Jump to content
Sign in to follow this  
bart

Silkback

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wou eens vragen wat jullie voor bodembedekking voor silbacks gebruiken, of wat het beste is voor de tere huid voor al onze andere baardjes gebruiken wij al jaren zonder problemen schelpenzand.

En de verlichting minder lang en aangepaste UVB-verlichting of toch het zelfde als als andere baardjes.Heb nu voor de eerste keer silkjes, en benieuwd naar jullie ervaringen of tips.

 

Cindy

www.cinbadragons.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Cindy ,

 

ik gebruik hier altijd wit speelzand voor de silkjes en daar doen ze het goed op , normaal gebruik ik geen zand bij mijn baardjes maar kunstgras en dit om hygienische redenen en om ziekten te vermijden maar dit gaat niet bij de silks daar hun huid dit niet aankan.

UV licht gebruik ik nooit bij de jonge silks en vang dit op door miner all te gebruiken en

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Cindy en Bart,

 

Zoals Gerrit al zei;

 

Silkbacks krijgen ook bij ons dezelfde behandeling al andere jonge baardjes.

 

Al onze nakweek groeit de eerste 8 weken op zonder UV verlichting, dus

ook de silkbacks.

Lichturen en temperatuur zijn hetzelfde als bij normale baardjes.

 

Zitten op terrariumzand en groeien met andere baardjes op.

 

Ook doen wij de silkjes niet extra in bad.

 

Wel staat er bij al onze nakweek elke dag een vers laag schaaltje met water.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Cindy en Bart,

 

Zoals Gerrit al zei;

 

Silkbacks krijgen ook bij ons dezelfde behandeling al andere jonge baardjes.

 

Al onze nakweek groeit de eerste 8 weken op zonder UV verlichting, dus

ook de silkbacks.

Lichturen en temperatuur zijn hetzelfde als bij normale baardjes.

 

Zitten op terrariumzand en groeien met andere baardjes op.

 

Ook doen wij de silkjes niet extra in bad.

 

Wel staat er bij al onze nakweek elke dag een vers laag schaaltje met water.

 

Groetjes Marc

idd maar je moet wel oppassen dat ze mooi volledig vervellen zodat er niets van de staart of teentjes kan afsterven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil mezelf zeker niet opwerpen als "Silkback-expert" maar afgaande op mijn ervaring vind ik wel dat er een groot verschil is tussen de "normale" baardagaam en de Silkback.

 

Ik hou ze dus ook bij (even grote) normale baardagamen en eerlijk gezegd vind ik het "zorgen kindjes" .

Eten moeilijker dan de andere, moeten dagelijks in bad, en drinken twee keer per dag.

Ik heb er (gelukkig) geen tientallen maar het valt mij wel op.

Alle dieren zitten bij mij op (gezeefd) vogelzand dat gaat prima.

 

Op de Sandfire Dragon Ranch website staat geschreven :

"Our experience with these animals has suggested that they may be more trouble than they are worth."

Ik ben het daar mee eens, afgaande op mijn eigen ervaring.

 

Mvg.Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij ons krijgen ze gewoon de zelfde behandeling als alle andere baardjes. Ze zitten hier gewoon op speelzand. De enigste extra zorg die we geven is shed aid gebruiken bij het vervellen als we ze in bad doen. En idd controleren of alle huid daadwerkelijk heeft losgelaten na de vervelling. vooral staart en tenen hebben daar wat extra aandacht voor nodig.

 

Opmerking van Sandfire vid ik persoonlijk een beetje vreemd daar hij ze toch met enige regelmaat aanbied. Ook op de beurs in Daytona had hij er een 20 tal bij zich.

 

vr r Arthur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zover ik weet zijn waren die van Josh ... maar goed daar gaat het niet om.

Ik vond het een toepasselijke opmerking aangezien ik het net zo ervaar.

Maar ... ieder zijn of haar plezier met de baardagamen hoor .. als mensen de Silkback nou geweldig vinden ... prima toch ! Mijn mening is wel algemeen bekend ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Er doen gaan inmiddels genoeg vreemde geruchten over silkbacks in de

ronde.

 

Wordt zelfs door sommige personen beweerd dat silks aanhankelijker zijn dan andere baardagamen.

 

Vind ik een een bewering die nergens opslaat.

 

Dit zogenaamde aanhankelijke gedrag komt gewoon doordat de silks

door sommige meer worden gehanteerd en verzorgd dan andere

baardjes.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch Marc ...

De Silk's krijgen mij zeker niet meer aandacht dan de andere (los van de extra verzorging) maar ik vind het gedrag juist wel anders.

Zo nu en dan wat schrikkerig maar wel heel "easy going" ...

Ik heb deze bevinding volgens mij ook op dit forum gepost.

Het kan natuurlijk een moment opname zijn maar op dit moment vind ik ook dat ze in gedrag anders zijn dan de "normale" baardagamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

Met onze silkjes gaat het goed er zaten er 5 in een nestje van 21.

Heb ze op fijn gezeefd schelpenzand zitten.

Doe ze wel elke dag in een badje, ben benieuwd naar de eerste keer dat ze vervellen.Ga ze voor de zekerheid toch maar appart in een terrarium plaatsen.

Ze zijn nu ruim een week oud en eten toch net zo goed als de andere baardjes, ze zijn wel alle 5 anders van kleurpatroon, denk dat ik er maar 1 van kies die hier blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er natural anticoccidiose vloerdek in mijn terraiums zitten en ik heb haar tekort om er wat over te zeggen

We hebben ons silkje net een paar dagen en we behandel haar zeker anders op dit moment. Ze mist al een paar stukjes van haar teentjes en ook haar staartje is niet geheel onbeschadigd gebleven. Ik doe haar nu dagelijks in bad en om de dag zetten we haar in de lotion en op haar staart waar ze wat korstjes of dikker vel had zitten hebben we er dagelijks uierzalf op gesmeerd wat duidelijk helpt. de korstjes zijn nu bijna verdwenen. We doen dit om te voorkomen dat ze nog meer beschadigingen gaat oplopen. Als ze haar groei spurten gehad heeft zal het vanzelf wel afnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

 

Uierzalf is zeker niet slecht, hoe kom je erbij om dit te gebruiken?

 

Waarschijnlijk ergens gelezen neem ik aan?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Peter,

 

Uierzalf is zeker niet slecht, hoe kom je erbij om dit te gebruiken?

 

Waarschijnlijk ergens gelezen neem ik aan?

 

Groetjes Marc

ik had het idd al ergens gelezen maar ook Eddy waar ik het silkje vandaan heb vertelde het me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×