Jump to content
Maupie

Verzorging Silkback

Recommended Posts

de silkback heeft inderdaat iets meer verzorging nodig dan een gewone baardagaam

ze moeten dagelijks in bad

dit om de soms loszittende vellekes los te weken,en deze zo makelijker te verwijderen zijn

een vergrootglas en pincet zijn geen overbodige luxe bij kleine dieren(kan ook aan onze ouderdom liggen(niet goed meer zien en beetje bibberen))

dit extra werk is een zeer dankbaar werkje,dat beloont word met een supper aanhankelijk en zeer tam beestje

 

hier zitten de silks op dezelfde temperatuur als de gewone baardjes

wel hebben deze niet zo een hooge zonnesteen,zodat ze niet te dicht bij de lamp kunnen,dit omdat ze niet zouden verbranden

D3 krijgen ze hier extra in de vorm van MINNER ALL (gele dop)

dit omdat ze (voorlopig)niet onder de uv lamp zitten(de kleintjes)

de grote hebben dezelfde temperaturen en een uv lamp

 

hier gaan de silks elke dag in bad met de 2X in de week vloeibare vitamienen erin

de kleintjes gaan 3 keer daags in bad(enkel savonds met vitaminen 2 x in de week)

smorgens,smidags en savonds

dit gedurended enkele minuten

dit willen we doen tot ze ongeveer 2 a 3 maand zijn

 

verkiezen in bad te doen boven in het terrarium te spuiten met water

water in het terrarium proberen we zo veel mogelijk te vermijden,omdat water in

het terarrium schimmel in de hand werkt

 

anderen zullen het meschien anders doen,daarom vind ik dit onderwerp zo interesant

leren doen we dagelijks bij,dus staan open voor alle goede argumenten

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Mooi verslag.

 

Alleen de Miner-All met de rode dop bevatten geen vitaminen D3.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

minner all outdoor bevat inderdaad geen D3 maar de indoor (gouden dop) versie wel. Beide versies van minner all bevatten geen vitamine A. Een vitamine A tekort leidt tot opgezwollen of tranende ogen of ontstekingen aan de ogen.

 

Miner-All Indoor is een mineralenpreparaat speciaal ontwikkeld voor het bepoederen van voedseldieren.

Miner-All indoor bestaat voornamelijk uit calcium wat verwerkt zit in kleine capsules en is aangevuld met de nodige andere mineralen en sporenelementen.

Ook bevat deze Indoor-versie vitamine D3 ter aanvulling op de uv-verlichting.

Aangezien dit preparaat naast vitamine D3 geen vitamines bevat dient het gebruik hiervan gecombineerd te worden met een goed vitaminepreparaat ( de outdoor versie met rode dop)

Share this post


Link to post
Share on other sites

is inderdaat goed opgemerkt,foutje :rolleyes:

hebben zelfs geen minner-all met rode dop(had hen juist op de mee te brengen lijst gezet,vandaar dat het verkeerdelijk is geschreven

heb het veranderd

 

al onze dieren krijgen deze minner-all , en de vloeibare vitaminen van de 'on line schop'

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
minner all outdoor bevat inderdaad geen D3 maar de indoor (gouden dop) versie wel. Beide versies van minner all bevatten geen vitamine A. Een vitamine A tekort leidt tot opgezwollen of tranende ogen of ontstekingen aan de ogen.

 

Miner-All Indoor is een mineralenpreparaat speciaal ontwikkeld voor het bepoederen van voedseldieren.

Miner-All indoor bestaat voornamelijk uit calcium wat verwerkt zit in kleine capsules en is aangevuld met de nodige andere mineralen en sporenelementen.

Ook bevat deze Indoor-versie vitamine D3 ter aanvulling op de uv-verlichting.

Aangezien dit preparaat naast vitamine D3 geen vitamines bevat dient het gebruik hiervan gecombineerd te worden met een goed vitaminepreparaat ( de outdoor versie met rode dop)

Hoi Cindy,

 

Miner All Indoor is nagenoeg hetzelfde als Miner-All Outdoor (rode dop).

