Jump to content
Sign in to follow this  
Robru

Broedstoof Aanschaffen, Maar Welke?

Recommended Posts

Ik wil graag een broedstoof aanschaffen, mijn oog valt op twee merken. Welke is beste?

 

Lucky Reptile Herp Nursery 2 incubator

 

herpnursery2.jpg

 

 

 

Exo-terra Breeding incubator PT-2499

 

PT2499_Incubator_exploded.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een broedstoof zelf gemaakt van een oude frigo klein model

motor eruit gehaald in de deur glas gestoken

nu nog gebruik ik de broedstoof van mijn vader nog

was om vogel eieren uit te broeden

om dat ik de frigo broedstoof in mijn nieuwe terrarium stelling ga inwerken

als je zelf wat handig bent lukt dat heel goed hoor

zal kijken of ik nog foto's heb van de frigo

anders zal ik er zeker nog eens maken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wil graag een broedstoof aanschaffen, mijn oog valt op twee merken. Welke is beste?

 

Lucky Reptile Herp Nursery 2 incubator

 

herpnursery2.jpg

 

 

 

Exo-terra Breeding incubator PT-2499

 

PT2499_Incubator_exploded.jpg

Hoi robru.

 

Heb mij vorige week zondag de exo-terra breeding incubator gehaald. En staat nu een week aan. Deze is redelijk goed zeggen ze. Als hij boven/onder de ingestelde temperatuur is koelt hij of verwarmt hij om ei uitval tegen tegaan.

 

Grtz kenny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb helemaal geen ervaring met deze broodstoven.

Het lijkt mij precies wel dat de exo terra groter is maar dat is misschien bedrog op de foto.

Wij hebben een kleine wijnkoeler gekocht, deze heeft een glazen deur en werkt verder zoals een frigo, wij hebben er dan ook wel warmtekabels ingelegd met een thermometer zodat je de graden die je wil kan instellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal het weekend dat komt eens een foto trekken van de broedstoof dat

ik zelf gemaakt heb

dan heb je een idee dat het eigenlijk

heel simpel is om te maken en goed koper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb Lucky Reptile Herp Nursery 2 incubator, maar die zit nog in de doos hahahahaha :D:cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook deze Lucky Reptile Herp Nursery 2 incubator

 

maar die doe het perfect

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beide broedstoven werken precies hetzelfde het enige verschil dat er is, dat is de prijs!!

Exo terra is duurder en ik vind zelf het model van lucky rept. mooier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gekozen voor de Lucky Reptile HerpNursery II. Inmiddels al in werking gezet om hem te leren kennen. Las bijna overal dat hij 2-3C afwijkt om dat het element in de behuizing zit, ipv in het storage gedeelte. Je moet het maar even weten. Getest op 31C, met de digitale meter 29C.

 

hn.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke info Robru voor een newbe, maar meer als de helft van de leden hier op het forum weet deze info al een hele lange tijd!!! Deze stoof kan je het beste instellen op 30 graden........ Omdat het boven in de stoof warmer is en daardoor word je luchtvochtigheid weer hoger en kunnen je eitjes gaan schimmelen. Je moet meten als er doosjes vochtige vermu in staan en niet droog. Door de luchtvochtigheid krijg je toch andere temeraturen en dan ligt het er ook nog aan waar je de stoof hebt staan in je huis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan broed jij uit op 28C zo ongeveer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee want er zit een verschil in van 1 tot 2 graden. Als je hem op 30 graden zet is het onder in 28/29 graden ongeveer en boven in kan het zelfs 32 graden zijn. De eitjes mogen wel op 27/28 graden uitgebroed worden, dan duurt het wel langer voordat ze uit kunnen komen, maar dat is alleen maar beter voor de kleintjes. Hoe langer ze in het ei zitten hoe sterker ze zullen zijn. Wel jammer dat je al aan broeden wilt beginnen terwijl je je niet goed hebt ingelezen......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij bent echt een aanwinst voor nieuwe leden, Cindy! Waarom denk jij dat ik die vragen stel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in mijn zelf gemaakte broed machine liggen van boven tot onder en links

en rechts warmte kabels waardoor

de warmte overal verdeeld word

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robert stelt hier vragen over deze bovengenoemde broedstoven, dus denk ik niet dat hij wat is met de info over een zelfgemaakte broedstoof ;)

Ikzelf kan je hier geen ervaringen meegeven omdat ik nog nooit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Heb zelf ongeveer hetzelfde broedmachientje getest, ik geloof

dat het een van Exo Terra was.

 

Normaal gesproken mag er geen temperatuurverschil zijn beneden en

boven.

 

Er zit namelijk een ventilatortje in wat de lucht laten circuleren.

 

Maar let op, dit zijn kleine stoofjes en zitten zo vol.

Hierdoor kan de lucht niet meer voldoende circuleren.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Robru Al deze informatie staat al op de verschillende fora's beschreven dus je stelt vaak vragen waar al meerdere malen antwoord op gegeven is en dat bedoel ik dus met inlezen. Hoe denk je dat wij allemaal begonnen zijn. Ik heb de fora's van onder tot boven helemaal uitgepluist, hele avonden zitten lezen en alles in een schriftje opgeschreven wat ik nodig vond en ben daarna pas vragen gaan stellen als ik die toen had. En je weet eigenlijk nooit genoeg ik leer nog elke dag bij. Ga eens op onderzoek uit op het forum. Van het lezen leer je namelijk heeelll erg veel!!! En dit is niet om je aan te vallen, want weet dat je het beste voor hebt met je dieren.

