Jump to content
Sign in to follow this  
jochen jossaer

Trillen Van Achterpoten Bij Laudakia

Recommended Posts

Hey,

 

Ik zie dat een van mijn laudakia met momenten trilt met zijn achterpoten.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik las ergens op het internet dat iemand hetzelfde had meegemaakt met haar baardagaam, en die is jammer genoeg overleden :'(. Dus zou ik willen weten waaraan het kan liggen om dit te voorkomen.

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Dit is meestal een gebrek aan calcium en vitaminen.

 

Ook inwendige parasieten spelen hier vaak een rol in.

 

Advies laat zeker snel een mestonderzoek doen.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Jochen,

 

Dit is meestal een gebrek aan calcium en vitaminen.

 

Ook inwendige parasieten spelen hier vaak een rol in.

 

Advies laat zeker snel een mestonderzoek doen.

 

Gr Marc

Hey,

 

ik zal binnekort een mestonderzoek laten doen. Maar een vraagje ivm de vitaminen. Als ik ze regelmatig groenten geef, is dit dan voldoende? Zoals ik vaak lees moet ik de groenten/voederdieren bepoederen met vitaminen/calcium, maar dit eten ze dan uiteindelijk niet op. bestaat er misschien een vloeibare vorm van vitaminen, zodat ik ze 1x per week via een kropnaald vitaminen kan geven. Dit zou echt veel handiger zijn dan de poedertjes. (aangezien ze de bepoederde groenten enzo gewoon laten liggen geef ik een flinke portie van dit aan mijn sprinkhanen, maarja ik weet dat dit minder goed ik voor mijn dieren zelf)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groenten zorgen inderdaad voor vitamines, maar niet in alle groenten zitten de juiste vitamines en verhoudingen.

Voedseldieren moet je zowiezo steeds uploaden voor een volwaardige bron aan voedsel.

Voedseldieren kan je het best bepoederen door ze bv. in een bokaal met calcium of vitaminen te doen en te schudden tot ze wit zien van het poeder.

Ikzelf gebruik in de week enkel calcium met D3 afwisselend met minnerall, in het W.E. multivitaminen.

Je kan inderdaad ook vloeibare vitaminen toedienen met een spuitje zonder naald, maar persoonlijk denk ik dat dit bij je laudakia niet zo simpel zal zijn.

Zorg wel dat je een juiste dosering toediend, want overdaad schaad ook.

Laat inderdaad zeker eens mestonderzoek doen, inwendige parasieten zorgen namelijk voor een tekort.

 

Groeten

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier is eigenlijk alles al gezegd, maar ook ik vertel nog eens zo snel mogelijk een mestonderzoek doen want als er parasieten aanwezig zijn kan je laudakia niet voldoende kalk of vitaminen opnemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor het trillen ga ik vandaag naar de dierenarts, het was een tijdje weg maar nu doet ie het weer...

 

Voor een van mijn nakweek is het slecht afgelopen; Weet totaal niet wat er scheelt, maar stond vandaag op en hij zat helemaal weggestopt... Ik zie dat hij plots fel vermagerd is en futloos. 10 minuten geleden stond hij wel nog recht en nu ademt hij nog amper. Heb hem nog proberen te dwangvoederen, maar hij doet zijn kaken niet meer vaneen. Denk dat ik hem best rustig laat sterven.... Hij was nog maar 2.5 jaar oud, maar weet echt niet wat er mee scheelt. Ben er onlangs mee naar de dierenarts geweest en die zei dat hij geen parasieten had ofzo, maar wel dat hij veel te klein was voor zijn leeftijd, en inderdaad tov het vrouwtje (geboren tijdens dezelfde leg) is hij maar de helft zo groot en veel magerder....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Dit kan komen door een calcium/vitaminen gebrek.

 

Ook inwendige parasieten sluit ik niet uit.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Dit kan komen door een calcium/vitaminen gebrek.

 

Ook inwendige parasieten sluit ik niet uit.

 

Groetjes Marc

Op parasieten is hij pas gecontroleerd :'(

Ik vind het wel triestig, hij is al bijna 3 uur aan het sterven ofzo.... Hij ligt in de zand en ademt nog heeeeeel traag. Om 18 uur heb ik een afspraak bij de dierenarts om mijn andere laudakia te laten controleren op parasieten, dan neem ik hem ook mee en vraag om hem te laten inslapen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben naar de dierenarts geweest en dit is het resultaat....