Alleen zit er bij de Miner All indoor (gele dop) vitaminen D3 in.

 

Om alle voldoende vitaminen aan je baardje te geven is het noodzakelijk om je voedseldieren op voorhand Vit-All te geven voor je deze voert aan je dieren (witte dop).

 

Dit gaat dus over de preparaten van Sticky Tongue als je hier mee werkt.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi marc.

 

Ik gebruik het zelf niet maar door veel te lezen leer je een hoop. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even terug on topic wat de verzorging betreft van de silkbacks ;)

 

Ikzelf heb mijn nakweek silks vanaf de eerste dag 3 maal per dag in bad gedaan en dit telkens gedurende een 15 tal minuten , dit heb ik gedurende 2 maanden dagelijks gedaan en toch is er een klein stukje van de staart verdroogd met als gevolg dat van al de diertjes het puntje afgestorven is.

Vanaf dat moment heb ik ze maar 2 maal per week meer in bad gedaan en ze behandeld als gewone baardjes en moet eerlijk toegeven dat de diertjes het vanaf dan veel beter deden dan tervoren en ze bij mij vervellen in 1 keer dus zonder de gekende problemen dat er restjes blijven hangen <_< , ook heb ik de helft van de diertjes vanaf de eerst dag met uv en de andere helft zonder uv gezet en heb bij beide manieren juist hetzelfde resultaat geboekt dus heb hierbij geen verschil opgemerkt.

 

Dit zijn wel mijn bevindingen en iedereen zal wel een andere mening hebben om ze groot te brengen dus kan momenteel enkel zeggen dat iedereen dit zelf moet uitproberen en ervan zal moeten leren ;)

 

Dacht deze dieren eerst te verkopen maar heb na vandaag besloten dat ik ze ga bijhouden om verder te kunnen nagaan hoe ze evolueren met beide manieren en er hopelijk zo uit te kunnen leren wat ze nodig hebben ;) en heb toch plaats genoeg :lol:

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gerrit

Inderdaad moet iedereen het zelf ondervinden en doen wat hem het beste lijkt.

Daarom vind ik het wel interessant en goed om een topic hierover te openen zodat alle informatie gecentraliseerd kan worden en dat men ook van elkaar kan leren.

De een doet het op die manier en de ander op zo'n manier, maar iedereen heeft er wel zijn motivatie voor en ervaringen bij.

En daarvan kunnen andere mensen ook weer leren.

 

Voor de rest, allemaal alvast bedankt voor de geplaatste info en wanneer iemand nog specifieke dingen kan vertellen over de verzorging horen we dat uiteraard graag.

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De silkjes bij ons worden het zelfde behandeld als de gewone baardjes. Dus 2 x per week in bad. Gewoon Uv. De enige aanvulling die wij bij het badderen gebruiken is shed aid. Dit is een middel dat help met he vervellen. Dezelfde richtlijnen worden gebruikt door Dachiu.

 

vr gr Arthur

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier hebben we ondervonden dat ze op dezelfde temperatuur zitten als de gewone baardjes ,het de silkjes zijn die het eerst met hun bekje open zitten van de warmte met dit warme weer

 

daaruit leid ik af dat ze beter iets koeler zitten

 

shed aid durfde ik zelf niet te gebruiken bij de silkjes

gelukkig dat iemand anders het wel aandurfde :rolleyes:

heb het voor het ogenblik nog niet nodig gehad ook door het meermaals badderen per dag denken we dan

 

zolang de staartjes er aan blijven,blijven we drie maal daags badderen

goed uitkijken of de vervellingen niets afklemmen blijfd de boodschap denken we

 

hopen dat het goed blijft gaan

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat is ook weer mooie info waar ik iets aan.

Ik denk dat die ZOO MED REPTI SHEDDING AID ook erg handig is om te hebben.

Mocht je merken dat de vervelling niet goed gaat dan is dit een prima middeltje.

