Jump to content
Sign in to follow this  
debora50

Staart Afgebroken.

Recommended Posts

hallo,

 

Ik heb een vraag aan mensen die verstand hebben van de groene leguaan.

Ik heb een jonge leguaan van ongeveer 1,5 jaar oud.

Hij had al een wond aan zijn staart, waar weet ik niet van , ik zag het de volgende dag pas.

En de volgende dag wou ik hem pakken bij zijn staart, omdat hij anders slaat, en brak de helf van zijn staart af.

Ik schrok me werkelijk te pletter, vooral toen die staart op de grond lag te kronkelen.

Groeit die staart weer aan? want er is niet veel staart meer over.

Ik hoor graag een reactie van jullie.

 

vr.gr.Debora

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Debora ;)

 

Veel hagedissen kunnen in de natuur hun staart loslaten als er gevaar dreigt, dit heet autotomie.

Dit doen ze eigenlijk om hun aanvaller te misleiden, de afgebroken staart zal dan kronkelen omdat de zenuwen nog een tijdje actief zijn en op deze manier proberen zij te ontsnappen aan hun belager.

Dus is dit een grote les die je nu gekregen hebt, pak nooit een hagedis bij de staart.

In sommige maar zeker niet in alle gevallen zal de staart weer aangroeien, maar deze zal nooit meer exact hetzelfde zijn als voorheen.

Bij een groene leguaan zal de staart in principe weer aangroeien tot een leeftijd van 3 tot 4 jaar.

Maar zoals eerder gezegd zal dit niet meer dezelfde zijn als het orgineel.

Ik zou zeggen probeer met je dier een zo goed mogelijke band op te bouwen, zodat hij zich rustig laat benaderen, want anders als deze klepper zal volgroeid zijn heb je problemen.

Succes ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn leguaan is ook zijn staart verloren en deze is weer helemaal aangegroeid.

hij is nog wel zwart van kleur maar er beginnen langzaam aan steeds meer schubben op te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×