ligt dat anders. Dit is niet gelijk te zien.

 

Wanneer genetici wildkleur of standaard gebruiken wordt dit gedefinieerd als "de meest voorkomende fenotype (waarneembare fysische eigenschappen) in de wilde populatie". Hier valt de Hypo niet onder, dus Hypo is geen wildkleur.

 

Wilco

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat Cindy een Albino (geen pigment aanwezig) een wildkleur zal noemen, omdat een albino ook een genetische afwijking is. (Altijd wit met rode ogen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga mij daar niet verder over uitspreken

maar voor mij plak je zomaar geen kleur op een baardje

als niet weet wat de kleurlijn van de ouders is

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilco

 

je mag zomaar geen kleuren aan u baardje geven als je de

kleuren van de moeder of de vader niet kent

gelijk jo al zegt de genetische afwijken daar kan je niet van onder

gelijk hypo, silback, leatherback

het kan toch niet zijn dat je een baardagaam koop waarvan je de ouders kleuren niet

kent om daar zo maar een kleurlijn op te plakken als ze iets van kleuren heeft

denk dat je veel kwaad bloed gaat zetten bij de kwekers die zorgvuldig

hun kleuren slag bij houden van de baardjes

 

dus jij bedoelt dat je een jong baardje een wildkleur noemt tot

wanneer hij volwassen is en er komt dan een klein beetje een rode kleur in te voor

dat je ineens u baardje een red of een rode baardagaam

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilco

 

je mag zomaar geen kleuren aan u baardje geven als je de

kleuren van de moeder of de vader niet kent

gelijk jo al zegt de genetische afwijken daar kan je niet van onder

gelijk hypo, silback, leatherback

het kan toch niet zijn dat je een baardagaam koop waarvan je de ouders kleuren niet

kent om daar zo maar een kleurlijn op te plakken als ze iets van kleuren heeft

denk dat je veel kwaad bloed gaat zetten bij de kwekers die zorgvuldig

hun kleuren slag bij houden van de baardjes

 

dus jij bedoelt dat je een jong baardje een wildkleur noemt tot

wanneer hij volwassen is en er komt dan een klein beetje een rode kleur in te voor

dat je ineens u baardje een red of een rode baardagaam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er hier heel wat verwarring bestaat met de benaming van kleurlijnen en dat dit misschien verkeerd begrepen wordt.

Een kleurlijn die gekweekt en bewezen is dat deze de kleur of de eigenschappen doorgeeft kan men enkel maar benoemen als deze bewezen is door de ouders.

Voorbeelden zijn bv. Red dachiu, florida orange, cawley red, Sunburst, citrus, blood......enz.

Deze namen kan men dan ook niet op een dier kleven waarvan men de ouders niet kent.

Nu waarover de discusie gaat is dat het een hypo betreft die oranje kleurt als ik het goed begrijp.

Dat het een hypo is kan men niet onderuit en is een genetische eigenschap die niets met kleurlijnen te maken heeft.

Als dit dier geboren is en de eerste maanden zal men ook nog niet zien welke kleur deze zal krijgen en kan men dus enkel spreken over een hypo.

Eenmaal volwassen en het dier bekend kleur dan kan men ook die kleur bij de hypo aangeven, bv. geel, oranje, rood...

Dit zijn namelijk kleuren die in de natuur ook voorkomen afhankelijk van verspreidingsgebied.

Wel diend men dan te zeggen dat dit een hypo is waarvan de ouders geen bekende kleurlijn bezitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilco

 

je mag zomaar geen kleuren aan u baardje geven als je de

kleuren van de moeder of de vader niet kent

gelijk jo al zegt de genetische afwijken daar kan je niet van onder

gelijk hypo, silback, leatherback

het kan toch niet zijn dat je een baardagaam koop waarvan je de ouders kleuren niet

kent om daar zo maar een kleurlijn op te plakken als ze iets van kleuren heeft

denk dat je veel kwaad bloed gaat zetten bij de kwekers die zorgvuldig

hun kleuren slag bij houden van de baardjes

 

dus jij bedoelt dat je een jong baardje een wildkleur noemt tot

wanneer hij volwassen is en er komt dan een klein beetje een rode kleur in te voor

dat je ineens u baardje een red of een rode baardagaam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×