Jump to content
Sign in to follow this  
jochen jossaer

Laudakia's Blijven Weinig (tot Niets!) Eten

Recommended Posts

Hey,

 

De laatste maanden eten mijn laudakia's zeer onregelmatig en veel te weining.

Zelf weet ik niet waarom. Er is er uiteindelijk eentje aan gestorven door (waarschijnlijk) ondervoeding. Ik heb al mijn dieren laten nakijken door een dierenarts en die zei dat ze geen wormen/parasieten hadden maar wel weinig calcium.

Ik heb ze sindsdien vloeibare calcium toegediend maar het helpt niets.

 

Ik begrijp totaal niet waarom ze plots zo weinig zijn beginnen te eten. Ze krijgen zeer veel sprinkhanen, water en groenten maar ze raken niets aan. Ik koop om de 2 weken 100 sprinkhanen voor 4 dieren, ondertussen ben ik al moeten afzakken naar 50 per 2 weken! omdat ze gewoon niets meer eten. Van die 50 eten ze er misschien nog 5-10 (met 4 samen!) in 2 weken. Dus echt veel te weinig.

De rest van de spinkhanen laten ze gewoon sterven. Iedere keer als ik hun terra uitkuis vind ik zo'n 10-15 dode sprinkhanen terug.

 

Het enige wat ik veranderd heb:

1) de lampen vernieuwd (maar ze hebben nog steeds 1x Bright Sun UV 50Watt; 1x Warmtespot 50Watt; 2x van die Zoomed TL lampen. (deze combinatie hadden ze al 3 jaar dus denk niet dat het hieraan ligt)

2) Ik had als decoratie zeesterren gebruikt, maar die stonken zo hard (door de hitte) dat ik ze na 2 dagen eruitgehaald heb. (misschien ligt het hieraan?!)

3) Ik heb de 2 die het felst vermagerd zijn een paar keer 'een bad' gegeven. -> was op aanraden van de dierenarts omdat ze zo misschien weer in actie zouden schieten.

 

Misschien is hun terrarium niet warm genoeg en houd ik ze zonder het te weten in een te lange winterslaap? Ik ga vandaag extra spotjes installeren om de temperatuur te verhogen.Eens kijken wat dat geeft....

 

Kan iemand me eens zeggen hoe warm het ongeveer zou moeten zijn (onder spot en algemene temperatuur)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen ;)

 

Het is altijd zoeken en soms blijft het raadsel waarom er ineens verandering optreed.

Ik zou het ook van hieruit niet onmiddelijk weten.

Zijn dit de dieren die je uit je eigen kweek had, of zijn dit de volwassen dieren?

Het enige waaraan ik nu denk zijn de temperaturen, deze dieren verdragen een hele hoge temperatuur onder de spot tijdens de dag, maar ook van een nachtelijke afkoeling waarbij de vochtigheid oploopt, dus voor de lichten doven kan en mag er gesproeid worden.

Voor de warmtespot zou ik eerder naar een goede combinatiespot gaan (warmte en uv).

Op dit moment zou je ze wat kunnen aansterken met wat zijderupsen, wasmotjes, calciumwormpjes, tebo's, wel zou ik eerder een badje opteren tegen de uitdroging en als je toch vocht toediend met een spuit voeg er wat extra calcium en of vitaminen aan toe.

Hou ons zeker op de hoogte.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Kan een winterrust zijn, maar de dieren mogen niet vermageren.

 

50 a 55 graden vind ik onder de spotts wel wat aan de hoge kant.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Jochen,

 

Kan een winterrust zijn, maar de dieren mogen niet vermageren.

 

50 a 55 graden vind ik onder de spotts wel wat aan de hoge kant.

 

Groetjes Marc

nadat ik 2 extra spotjes had geinstalleerd waren ze wel weer actiever, maar ze eten nog steeds niet... extra calcium geef ik al, maar blijkt niet te helpen.

Heb nu weer soldatenlarven besteld, als die aankomen ga ik mijn dieren echt beginnen dwangvoederen. Hoop dat dit helpt... maar zie het persoonlijk niet goed aflopen...