 

Beide dieren hebben calcium tekort. Hij zei me dat dit bepoederen met calcium niet echt veel help bij deze dieren (heb ik ook al ondervonden) Want dit eten ze gewoon niet op. Ik heb dus vloeibare calcium meegekregen voor al men dieren ipv poeder.

0.1ml per dag, per dier en ze zouden nooit nog tekort aan calcium mogen hebben. Ook mijn lampen zouden eind september vervangen moeten worden, maar dit heb ik nu alvast gedaan...

 

Geen parasieten ofzo gevonden...

 

Voor het kleinte is het kantje boordje, hij is verzwakt en uitgedroogd. Heeft heel wat spuitjes gekregen maar dit is afwachten. Hij is weer wat actiever en ademt weer sneller. Eten doet hij nog steeds niet....

 

Ik heb een nieuw soort larven meegekregen, de soldatenlarf. Weet niet of jullie dat in nederland al hebben, maar in belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja, nog vergeten....

 

Ik koop per weeg zo'n 100-150 sprinkhanen en hou deze bij in een zoo-med terrarium met lampen erboven zodat ze lang blijven leven. Zo hebben ze ruimte en kan ik ze eten geven....

 

Ik gaf vroeger altijd een berg gras die ik dan extra bepoederde met vitaminen/calcium. De dierenarts zei me dat ik ze beter andijvie kon voederen ipv gras of sla. Hierin zit van nature al veel calcium.

 

Een handige tip voor mensen die zo ook hun sprinkhanen bewaren :)

 

 

 

En nog een laatste iets, ik lees vaak dat een te veel aan calcium hun nieren kan verstenen, blijkbaar is dit dus niet waar.... Je mag zo veel calcium geven als je wil (uiteraard niet overdrijven) maar je mag calcium niet combineren met vitaminen D, want dan gaan de nieren verstenen. Nu geef ik dus nog enkel die vloeibare calcium en voor de rest niets meer aan mijn reptielen. (toch geen andere poeders meer, enkel groenten en fruit). Ik ga morgen nog een terug met mijn andere 2 laudakias en dan ga ik eens vragen of ik mijn sprinkhanen hun eten wel nog mag bepoederen :) ik post het morgen wel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

De larve van de zwarte soldaatvlieg zijn enorm goed.

Wij verkopen ze nu toch al een jaar of twee drie.

 

Wij kweken deze zelf, en durven te zeggen dat wij zeer goede

kwaliteit hebben.

Vraagje in wat zitten de larven bij jou, ik bedoel in wat voor substraat?

 

Lees het topic voeding en vitaminen maar een goed door, heb daar een stukje geschreven over de calcium wormen.

Ook zie je hier reacties van sommige mensen die ze bij ons hebben gekocht.

 

Wat voor UV lampen gebruik je en hoe zijn deze gemonteerd?

Een baardje heeft vitaminen D3 nodig om calcium te kunnen opnemen.

Verder raad ik multie-vtaminen ook aan.

 

Gras is het beste voer voor sprinkhanen, veel beter als andijvie of sla.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Jochen,

 

De larve van de zwarte soldaatvlieg zijn enorm goed.

Wij verkopen ze nu toch al een jaar of twee drie.

 

Wij kweken deze zelf, en durven te zeggen dat wij zeer goede

kwaliteit hebben.

Vraagje in wat zitten de larven bij jou, ik bedoel in wat voor substraat?

 

Lees het topic voeding en vitaminen maar een goed door, heb daar een stukje geschreven over de calcium wormen.

Ook zie je hier reacties van sommige mensen die ze bij ons hebben gekocht.

 

Wat voor UV lampen gebruik je en hoe zijn deze gemonteerd?

Een baardje heeft vitaminen D3 nodig om calcium te kunnen opnemen.

Verder raad ik multie-vtaminen ook aan.

 

Gras is het beste voer voor sprinkhanen, veel beter als andijvie of sla.

