Jump to content
Cripper

Zelfbouwterra + Achterwand

Recommended Posts

daar het me niet lukt om foto's te plaatsen(ook niet op een heel kleine maat),doe ik maar op deze manier.

De foto's zijn te bekijken op onderstaande link

 

zelfbouwterra

 

Daar we een ons terra van 1500*500*500 niet direct op een andere plaats konden zetten,hebben we besloten om een gat in de keldermuur te maken en daar een nieuw terra te voor te maken.Omdat de bestaande inbouwkassen 1600 breed zijn,hebben we dit terra even breed gemaakt.

 

We hebben gekozen voor betonplex omdat het terra deels in de kelder uitkomt en de vochtigheidsgraad daar iets groter is en betonplex is steviger dan mdf ,zeker over die lengte is dit een pluspunt.

 

De delen die geschilderd zijn,hebben we blank geschuurd en dan voorzien van 2 lagen acryl,zijdeglans verf.

Ik heb op een beurs enkele houtstronken gekocht en daarop passend mijn achterwand gemaakt.

De achterwand is vervaardigd uit 5 cm dik piepschuim waaruit verschillende details gesneden zijn.

De zijwanden zijn 3 cm dik.Her en der plateau's en rotsmotiefjes opgeplakt met tec 7 montagekit.Alles even bewerkt met een verfstripper(hete luchtblazer) en klaar was ie.

De wanden zijn voorzien van 4 lagen grijze tegellijm en de plateau's en de delen waar ze veel krabben ,hebben 6 lagen gekregen.De onderkanten van de plateau's waar ze op kunnen liggen + de grotjes en de onderste 6 cm van heel de wand,heb ik bewerkt met epoxyhars voor extra stevigheid en bescherming tegen het graafwerk.

De wanden zijn geschilderd met 5 kleuren leemverf,dit is een niet-giftig natuurproduct zonder solventen en sneldrogend.Daarna 2 lagen matte solventvrije parketvernis als eindlaag.

Als grondbedekking kozen we voor schelpenzand,75 kg door een ziftje gehaald waarvan er +- 70 kg overblijft.

Aan de linkerzijde hangt een TL-uvb van 60 cm en aan de rechterzijde een megaray 120watt.

Het terra zit 40 cm in de kelder verwerkt en steekt er 30 cm uit.

De muur en bovenliggende kasten hebben we in dezelfde kleur gezet om 1 geheel te krijgen.

De ramen hebben we bij een glasverwerkend bedrijf gekocht voor 40euro in totaal , 2 stuks van 800*444*6mm RolyPoly gesneden,perfecte afwerking.

post-2-1277044666.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig werk heb je daar geleverd een dikke proficiat :cheer:

De baardjes zullen het hier zeker naar hun zin in hebben.

 

Grtzzzzz :D Jo

 

ps. om foto's via bijlage te plaatsen moet je deze zo flink verkleinen dat ze niet mooi meer zijn, ook zijn het er heel wat heb ik gezien.

Beter is om foto's te plaatsen via IMG, dan hoef je enkel de link te copieren van je foto's die je bv. bij photobucket hebt geupload.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat mooi zeg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik al zei de dieren gaan het hier zeker naar hun zin in hebben ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi huis voor je baardjes.

 

 

Groetjes wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtwerk geleverd Cripper ;)

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×