 

Normaal gezien zou voor deze dieren een temp van 55 graden wel mogen hoor. In pakistan (waar ze leven) lopen dagtemperaturen op tot 40

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Jochen ;)

 

Het is altijd zoeken en soms blijft het raadsel waarom er ineens verandering optreed.

Ik zou het ook van hieruit niet onmiddelijk weten.

Zijn dit de dieren die je uit je eigen kweek had, of zijn dit de volwassen dieren?

Het enige waaraan ik nu denk zijn de temperaturen, deze dieren verdragen een hele hoge temperatuur onder de spot tijdens de dag, maar ook van een nachtelijke afkoeling waarbij de vochtigheid oploopt, dus voor de lichten doven kan en mag er gesproeid worden.

Voor de warmtespot zou ik eerder naar een goede combinatiespot gaan (warmte en uv).

Op dit moment zou je ze wat kunnen aansterken met wat zijderupsen, wasmotjes, calciumwormpjes, tebo's, wel zou ik eerder een badje opteren tegen de uitdroging en als je toch vocht toediend met een spuit voeg er wat extra calcium en of vitaminen aan toe.

Hou ons zeker op de hoogte.

 

Groeten, Jo

het gaat hier om mijn volwassen dieren.... Ik heb nog 1 nakweek zitten en daarmee gaat echt alles goed. Zij vervelt wel goed, is eigenlijk veel te dik zei de dierenarts. Ze zitten allemaal samen in 1 terra. Begrijp dus niet waarom de ene wel goed vervelt en eet, en de 2 anderen niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed te horen dat het met de nakweek prima gaat :)

Wat de volwassen dieren betreft zit je natuurlijk met het probleem dat dit hoogstwaarschijnlijk wildvang was en je er dus geen ouderdom kunt aan vastkleven, misschien is dit de reden of is de jongste te dominant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goed te horen dat het met de nakweek prima gaat :)

Wat de volwassen dieren betreft zit je natuurlijk met het probleem dat dit hoogstwaarschijnlijk wildvang was en je er dus geen ouderdom kunt aan vastkleven, misschien is dit de reden of is de jongste te dominant.

Ik vermoed wel dat het wildvang is en de leeftijd weet ik inderdaad niet. Het zou door ouderdom kunnen zijn, maar dan vind ik het vreemd dat ze zo snel achteruit gaan.

Heb vandaag een afspraak met een dierenarts, maar ik vrees dat hij er nog weinig zal aan kunnen doen. Als hij geen oplossing vind zou ik zelfs overwegen om ze te laten inslapen. Ze gaan zo sterk achteruit dat ik niet denk dat ze nog 2 weken gaan overleven....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben vandaag naar de dierenarts geweest en het was inderdaad niet goed.

Hij houdt ze voorlopig daar en wacht het bloedonderzoek af. Als het om een gewone infectie gaat zullen ze antibiotica krijgen, maar hij vermoedt dat bij beide de lever kapot is en dan moet hij ze uiteraard laten inslapen.

 

Met mijn nakweek diertje gaat alles zeer goed en die is wel zeer gezond, maar ik vrees als de andere 2 worden ingeslapen dat ik met de hobby ga stoppen. Te veel dieren op korte tijd verloren :'(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Droevig nieuws, hoop dat ze een oorzaak vinden.

 

Jammer dat je overweegt om te stoppen met deze prachtige hobby. :(

 

Al kan ik het ergens wel begrijpen in deze droevige periode.

 

Maar je hebt alles gedaan wat je kon.

 

Sterkte.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is minder goed nieuws. Laat ons hopen dat het om iets banaals gaat en dat ze er alsnog met antibiotica kunnen doorgeholpen worden.

 

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Dit is inderdaad niet zo best, maar in deze hobby zal je nog dikwijls met onverklaarbare en onbegrijpelijke feiten te maken krijgen.

Zeker met deze dieren, waar eigenlijk nog niet zoveel mee gekweekt wordt en dus ook nog niet zoveel informatie aanwezig is zoals we deze kennen bij de baardagamen.

