Jump to content

Recommended Posts

hoi iedereen ,mijn naam is gregory en ben de trotse eigenaar van 5 mooie baardjes .

2volwassen vrouwen

1volwassen man

1vrouwtje +- 3maanden

1man +- 4 maanden

 

maar heb vandaag met mijn volwassen vrouwtjes naar de dierenarts omdat 1 van hen (marieke) zeer dik werd op korte tijd en dagt aan zwangerschap maar voelde geen eitjes in de onderbuik

maar bleek dat ze gewoon zeer vet is en ook wat wormpjes heeft

wil iemand mij vertellen wat de beste eetgewoontes zijn voor baartjes zodat ik dat te vet kan tegen gaan

bedankt alvast ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij volwassen baardagamen veel groenten en fruit.

Ik ga mijn volwassen baardagamen 4 dagen per week groenten/fruit en 3 dagen voedseldieren met nog wat groente/fruit.

Bij baby's en jonge dieren gaf ik elke dag groenten/fruit en daarna ook nog voedseldieren.

 

Als ik thuis kwam van mijn werk zette ik overal groenten/fruit in de terrariums.

Daarna ging ik zelf eten en had ik even tijd voor mijn gezin.

Nadien kregen ze allemaal nog voedseldieren (uitgezonderd dat de volwassen dieren enkel groenten/fruit kregen)

Wanneer dit gedaan was kon ik even TV kijken en dan de terrariums proper maken.

Het licht branden hier altijd tot 12u (middernacht) zo had ik tijd om alle terrariums proper te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gregske ;)

 

Eerst en vooral welkom hier :cheer:

Nu wat je vraag betreft hangt af wat voor voeding je heeft.

In de dierlijke voeding heb je echte vetmakers en deze dien je in beperkte mate te voederen anders loopt je dier kans op leververvetting.

Vetmakers zijn wasmotlarven, nestmuisjes, morio's, meelwormen...en dien je dus in mate te voederen. en zeker niet als hoofdvoer.

Belangerijk is dat je dier zeker groenvoer eet en niet enkel dierlijk en dit groenvoer en/of fruit dien je iedere dag voor te schotelen.

Dat ze ook wormpjes heeft kan ook te maken hebben met je voedingspatroon, bij het geven van nestmuisjes is de kans groter op wormen.

Een goed voedselpatroon voor een volwassen baardagaam ziet er ongeveer als volgt uit;

voorzie iedere dag een schaaltje met groenten en/of fruit

4 dagen in de week vul je dit aan met dierlijk voedsel, hier heb je bv. de keuze tussen sprinkhanen, krekels, dubia's, zijderupsen, morio's en tussendoor als snoepje bv. wasmotjes, tebo's, dola's, calciumworm.....nestmuisjes worden hier enkel gegeven bij zwangere vrouwtjes of na een eileg.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gregory,

 

Welkom op het forum. :cheer:

 

Volwassen baardjes kunnen makkelijk een paar dagen per week zonder dierlijk

voedsel.

 

Zoals al eerder gezegd; geef morio's, wasmotlarven, dola's, nestmuizen

met mate.

Dit zijn echte dikmakers.

Meelwormen raad ik af.

 

Wat voor medicijn heb je voor de ontworming van de da gekregen?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt allemaal voor de reacties , maar blijkbaar dee ik nog niet zoveel verkeerd enkel dan dat ik ze wel gemakkelijk 2-3 maal per week wasmotjes gaf

maar anders krijgen ze elke dag het zelfde groenten en fruit (bergsla, andijvie,appeltjes, perenen soms wat kiwi) als er mij iemand nog andere groenten kan suggereren? , dat zou fijn zijn en anders krijgen ze sprinkhanen grote en kleine 3-4maal per week

wat ik moet geven tegen de worempjes ken ik niet van naam de dierenarts gaf me 2pikkuren mee met een witte vloeistof daarvan moet ik hen 3dagen lang 1ml geven

en bij marieke nog 0,5ml leverversterkent middel 10 dagen lang

als dit haar niet helpt ga ik met haar naar merelbeke (gent) naar het universiteit voor dierenartsen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zal waarschijnlijk panacur zijn.

 

Zou zeker voorlopig stoppen met wasmotlarven te geven.

 

Andere groente/fruit; andijvie, kiwi, appel, witloof, paprika, aarbei enz.

 

Keuze genoeg.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze groent kon ik al behalve paprika

mag dat ook regelmatig gegeven worden

 

 

 

ik heb ook in mijn 3 terras zand maar de dierenarts heeft me vertelt dat dat niet het ideale is omdat ze bij het eten veel zand binnen krijgen en dat dat hun darmen en maag kan beschadigen en beveelde mij schors aan

wat vinden jullie daar van

want ik heb gehoord, gelezen en opgezocht dat zand ne wel het ideale is

 

 

 

groetjes

greg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Paprika mag gegeven worden, eenmaal geproefd lusten ze dit zeer graag.

 

Waterkers en tuinkers, sonjascheuten, paardebloem,klaver zijn ook zeer goed.

 

Oppassen met erwten,bonen en koolsoorten.

 

Wortel mag in principe ook maar zeer weinig, hooguit 1 keer per week.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
deze groent kon ik al behalve paprika

mag dat ook regelmatig gegeven worden

 

 

 

ik heb ook in mijn 3 terras zand maar de dierenarts heeft me vertelt dat dat niet het ideale is omdat ze bij het eten veel zand binnen krijgen en dat dat hun darmen en maag kan beschadigen en beveelde mij schors aan

wat vinden jullie daar van

want ik heb gehoord, gelezen en opgezocht dat zand ne wel het ideale is

 

 

 

groetjes

greg

Geen schors in het terra. Het meest ideale is calcizand, maar ook speelzand wordt gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zoals Rik al zei; geen schors of beukensnippers bij baardagamen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

zomers geef ik ze snijbiet en groenlof van het land. vooral de snijbiet vinden ze heerlijk verder met mate wat bietenblad, paksoi

basilicum peterselie en banaan niet te vergeten

banaan doen ze hier een moord voor :P

en veel andijvie

 

groetje Bianca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gregske ;)

 

Zeg dan tegen je dierenarts dat schors of bark zeker niet de ideale ondergrond is.

Als de dieren dit binnen krijgen verstoppen ze en dit kan tot de dood leiden als men niet op tijd ingrijpt met een operatie.

Bij zand is de kans veel kleiner.

Probeer wel zoveel mogelijk voedsel in schaaltjes aan te bieden, ik begrijp dat dit met krekels of sprinkhanen niet kan, maar het beetje zand dat men op deze manier meegraait is te verwaarlozen ten opzichte van een dikke brok schors of bark.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

ik heb ook eens beuken snipper gebruik maar ze waren er rap weer uit

ze zaten vol van de bloedmijt mijn bakken besmet mijn baardagamen

alles mogen uitkuisen mijn baardagamen in quarantaine maken alle bakken zien dat ze voledig mijt vrij zijn

nooit van ze leven nog beuken schilfers en ze zijn niet goed voor de baardagaam

 

vgr gibsondragons

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×