Jump to content
Sign in to follow this  
Renaath

Jimmie Eet.....

Recommended Posts

hallo ,

jimmie eet heel weinig groenten en fruit .

in de ochtend zet ik groente en fruit voor hem neer

hij heeft over de hele dag maar 2 druifjes gegeten .

na dat ik mijn avont eten heb gehad krijgt hij nog wat krekels ...

ik weet niet wat hij presies bij de vorrige eigenaar kreeg .. maar die had het steeds maar over andijfie ... en hoorde haar nooit over wat anders ,

kan het zijn dat hij gewoon moet wennen ?

en kan het heel veel kwaat als hij weinig fruit eet ?

ik had egt van alles voor hem neer gezet , : kiwi druifen , appel en een beetje andijfie , ik heb het hem ook met een pinzet aangeboden maar wilde hij ook niet ....

... help ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Een jong baardje moet steeds wennen aan groenten en fruit, het is dus de kunst om dit te blijven aanbieden zodat hij/zij er aan gewend raakt.

Andijvie is inderdaad een hele goede voedingsbron, snij deze in snippers op maat van je dier en je kan er desnoods wat wormpje doormengen zodat hij wat van de groente meegraait.

Natuurlijk is hier de boodschap ook om voldoende afwisseling in het dieet te brengen.

Bij de meeste dieren is de hoofdbrok groenten en fruit zo af en toe, als pluspunt is dit dan ook dat de overblijvende voedseldieren s'nachts niet aan je dier gaan zitten maar aan het fruit.

Ikzelf snij fijne reepjes appel (ook op maat van je dier) en beweeg deze reepjes voor mijn dieren en dit werkt perfect.

Wel heb ik nog een opmerking over je bericht en dat is dat druiven niet zo gezond zijn voor je dier, dus beter iets anders voederen.

Als je meer wilt weten over welke soorten die goed zijn, zou ik zeggen kijk hier even bij het topic voeding, er zijn hier al veel lijstjes geplaatst over wat wel en niet kan.

Succes.

 

Jo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hay jo !

dank je wel voor je reactie .

ik had juist in een lijste ( niet hier hoor ;)) gelezen dat hij wel druifen mocht hebben . mag hij het wel hebben met maten ? of mischien zonder schil ? of liever helemaal niet ?

ik weet dat variatie heel belangrijk is , dus ik probeer hem ook zo veel mogelijk verschilends tegeven .... ik zal nog wel ff een tijdje door zetten ;)

maar wat als het niet helpt , en hij het gewoon vertikt om groenten en fruit te eten ?

ik heb voor jimmie kant en klaar gesneden andijfie , of zijn de gewone bladeren beter ? de wormpjes zijn onderweg , ik heb morio wormen besteld , nouw had ik geleen dat je daar het koppie van af moest halen ?

ik zag inderdad een krekel er met een stuk andijfie vandoor lopen hahah vond het wel grappig om te zien ;)

ik ga even kijken bij de lijstjes ,

bedankt

grtz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Renaath ;)

 

Lijstjes zijn er in overvloed.

Mijn mening is dat er genoeg groenten en fruit zijn die je kan voederen.

Keuze in overvloed.

Hier is de hoofdbrok krul en bladandijvie, veldsla, witloof, paksooi, goliwoog, gemengde sla.... en als fruit appel, kiwi, nectarine, aardbei...

Soorten die ik vermijd zijn soorten die ongunstige stoffen bevatten zoals daar zijn;

oxaalzuur zit in broccoli, spinazie, wortelen, peterselie en rabarber...deze stof zorgt voor problemen met de bloedsomloop en ontbind calcium.

taninne zit in erwten, advocato's, tuinbonen, vijgen en druiven (pitjes, schil en steel)...en is een gifstof

cianide zit in koolsoorten en zorgt voor problemen met de keel en gisting in de darmen

nitraat zit in spinazie en smeerwortel en leid tot krampen

Als fruit vermijd ik citrusvruchten omdat deze te laxerend zijn.

Ook sla voeder ik met mate daar er hier weinig of geen voedingswaarde in zit en je dier er platte stoelgang van krijgt, langs de andere kant ben ik dan van mening dat dit wel voor de nodige vochtopname kan zorgen bij je dier.

Dit wil niet zeggen dat je dier hier onmiddelijk grote problemen mee krijgt als je dit af en toe aanbied, maar overdaad schaad en in het andere geval beter te vermijden omdat zoals il al zei er keuze genoeg is.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO heeft het hier allemaal mooi beschreven! Duidelijker kan niet!

BLijven aanbieden is de boodschap en dus eventueel met wat buffalo wormpjes onder zodat de sla ofzo beweegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×