Jump to content
Sign in to follow this  
b&s

Eilegsubstraat?

Recommended Posts

mijn baardjes leggen hun eieren rechtstreeks in het terra nu zou ik daar graag een bakje inzetten in de hoop dat ze daar in leggen .kan dit ook in iets anders dan zand ? <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het eilegsubstraat hoeft niet noodzakelijk zand te zijn, als het maar toelaat om te graven, vochtig is en niet ineenstort.

Dus dit kan ook buiten zand ook aarde,zavel, leem.....enz zijn

Dat het licht vochtig is en kleeft is noodzakelijk daar het vrouwtje een tunnel graaft, dit moet dus een dikke laag zijn en een klein bakje zal hiervoor niet volstaan.

Als het de bedoeling is om het bakje dan rechtstreeks in de broeikas te plaatsen zal dit niet lukken omdat zand, grond of dergelijk de vochtigheid niet voldoende vasthoud en te snel uitdroogd.

Hiervoor zal je eitjes toch nog moeten uitgraven om ze dan in vermiculiet of perliet te plaatsen, wat de beste matrialen zijn om baardagaam eitjes uit te broeden.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het eilegsubstraat hoeft niet noodzakelijk zand te zijn, als het maar toelaat om te graven, vochtig is en niet ineenstort.

Dus dit kan ook buiten zand ook aarde,zavel, leem.....enz zijn

Dat het licht vochtig is en kleeft is noodzakelijk daar het vrouwtje een tunnel graaft, dit moet dus een dikke laag zijn en een klein bakje zal hiervoor niet volstaan.

Als het de bedoeling is om het bakje dan rechtstreeks in de broeikas te plaatsen zal dit niet lukken omdat zand, grond of dergelijk de vochtigheid niet voldoende vasthoud en te snel uitdroogd.

Hiervoor zal je eitjes toch nog moeten uitgraven om ze dan in vermiculiet of perliet te plaatsen, wat de beste matrialen zijn om baardagaam eitjes uit te broeden.

 

Groeten, Jo

alvast bedankt voor de tips ! :cheer:

 

dacht aan de grote van een kattebak en is natuurlijk de bedoeling om ze nadien op

vermiculiet te leggen hoor !heb dat met men eerste legsel ook gedaan !werk wel met een au bain marie broeikastje en na een paar weken werd het vermiculiet wel heel vochtig !iemand enig idee om dit tegen te gaan! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
werk wel met een au bain marie broeikastje en na een paar weken werd het vermiculiet wel heel vochtig !iemand enig idee om dit tegen te gaan! <_<

Had je dekseltjes op de doosjes geplaatst?

Zorg wel voor ventilatie in de doosjes en dit d.m.v. ventielatiegaatjes in het deksel of in de zijkant net boven het substraat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja had er dekseltjes opgeplaatst en er waren genoeg gaatjes ingemaakt wel alleen in de dekseltjes ! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb steeds met droge broedstoven gewerkt en heb met deze au-bain marie geen ervaring. Op de droge methode is het een must dat je dekseltjes plaatst ter voorkoming voor uitdroging, maar via de natte methode ga je inderdaad het tegenovergestelde bereiken en is het een noodzaak om goed te ventileren, zo is het misschien beter om de dekseltjes niet aan te sluiten maar ze enkel schuin boven de eitjes te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iemand ervaring met de au bain marie methode ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Heel vroeger (20 jaar geleden) hebben wij dit ook nog gedaan.

 

Vinden de droge broedstoven veel beter.

 

De natte broedstoven kampen nogal met een groot temperatuur verschil vinden wij.

 

Ook moet je regelmatig water bijvullen.

Ook kan het water een bron van bactieren worden.

 

Als de temperatuur in de ruimte waar de natte broedstoof staat nogal

verschillend is moet je steeds de temperatuur bijstellen.

 

In de zomer als het heel warm kan worden is dit het grootste probleem,

bijverwarmen is makkelijker als koelen.

 

Ook vinden wij de luchtvochtigheid in een droge broedstoof beter te controleerbaar.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit heb ik nu ook wel ondervonden redelijk veel verschil in temp en dergelijke !maar dit was een oplossing die vlug uit de mouw geschud was had nog niets in huis van materiaal en plots liggen er eieren in de terra(zondagnacht ! ) <_< dus hocus pocus lege aquarium met verwarmer en was gered! :cheer: 15eieren allemaal uitgekomen en allemaal overleeft :cheer::cheer::cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Snap het antwoord niet goed , zondag 15 eitjes en nu al allemaal

uitgekomen?

 

Ik zal nog wel niet goed wakker zijn denk ik. ;)

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Snap het antwoord niet goed , zondag 15 eitjes en nu al allemaal

uitgekomen?

 

Ik zal nog wel niet goed wakker zijn denk ik. ;)

 

Groetjes Marc

dit is me overkomen dit jaar en omdat deze methode me redelijk goed is meegevallen buiten de temperatuurschommelingen wou ik nog wa meer info !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Oke duidelijk. ;)

 

Zoals ik zei jaren geleden hebben wij hier ook goede resultaten met gehad.

 

Maar vinden de droge broedkasten toch beter en gemakkelijker.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×