Ikzelf heb ook dikwijls het kopje laten hangen bij de zoveelste tegenslag bij mijn gono's maar ik heb me steeds weer opgepept en ben er dan ook achteraf heel en blij en fier op dat ik niet opgegeven heb.

Ik weet het dat het soms niet gemakkelijk is en zeker de beslissing om je dieren te laten inslapen komt heel hard aan en het is dan ook menselijk dat je het op deze momenten wilt opgeven, maar hou zeker in gedachte dat je steeds je best hebt gedaan om deze sombere periode door te komen.

Wat je beslissing ook mag zijn, ik wens je veel sterkte.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Jochen,

 

Droevig nieuws, hoop dat ze een oorzaak vinden.

 

Jammer dat je overweegt om te stoppen met deze prachtige hobby. :(

 

Al kan ik het ergens wel begrijpen in deze droevige periode.

 

Maar je hebt alles gedaan wat je kon.

 

Sterkte.

 

Groetjes Marc

Ja, ben blij dat ik naar de dierenarts ben gegaan, maar vind persoonlijk als je kiest om dieren te houden dat je ze ook de nodige verzorging moet geven. Dit is eigenlijk de reden waarom ik er mee wil stoppen. Ik ga volgend jaar studeren en zal dus nog weinig thuis zijn. En ook, hoe hard ik ook probeer om mijn best te doen om voor ze te zorgen, heb ik toch steeds het gevoel dat ik terkort schiet. Ze zitten natuurlijk in een 'kleine ruimte' en 'gevangen'. Je begrijpt wel wat ik bedoel :)

 

Ik verschoot me een bult toen ik de dieren uit hun kooitje haalde bij de dierenarts. Het jonge vrouwtje had het volwassen vrouwtje gebeten en zij had een scheur van zeker 1cm in haar zijkant :'( Verwacht dus ook niet meer dat het nog goed komt. De dierenarts zij wanneer het bloedonderzoek niets oplevert dat hij een stuk lever zou willen wegnemen en dit laten onderzoeken, maar heb zelf al gezegd dat ik zover niet wou gaan, als het geen gewone ontsteking is laat ik hen sowieso inslapen. Denk dat dit het beste zal zijn...

 

Hij heeft ook een staaltje van de uitwerpselen bekeken en ze hadden geen flagaten (of zo iets, wormen zeg maar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanavond krijg ik normaal gezien het resultaat. Ik vind het ook een prachtige hobby, en misschien dat ik er later weer mee begin, na mijn studies....

Als ik ooit nog reptielen koop zijn het sowieso wouddieren; Wateragamen, daar ben ik dol op :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben een zeer zware infectie, en de uitslagen waren alles behalve positief. Hij heeft gevraagd om het bloed een 2e keer te onderzoeken om 100% zeker te zijn maar ze moeten nog zeker 5 dagen bij hem blijven om antibiotica te krijgen.

 

vrijdag weet ik dus meer....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ze vandaag mogen gaan afhalen, het vrouwtje haar ontsteking is enorm geminderd en ze is ook wat dikker geworden, goed teken dus!

Bij het mannetje haalt de antibiotica niets uit precies. Heeft een cocktail van antibiotica gekregen maar zijn ontsteking is nog steeds zo erg. De dierenarts heeft nu gevraagd om de ziektekiemen uit het bloed te analyseren en ze te laten vermenigvuldigen zodanig dat ze kunnen uit testen welke antibiotica uiteindelijk de juiste is. Dit zou zeker 4-5 dagen duren maar vrees dat hij zo lang niet meer zal leven... Hij is in die 5 dagen dat hij bij de dierenarts was nog vermagerd en zijn bek/tong zien volledig wit.... verwacht dus dat die elk moment kan sterven.

 

Heb nog dwangvoeder gekregen in poedervorm (dat ik kan oplossen in water). Ik ga hem hiervan gewoon zo veel mogelijk geven en misschien als hij weer aandikt dat hij er weer bovenop geraakt...

 

Blijven duimen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

We duimen zeker met je mee, en hopen op een positieve afloop ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

merciekes maar ik denk dat het al te laat is.... Volgens mij is hij morgenvroeg dood.