 

Groetjes Marc

Hey,

 

Wist niet dat jullie deze larf verkochten ^^ dan bestel ik hem volgende keer bij jullie.

Vroeger kocht ik mijn sprinkhanen bij een reptielenhandel maar 't is veel makkelijker om ze bij jullie te bestellen + ze zijn goedkoper en betere kwaliteit! Ik ging er vandaag om zo'n potje soldaatlarven en de verkoper was niet blij me te zien, die ziet namelijk 500 sprinkhanen per maand aan zen neus voorbij gaan :P maarja hier moet ik me niets van aantrekken h

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Jochen,

 

De larve van de zwarte soldaatvlieg zijn enorm goed.

Wij verkopen ze nu toch al een jaar of twee drie.

 

Wij kweken deze zelf, en durven te zeggen dat wij zeer goede

kwaliteit hebben.

Vraagje in wat zitten de larven bij jou, ik bedoel in wat voor substraat?

 

Lees het topic voeding en vitaminen maar een goed door, heb daar een stukje geschreven over de calcium wormen.

Ook zie je hier reacties van sommige mensen die ze bij ons hebben gekocht.

 

Wat voor UV lampen gebruik je en hoe zijn deze gemonteerd?

Een baardje heeft vitaminen D3 nodig om calcium te kunnen opnemen.

Verder raad ik multie-vtaminen ook aan.

 

Gras is het beste voer voor sprinkhanen, veel beter als andijvie of sla.

 

Groetjes Marc

Euhm ik zou niet weten wat het is .... maar ik zal een foto posten :P het lijkt een beetje op tabak ofzo :P

post-9-1282942458.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je weet wat het is, kan je me dan zeggen of het gevaarlijk/giftig is voor mijn laudakia's? want dit valt zo makkelijk uit elkaar en er zitten van die kleine haartjes tussen de larven in het voederbakje...dus mijn reptielen kunnen dit opeten....

post-9-1282942553.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Geven deze lampen UV af, want daglicht wil nog niet zeggen dat deze

lampen UV afgeven.

Ik ken deze lampen verder niet maar denk dat deze dus geen UVB afgeven.

 

Nogmaals zonder vitaminen D3 (is UVB) kan het baardje geen calcium

opnemen.

 

De bodem waar de soldaatvlieg larven inzitten op de geplaatste foto vind

ik niet al te best.

Beste is dat je de larven eerst goed schoonmaakt (wassen) voor je deze opvoerd.

Onze calciumwormen zitten in een andere bodem.

 

Heb 25 jaar sprinkhanen gekweekt, alles uitgeprobeerd maar er gaat

niets boven vers gesneden gras.

Bovendien zitten er in gras meer voedingsstoffen als je DA denkt.

 

Kun je mij aub de naam van je dierenarts eens mailen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey :)

 

Ben vandaag nog eens langsgeweest bij die dierenarts en hij heeft nogmaals gezegd dat dieren die overdag leven GEEN extra vitaminen D mogen krijgen. Deze maken ze zelf aan via de huid (dmv de UV lampen). Hij zei me wel dat ik andere vitaminen mocht blijven geven maar maximaal 1x per week.

 

Persoonlijk vind ik gras ook beter als sla of andijvie. Gras droogt uit, en andijvie rot (en stinkt hard!). Maar ik ga ze gewoon allebei combineren.

 

Ik zal je de gegevens van de dierenarts posten :) vecht het zelf maar met hem uit :D

http://users.skynet.be/dierenarts-Dieter-Everaert/

Share this post


Link to post
Share on other sites

en Het gaat al stukken beter met mijn nakweek laudakia :) hij loopt weer rond en hopelijk begint die vandaag weer te eten....

 

Nu doe je me twijfelen of deze 'nieuwste lampen' van Lucky Reptile wel voldoende UV geven.... Dit staat achteraan op de doos....

De Daylight sun t5 werd qua hoogst mogelijke lichtsterkte geoptimaliseerd en heeft een spectrum, dat bij het natuurlijke daglicht aanleunt. ER WERD BEWUST AFGEZIEN VAN UV-GEHALTE, omdat de UV-straling de lichtsterkte ca. 40% verlaagt. Over het algemeen zijn nadere verlichtingsmiddelen als UV-bron ook beter geschikt dan fluorescerende lampen.