 

@ JDG Deze stoven zijn wel degelijk betrouwbaar ik heb er vorig jaar 180 eitjes ingestoken en had een uitkomst van 100%. Je moet hem alleen niet hoger zetten dan 30 graden dit om dat er een temp verschil is van 1/2 graden..... dan wordt het boven in te warm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Nog even een kleine aanvulling.

 

Elke broedstoof moet een goede luchtcirculatie hebben.

 

Hoe voller een broedstoof hoe slechter de lucht circulatie.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook Lucky Reptile Herp Nursery 2 incubator en hij werk echt perfect

hij sta bij me altijd op 30 graden of 31 graden hooge niet

gr

melina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt helmaal wat marc zegt..... De herp Nurs is een goede stoof ik heb er zelf 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo 3 is best veel

maar er kan dan veel eitjes in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Jo, de test die ik heb gedaan met de broedstoof komt qua informatie notabene van het forum af waar Cindy moderator is, en het artikel is geschreven door een andere moderator daar.

 

De

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ronald,

 

Klopt er is eigenlijk teveel verschillende informatie op het internet te vinden.

Zelf lees ik op veel forums maar reageer bijna nergens meer op.

 

Dit was 30 jaar geleden wel wat anders, toen moest je alles leren

met vallen en opstaan. :o

 

Maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

 

Het advies dat ik geef is uit eigen ervaring bijvoorbeeld, op gebied van ziektes/mestonderzoeken, verlichting, vitaminen en voeding.

 

Maar dikwijls is het stank voor dank.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en daar zit dan juist het probleem inderdaad Robru wat verlichting betreft. Dat heeft ook weer te maken met de omgeving. Als ik die solars gebruikt heb ik na een dag gekookte hagedissen omdat mijn huis gewoon erg warm is. Ik stook hier ook maar 3 maanden per jaar omdat ik anders zelf ook gaar gekookt ben. In de zomer is bij zelfs een lamp van 25 watt al teveel in het terra. Ik gebruik dus zelfs daarom de exo terra lampen. Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen.

 

Het is in het begin ook testen en uitvinden wat het beste is voor jou situatie en dat is iets wat je onder hand ook wel onder vonden hebt. Wat jij zegt wat zand betreft heeft ook iedereen zijn eigen ervaringen. De een zweert bij calci zand de ander bij terra zand. Ik heb hier al verschillende bodem bedekkingen gebruikt. Het echte terra zan bijvoor beeld erg fijn, maar geeft af als de neten. Mijn witte baardjes waren voor de vervelling dus licht bruin geworden haha.

 

Het stukje van de moderator op het andere forum is waarschijnlijk dit stukje hier onder. Daar is niets mis mee en zoals ik net al tegen je heb gezegd ligt het ook aan de omgeving waar jij je stoof hebt staan in huis. Ik heb mijn stoof constant staan op 30 graden en heb een uitkomst van 100% het ligt er ook nog aan hoeveel bakjes met eitjes je erin hebt staan. Het verschil met mij en die moderator is dat ik veel meer in een stoof hebt staan als hij ook dat maakt een heel verschil in de temp en luchtvochtigheid.

 

De broedstoof

Ik heb een Herp Nursery II broedstoof.

Ondanks sommige negatieve berichten (met name over de niet juist weergegeven temperatuur) heb ik ook vele berichten gelezen van mensen die wel tevreden waren over deze stoof.

En omdat ik deze stoof voor een mooi prijsje over kon nemen heb ik deze maar gelijk aangeschaft.

De handleiding van de broedstoof is niet echt uitgebreid en daardoor was het goed zoeken en navragen hoe ik deze nou precies moest gebruiken.

Allereerst heb ik de stoof op de juiste temperatuur ingesteld.

Omdat de Herp Nursery II afwijkt heb ik een mooie Hygro/thermometer gekocht en deze in de stoof gezet.

Op de stoof staat de temperatuur op 31 graden, maar in werkelijkheid is de temperatuur 28,9 graden....constant!

Daar deze meter ook een hygrometer is, kan ik dat ook gelijk goed meten.

Ik heb voor de luchtvochtigheid een schaaltje water op de bodem gezet om de luchtvochtigheid op zo'n 90% te krijgen. En als hij bijna leeg is vul ik die bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem met caresheets is dat de meeste caresheets gewoon gecopyeerd zijn van een andere site en als daar onjuiste informatie staat deze overgenomen wordt zonder nadenken.

Daarom probeer ik ook om zoveel mogelijk een antwoord te geven uit eigen ervaring en zelfs ik weet dat dit ook niet altijd de juiste weg is en luister dan ook graag naar anderen hun ervaring.

Ik zeg wel ervaring want dingen die zo ergens afgeplukt zijn kan ik er ook zo uithalen.

Maar ik begrijp dat dit als leek zeker niet gemakkelijk is en je zal op termijn ook wel ervaring opdoen waaruit je zal leren, zelfs wij leren nog iedere dag bij. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×