Jump to content
Phantom

Hulp Bij Eerste Baardagame

Recommended Posts

Hallo, allemaal.

 

Ik heb sinds zaterdag 10 juli, 1 baardagaam.

Het is een mannetje van ongeveer 1-1,5 jaar oud.

 

Ik heb hem gekocht inclusief terrarium en inhoud, van een winkel die gaat verhuizen.

 

Nou heb ik enkele vragen omtrent het houden van baardagamen, ik heb me van te voren wel ingelezen. Maar de aankoop was toch iets eerder dan verwacht omdat er veel korting op de dieren en inrichting was.

 

1) Huisvesting, zoals gezegd het terrarium is al compleet ingericht maar over de wijze ervan heb ik toch mijn twijfels.

 

Vooral het feit dat de achterwand niet lang genoeg is voor het gehele raam, hierdoor is er een kier aan de linker kant. Daardoor vluchten de krekels die ik voer allemaal hierachter.

 

Ik neem aan dat dit verholpen moet worden, ook omdat er zich veel troep achter de achterwand op hoopt.

 

2) Er zit momenteel zwart ( fijn ) zand in de bak, en deze ziet er niet echt zeer schoon meer uit. Liggen stukken dode huid van het vervellen in, ook ruikt de bak redelijk sterk naar ontlasting.

 

Ik heb de bak wel schoongemaakt na de aanschaf, maar ik wil graag dat de baardagame het goed heeft.

 

Is het nodig het zand of: te zeven of beter nieuw zand te kopen. En dan welk zand.

En hoe hoe houd je de bak het beste schoon ?, de drolletjes pak ik er gewoon uit met een stuk wc papier, maar de plas is lastiger.

 

3) Ook zit de baardagame vaak tegen het raam aan en krabt aan het ruit, alsof hij eruit wil. Nou heb ik gelezen dat dit kan komen doordat de huisvesting niet in orde is.

 

Er ligt een leisteen op de grond onder de zon lamp, ook zit er een UV-b lamp in.

Er staat een bakje met water, en paar plastic planten en een plastic cactus. Ook is er en halve plastic boom stronk, deze ligt onder de UV-b lamp. De Zon lamp bevindt zich aan de rechter kant van de bak, en de UV-B lamp aan de rechter kant.

 

Het formaat van het terrarium is 100*50*50, en zou voldoende moeten zijn voor 1 baardagame.

 

De temepratuur in het MIDDEN van de bak is ongeveer 35 graden, en ik probeer de luchtvochtigheid rond de 45% te houden.

 

Ik hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen, aangezien ik mijn baardagaam en lang en gelukkig leven wil schenken.

 

Alvast bedankt voor alle hulp.

 

M.V.G

Nico.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nico,

 

Achterwand inderdaad het beste verwijderen.

 

Zand vernieuwen, zijn diverse merken van.

 

Veel baardjes krappen tegen het glas, dit is inderdaad omdat ze eruit willen.

Is vrij normaal dus.

 

Wat voor UV lamp is het, UV spaarlampen dienen elk jaar te worden vervangen?

 

Laat ook zeker een mestonderzoek doen van je baardje.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dacht al zoiets.

 

Zal dit weekend de bak helemaal leeg maken, schoonmaken en achterwand vervangen.

 

En mest onderzoek, kan dit bij elke dierenarts ???.

 

De lamp is een exo terra Reptiglow 10.0 UV-B lamp en is nieuw uit de doos.

 

Ik weet dat een baardagaam geen huisdier is.

 

Maar kan of beter gezegd is het goed of fout om hem ook eens vrij rond te laten lopen, door bijvoorbeeld de huiskamer ?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je UVB lamp is goed, maar deze zou ik zeker om de 11 maanden vernieuwen. Een mestonderzoek zou ik wel bij een reptielenarts laten doen. Je kan het eventueel ook opsturen naar marja kik http://www.kikdierenarts.nl/

Sommige mensen laten hun baardjes over de grond wandelen, maar persoonlijk vind ik dat het geen huis - en knuffeldieren zijn. Als je dat graag zou willen dan moet je gewoon een hond of een kat nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben al twee katten, en nou ja aangezien zijn terrarium maar 1-1,5 M2 is krijgt hij daar niet bepaald veel beweging dan heen en weer te rennen.

 

En of het een huis of knuffeldier is....nee denk het niet.

 

Maar je zou dan ook de discussie kunnen beginnen met, zouden dieren opgesloten moeten zitten ??.

 

Ik bedoelde eerder met is het slecht of kan het kwaad om ze even en onder toezicht de vrije loop te laten ??.

 

Heb inmiddels al wel begrepen en gelezen dat baardagamen in het wild, veel grond moeten af lopen om boedsel te zoeken dit kun je met een klein terrarium niet echt na bootsen.

 

En daarom zullen er ook zoveel "te dikke" baardagamen kunnen zijn, tenminste dat heb ik gelezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nico,

 

Er zijn genoeg mensen die hun baardjes uit het terrarium nemen

en in huis eens rond laten rennen.

 

Pas wel op voor onderkoeling en tocht.

 

Het zijn echter geen knuffeldieren zoals een hond of kat.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk z`n discussie, uit het terarium of niet, hahahahah

Yello zit graag in het raamkozijn om te zonnen, hij kan daar uren zitten als het aan hem lag.

Ik weet het zijn dieren die normaal in de natuur leven, en lopen dan wel op de grond.

In gevangeschap is het wel anders, ze zitten in het terarium, en het is er schoon.

Ze krijgen van ons te eten en ze hoeven niet te zoeken naar voedsel, alles word aangerijkt.

Maar ik hou toch ook de natuur erin dan ze kunnen rennen door de woonkamer.

Zorg wel dat alles dicht is voor tocht.

Tja de een hou ze in het tearium en de ander doe het niet.

Ik hou de natuur er in voor hem, Hij zit niet gevangen.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×