 

 

Blijkbaar is dit dus gewoon licht en weinig UV? ... Kga die verkoper meteen een mail doen om te vragen of dit wel voldoende is, want volgens mijn kennis over reptielen denk ik duidelijk van niet....

 

Volgens hem waren 2 van deze lampen + 2 warmtespots meer dan voldoende om het terra te voorzien van Licht, warmte en UV.

(hier een site met info over deze lampen)

http://www.dekammieshop.nl/shop/product_in...roducts_id=1630

(De link is niet de winkel waar ik ze gekocht heb, of waar ik mijn informatie gekregen heb :))

 

 

Wat misschien wel kan zijn is dat ik vooraan 1 Daylight sun lamp heb, en achteraan 1 Bright sun lamp. Dit zal ik vanavond (als de lampen afgekoeld zijn) meteen checken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zoals ik al eerder aangaf, zijn dit dus geen UV lampen maar daglicht

lampen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

dacht ik al.... Tgaat duidelijk niet goed met het kleintje, eet nog altijd niets (zelfs niet als ik zijn mond open doe en het erin steek; hou kauwt niet ofzo)

Ik merk dat de laatste tijd mijn laudakia's enorm weinig eten, aan wat kan dat liggen?

Ik zat een paar dagen zonder sprinkhanen dus dacht ik dat ze wel honger zouden hebben, dan doe ik 20 sprinkhanen in hun terra en die zitten er nog bijna allemaal in?!

(na 3 dagen). Ben bij de dierenarts geweest met alle 4 de dieren en ze mankeren niets buiten calcium tekort, en dit los ik nu op met die vloeibare calcium...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even terug over de lampen, heb dit nu gecheckt en inderdaad, die kerel van de reptielenwinkel heeft mij gewoon 2 daylight sun lampen verkocht ipv bright sun!

En dan maar zeggen dat dit het "beste en het nieuwste" op de markt is, " neh neh, enkel dit en 2 warmte lampen, meer hebben ze niet meer nodig!" ....TTTSssss

Heb die hele installatie pas vervangen (al voor de 3e keer ofzo) want iedere keer ik nieuwe lampen ga kopen is er zogezegd een nieuwe reeks, en dus ook een nieuwe reeks starters nodig.

 

Zou het voldoende zijn om mijn 2 warmte spots te vervangen door duurdere 'bright sun' spots? Nu hangen er 2 halogen sun spots in, maar ik denk deze dezelfde starters en fittings hebben als die duurdere bright suns.

 

Dan koop ik ze wel via internet.... Mij zien ze niet meer in die winkel met die 'uitstekende' service....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals verwacht is het kleintje vandaag overleden... Ik begrijp nog altijd niet waarom hij plots zo verzwakt was. En waarom al mijn dieren bijna niets meer eten....

 

Kben blij dat die eindelijk overleden is (niet verkeerd opvatten hoor) maar denk dat dit de enige goede oplossing was voor hem. Hij weigerde zelfs te slikken wanneer hij gedwangvoederd werd....

 

Ik ga morgen naar een ANDERE reptielenwinkel, en ga voortaan daar mijn lampen ed kopen. Kan zijn dat ik 2 Bright Sun UV warmtelampen heb, maar kan dit niet nazien omdat alle warmtelampen er hetzelfde uitzien (er staat wel een stempel op, maar niet de naam van de lamp)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Gecondoleerd en sterkte met dit droevige verlies. :(

 

Denk dat het voor het diertje het beste is, was volgens

mij te veel verzwakt.

 

Kijk goed uit dat je nu goede lampen koopt.

 

Raptor Solars zijn zeer goed vind ik.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Jochen,

 

Gecondoleerd en sterkte met dit droevige verlies. :(

 

Denk dat het voor het diertje het beste is, was volgens

mij te veel verzwakt.

 

Kijk goed uit dat je nu goede lampen koopt.

 

Raptor Solars zijn zeer goed vind ik.

 

Groetjes Marc

merci, Jah gewoon domweg vertrouwd wat die verkoper zei, je verwacht van iemand die 25 jaar ervaring heeft in het houden van reptielen een universitair diploma van bioloog heeft niet zomaar wat zegt om te verkopen :'(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×