En preventief gewoon 1 of 2x in de week gebruiken bij het badderen moet geen kwaad kunnen.

 

Nog even een vraag over de calcium en over de vitamine.

Ik heb veel topics gelezen over welke combinaties er worden gebruikt, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Zoieso geef ik 2x in de week de ZOO MED REPTIVIT voor de nodige vitamine.

Daarnaast heb hier een potje ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 en wil deze zoals geadviseerd 4x in de week geven.

Maar ik weet niet of de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 (uiteraard aangevuld door de ZOO MED REPTIVIT) voldoende is?

Als ik de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 vergelijk met bijvoorbeeld de MINER-ALL INDOOR heb ik het idee dat in de MINER ALL INDOOR nog meer mineralen in zitten dan in de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3.

Of is het gewoon voldoende om 2x in de week ZOO MED REPTIVIT te geven en 4x in de week de ZOO MED REPTI CALCIUM?

Is er iemand die mij hier meer uitsluitsel over kan geven?

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me ook afvraag is, is hoe dat zit als je ineens last hebt van mijt. Normaal weten we dat de mijt onder de schubben gaan zitten, maar deze heeft de silk niet. Natuurlijk hopen we allemaal dat we mijt vrij blijven, maar het is ons bijna allemaal wel eens overkomen. Hoe zit dat bij de silk en hoe zou je een silk dan moeten behandelen? Aangezien de huid toch anders is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Mijt of luis bij baardagamen komt bij ons gelukkig niet voor.

 

Dit hebben wij in 25 jaar reptielenhouden maar 1 keer gehad bij de baardjes.

 

Dit was in de periode dat wij ook nog slangen hadden.

 

Bloedluis/mijt ontstaat meestal door aanschaf van een nieuw

besmet dier.

Ook voedseldierenkweken kunnen bloedluis/mijt voort brengen.

 

Kweek jezelf voedseldieren, doe dit nooit in dezelfde ruimte waar

je reptielen zitten.

 

De huid van een Silkback kan meer af als de meeste mensen denken.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mss een goeie samenvatting maken van dit alles en bovenaan bijplaatsen?

Dit zijn vragen die toch telkens gaan terug komen

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom ben ik het topic ook begonnen, zodat alle informatie bij de hand is.

 

Kan iemand mij nog antwoord geven op mijn eerder gestelde vragen?

 

Nog even een vraag over de calcium en over de vitamine.

Ik heb veel topics gelezen over welke combinaties er worden gebruikt, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Zoieso geef ik 2x in de week de ZOO MED REPTIVIT voor de nodige vitamine.

Daarnaast heb hier een potje ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 en wil deze zoals geadviseerd 4x in de week geven.

Maar ik weet niet of de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 (uiteraard aangevuld door de ZOO MED REPTIVIT) voldoende is?

Als ik de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 vergelijk met bijvoorbeeld de MINER-ALL INDOOR heb ik het idee dat in de MINER ALL INDOOR nog meer mineralen in zitten dan in de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3.

Of is het gewoon voldoende om 2x in de week ZOO MED REPTIVIT te geven en 4x in de week de ZOO MED REPTI CALCIUM?

Is er iemand die mij hier meer uitsluitsel over kan geven?

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar maurice

al dat gedoe met potjes en vit,waarom niet 1 of 2 goede lampen,dan ben je daar toch vanaf!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Anita,

 

Alleen goede lampen is niet voldoende.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad Anita, zoals Marc al zei moet je uiteraard aanvulling geven middels de juiste poedertjes.

Alleen daar zijn zoveel keuzes in en iedereen heeft wel zijn eigen voorkeuren en ervaringen.

Het enige wat ik wilde weten is of de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 ook de juiste mineralen in zich had en dat is bevestigd.

Hier krijgen ze nu 4x in de week de ZOO MED REPTI CALCIUM MET D3 en 2x in de week Drago-vit multivitamine (welke ik vorige week heb aangeschaft).

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×