Jump to content
Sign in to follow this  
jochen jossaer

Typisch Gedrag Voor Overlijden?

Recommended Posts

hey,

 

tijdje geleden dat ik nog op reptie-farm geweest ben, maar ik heb een vraagje :P

Mijn wateragaam doet nogal vreemd de laatste tijd.

 

Om een voorbeeld te geven; normaal gaat die al een slaapplaats zoeken als zijn eerste lampen (warmtelampen) uitgaan. Maar nu vind ik hem soms 's nachts (ondersteboven) terug in zijn waterbak. Hij heeft precies geen besef van tijd meer ofzo :s Ook zoekt hij de meest beschutte plaatsen uit en blijft daar doorgaans de hele dag liggen.

 

Een tweede iets wat me is opgevallen is dat zijn huid veel bleker/lichter is geworden.

 

Kan het misschien zijn dat mijn agaam aan het sterven is? Want onze kater deed ook zo vreemd, en een paar dagen later hebben we hem dood teruggevonden.

desnoods ga ik ermee naar de dierenarts, eens zien wat ze daar zeggen. maar het rotte is dat ik niet weet hoe oud hij is, heb hem van iemand overgekocht zo'n 4j geleden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas... Ik vrees dat het zo ver is ....

 

Mijn wateragaam is ijskoud, krijgt amper zijn ogen open en voelt hard aan...

Hij zal waarschijnlijk deze nacht overlijden.

 

ik voel me echt rot....

Als hij deze nacht niet overlijd ga ik morgen naar de dierenarts om hem te laten inslapen.

 

R.I.P Mohrli

post-9-1273436969.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat naar nou!

ik zou willen dat ik wijze woorden voor je had.

heel veel sterkte ,ik leef met je mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Droevig nieuws.

 

Kan van ouderdom zijn, al is dit van hieruit niet te beoordelen.

 

Zou zo snel mogelijk een dierenarts raadplegen.

 

Veel sterkte.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

bedankt voor de steun :) Hij is deze nacht dan toch overleden.

Waarschijnlijk van ouderdom, want de dierenarts zei anderhalf jaar geleden al dat die het niet al te lang meer zou trekken. Maar ik vind het toch enorm vreemd dat het zo rap ging. Een weekje geleden liep hij nog 'fit' rond en op een paar dagen ging hij echt zienderogen achteruit.

 

Maarja das even een traantje wegpinken en dan zorgen dat de andere beestjes nog lang en gelukkig kunnen leven :)...

Ik heb er wel veel moeite mee, want dit was wel m'n lievelingsdier, zo tam en rustig.

Hij heeft mij in al die jaren nooit geslagen of gebeten, wat toch soms voorkomt bij wateragamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enigste wat overblijft is dat hij het toch nog 4 jaar goed bij je hebt gehad,je weet dat het ooit gebeurt,maar ze sterven dus niet zoals warmbloedige dieren,of wij mensen.

ik had een iguana waar niks mee was,en op 2 uur was hij dood,en opeens een zak botjes,schrikken hoor.

hopelijk kan je hem mooi begraven,ga je nog autopsie laten doen,of is het klaar zo.

nogmaals sterkte,er is niks zo naar als een leeg donker terra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
het enigste wat overblijft is dat hij het toch nog 4 jaar goed bij je hebt gehad,je weet dat het ooit gebeurt,maar ze sterven dus niet zoals warmbloedige dieren,of wij mensen.

ik had een iguana waar niks mee was,en op 2 uur was hij dood,en opeens een zak botjes,schrikken hoor.

hopelijk kan je hem mooi begraven,ga je nog autopsie laten doen,of is het klaar zo.

nogmaals sterkte,er is niks zo naar als een leeg donker terra.

bedankt voor je steun :).

Bij mij was het ook wel schrikken hoor, totaal onverwacht eigenlijk.

 

Ik denk niet dat ik een autopsie ga laten doen, heb niet graag dat ze er mee liggen prullen enzo... De enige reden wrm ik het misschien wel zou laten doen is (indien het door mij is, als ik iets fout heb gedaan) dat ik er iets kan uit leren voor de rest van men dieren. Maar ik denk echt dat het door ouderdom komt. Toen ik de laatste keer naar de dierenarts geweest was zij hij dat men diertje enorm weinig witte bloedcellen had.

 

Misschien voor de mensen die niet zo wetenschappelijk aangelegd zijn een woordje uitleg: Witte bloedcellen zijn nodig om je te verweren tegen allerlei ziektes en infecties. Als je ziek bent heb je weinig witte bloedcellen, maar ook als je ouder word nemen deze af, zodat je eigenlijk bij de stomste ziekte kan overlijden.