Ik ga zien hoe het verloopt morgen maar als hij nog leeft laat ik hem morgen inslapen.

Zie het met het vrouwtje ook niet goed aflopen. Haar huid is echt zwaar beschadigd en ze eet ook nog niet zelfstandig.

:'( vreemd dat ze allebei zo'n zware infectie hebben gekregen, maar volgens mij is het al een lange tijd aan de gang. Hun huid is al sinds een paar maanden enorm slecht maar toen vond de dierenarts het niet dramatisch. Denk dat het al te ver gevorderd is en dat er niet veel aan valt te doen. Als hun laatste bloeduitslagen nog steeds negatief zijn laat ik het vrouwtje ook meteen inslapen. Dan zit ik nog met 1 levendig nakweek diertje van 2 jaar en weet niet goed wat ik hiermee moet doen? Ik wil geen dieren meer bijkopen omdat ik binnenkort op kot ga en weinig thuis zal zijn. 1 diertje houden vind ik zielig en verkopen (of weggeven) dat krijg ik niet over mijn hart ;'(

 

Weet niet goed wat ik hiermee kan doen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te horen zijn de dieren al in een te ver gevorderd stadium en lijkt een wonder de enige redding.

Gezond verstand zegt ons dat als reptielen in deze situatie terecht komen dat het jammer genoeg fataal afloopt, hopelijk is er morgen enig lichtpunt en dat hoop ik van harte.

Maar in het andere geval mag je je zeker niets verwijten.

Je hebt blijkbaar al de beslissing genomen om te stoppen en dan zou ik je enige nakweek een goede thuis bezorgen bij een echte liefhebber van deze dieren, deze zal je wel vinden als je wat zoekt op het web en ik denk dat men blij zal zijn met deze nakweek, ik zou hem/haar zeker niet wegdoen bij iemand waarvoor dit de eerste of enige dier is van deze soort.

Sterkte en succes ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag is het mannetje dan toch gestorven. Ik heb een zoekertje geplaatst op het internet voor mijn nakweek en hoop dat iemand haar in huis wil nemen. Natuurlijk geef ik ze niet mee met de eerste de beste, want ik wil eerst hun terra gezien hebben.

Als mijn nakweek weg is laat ik het vrouwtje ook inslapen.

 

Daarna ga ik al mijn spullen (decoratie) en misschien lampen verkopen via internet.

Helaas kan ik mijn terra's niet verkopen omdat ze te groot zijn en ze geraken de deur niet meer uit. Zonde maar ik zal ze moeten afbreken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest om het vrouwtje te laten inslapen. Hij stelde nog voor om een laatste behandeling te doen, want het kon 'eventueel' nog een schimmelinfectie zijn. Maar heb besloten ze gewoon te laten inslapen. Ze was veel te zwak en had de laatste weken al veel te veel medicatie gekregen. Ze stopte zich 's nachts ook weg dus denk niet dat ze nog het einde van de week zou gehaald hebben.

 

Met pijn in m'n hart moest ik afscheid nemen van 2 diertjes maar ben opgelucht dat ze eindelijk dood zijn. Waarschijnlijk de beste optie voor hen.

 

Ik zoek nog een thuis voor men laatste Laudakia die wel gezond is, en daarna neem ik afscheid van deze hobby :'(.

 

Heb besloten om mijn 2 overleden diertjes bij de dierenarts te laten zodat hij de huid kan onderzoeken en misschien levert het iets op voor een volgend ziek diertje!

Want over laudakia's is er inderdaad enorm weinig informatie....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Gecondoleerd, blijft moeilijk en droevig als je dieren moet laten

inslapen. :(

 

Je hebt alles voor deze dieren gedaan, laat dat een troost zijn.

 

Nogmaals sterkte.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sterkte met deze verliezen Jochen :(

Hopelijk vind je een goede thuis voor het nakweekje.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jochen,

 

Ik heb met verbazing dit topic gelezen, ik hoop dat me dit gespaard blijft.

Zoals ik het kon lezen heb je er alles aan gedaan.

 

Ik ben razend benieuwd of het nakweekje al een nieuwe thuis heeft gevonden.

 

Groeten Dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×