 

Ik had het wel een beetje zien aankomen omdat hij al wat begon te vermageren en minder actief werd, maarja je wil maar niet aannemen dat hij achteruit gaat h

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziezo... Hij ligt onder de grond :'(. Moeilijk moment maar het is het best om dit zo snel mogelijk te doen, anders blijf je verdrietig....

 

Einde van een heel mooi hoofdstuk, Ik zal hem missen!

post-9-1273487021.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Gecondoleerd met dit droevige verlies. :(

 

Nogmaals veel sterkte in deze moeilijke periode.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Het blijft altijd rot om een dier te verliezen. :(

Ik wens je dan ook veel sterkte toe met dit verlies.

 

Groeten

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een vrolijker noot,4 laudakia!

heb je daar fotos van,wil ik wel zien,lol!!

 

in een terra van 200 cm zou mooi zijn voor ze,je kan er dan nog wat anders bijzetten,leuk hoor.

 

schoon houden lijkt me handiger met een beetje zand zeven,inplaats poepwater opzuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
met een vrolijker noot,4 laudakia!

heb je daar fotos van,wil ik wel zien,lol!!

 

in een terra van 200 cm zou mooi zijn voor ze,je kan er dan nog wat anders bijzetten,leuk hoor.

 

schoon houden lijkt me handiger met een beetje zand zeven,inplaats poepwater opzuigen.

jah, maar er liggen ook vaak uitwerpselen op de rotsen zelf, en in zo'n groot terra is het moeilijk om dat allemaal uit te kuisen.

Nu zitten ze per 2 (per koppeltje) apart.

 

mmm... kmis mijn wateragaam echt harder dan ik dacht :'(...

Vandaag zijn waterbak uitgekuist en alle sprinkhanen en moriowormen uit zijn terra gehaald... Tis echt vreemd. Normaal als ik zijn waterbak uitkuis begint die als zot te rennen. Het geluid van zijn klimmen en in het water plonzen, en nu is het zo stil :'(.

 

Heb zoveel compassie met hem, het regent hier pijpenstelen dus wss is hij nu door en door nat :s

 

Ik heb voordien al is een diertje verloren, dat ik zelf gekweekt had (ook een laudakia) maar die is na een paar maand gestorven aan een ziekte, dus daar had ik nog niet zo'n band mee... Maar nu doet echt alles me denken aan men wateragaam... zijn terra, zijn eetbakje etc... Elke ochtend sta ik op met de gedachte 'shit mijn wateragaam is dood' en 's avonds ga ik weer slapen met diezelfde gedachte...

 

Moeilijk om hem uit men hoofd te zetten...

maar soit hier zijn de foto's van de laukia's.

post-9-1273581845.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu vind ik het toch wel enorm vreemd....

Er is er 1 van de 4 laudakia's die zich ook begint weg te steken. Ze is erg mager hoewel er toch voldoende voedsel is..... Net dezelfde syptomen als bij men wateragaam. Verleden week nog fit rondlopen en nu ineengezakt ergens weggestoken.

 

Om half 4 heb ik een afspraak met een dierenarts. Jullie horen nog wel hoe het afloopt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijkbaar was de laudakia wat verzwakt, maar het zou allemaal in orde komen....

De huid was er slecht aan toe volgens de dierenarts, maar dit zou komen door een bacteriele infectie, en ik ga vrijdagvoormiddag terug met alle 4 laudakia's om ze te laten nakijken :P.

 

Ook heeft de dierenarts gezegd dat het niet normaal is dat een diertje op een 2-tal dagen sterft. Waarschijnlijk zal mijn wateragaam wel een of andere ziekte gehad hebben... misschien een ouderdomziekte ofzo? een aanval van iets ofzo ... we zullen het dus nooit weten aan wat hij overleden is. Hij deed al een tijdje vreemd (volgens mij echt ouderdoms kenmerken)

Share this post


Link to post
Share on other sites
het enigste wat overblijft is dat hij het toch nog 4 jaar goed bij je hebt gehad,je weet dat het ooit gebeurt,maar ze sterven dus niet zoals warmbloedige dieren,of wij mensen.

ik had een iguana waar niks mee was,en op 2 uur was hij dood,en opeens een zak botjes,schrikken hoor.

hopelijk kan je hem mooi begraven,ga je nog autopsie laten doen,of is het klaar zo.

nogmaals sterkte,er is niks zo naar als een leeg donker terra.

inderdaad :'(. Heb dan ook besloten om geen nieuwe wateragaam of ander diertje er bij te nemen, en het terra af te breken. Aangezien ik volgend jaar ga studeren, en op kot ga zal ik er niet veel tijd meer voor hebben.

 

Ik blijf dus bij mijn 4 laudakia's :)

 

nog een sfeerfoto voor de liefhebbers :P

post-9-1281556074.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×