Jump to content
anita

Rozen Kevertjes

Recommended Posts

nou heb ik gisteren een prachtig setjes rozen kevers bekomen,maar ik weet dus niets van deze prachtige dieren.

ze zietten met een leuk stronkje in een terr van 40 cm met sepia andijvie en golliwog.

maar hoe warm moetten ze zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

VOORAF: Ik heb deze informatie ooit ergens op internet gevonden en heb dit lokaal opgeslagen.

Deze informatie is dus door iemand anders verzameld en ergens online geplaatst, maar ik kan helaas even niet vinden door wie en waar.

Alle credits gaan daarom uit naar de persoon die deze toch wel uitgebreide handleiding heeft gemaakt!

 

26342741.jpg

 

Algemene informatie.

Rozenkevers (Pachnoda species) zijn fruit etende, circa 2 cm lang wordende kevers die heel goed in een klein terrarium te houden zijn, maar als u ze als voedseldier houdt en het niet zo belangrijk is om ze continue te zien, dan voldoen "curver-bakken" natuurlijk ook.

Ze leven voornamelijk in de tropen: in bossen, plantages en tuinen.

U koopt ze het best als larve (engerling). Deze larven verpoppen op een gegeven moment, waarna veranderen in de volwassen kever.

 

62384895.jpg

 

Verzorging van de larven.

De larven plaatst u het best in een kunststof doos (curver-bak o.i.d.) met daarin een 10-20 cm dikke laag bodemsubstraat. Dit substraat kan bestaan uit een mengsel van oude potgrond en bladaarde. U kunt er ook bladafval in verwerken. Neem hiervoor beuken- en/of eikenblad dat u laat drogen en fijnmaakt. Ook bosgrond (van onder een beuk of eik) is geschikt. Let op dat er geen dennennaalden inzitten. Hier kunnen de larven niet tegen.

Zet de doos met larven op een plek waar het 20 - 25 graden C. is. Hoe hoger de temperatuur is, hoe sneller de larven groeien en hoe sneller u kevers heeft. Kamertemperatuur kan ook, maar dan duurt het wat langer voor ze verpoppen. De larven worden 4-5 cm lang.

Hou het bodemsubstraat licht vochtig (ongeveer zoals verse potgrond uit de zak komt). Af en toe een beetje water op het substraat sproeien om te voorkomen dat het uitdroogt.

 

14865217.jpg

 

Voedsel voor de larven.

De rozenkeverlarven eten o.a. van het eiken- en beukenblad. Vermolmde stukjes eik of beuk worden ook gegeten.

Leg bovenop de substraat laag ook zo nu en dan een schijfje appel. Hiervan eten de larven. Is het schijfje appel op, dan legt u een nieuw schijfje neer. Niet teveel tegelijk, want anders bederft het voor het opgegeten wordt. Ook af en toe een schijfje banaan kan gegeven worden. Doperwten uit blik vinden ze ook lekker.

 

61523894.jpg

 

Merkt u op een gegeven moment dat het voedsel niet meer opgegeten wordt, dan kan het zijn dat de larven gaan verpoppen (of al verpopt zijn). Van ei tot pop duurt ongeveer 3-5 maanden. Dit is afhankelijk van de temperatuur waarop u ze houdt.

 

50548808.jpg

 

Haal de voedselresten weg om schimmelvorming te voorkomen.

Hou het bodemsubstraat nog steeds licht vochtig. Nu is het wachten tot de poppen uitkomen.

Van pop tot kever duurt 1-2 maanden, ook weer afhankelijk van de temperatuur waarop u de poppen "bewaart".

 

18634540.jpg

 

Verzorging van de kevers.

De kevers kunt u het beste houden in een doorzichtige bak (glas o.i.d.) als u ze goed wilt kunnen zien.

De kevers houden van warmte en licht. Hang dus een klein lampje in de bak waardoor deze verlicht en verwarmd wordt. Probeer de temperatuur in de bak rond de 25 graden C. te houden. Dit kunt u regelen door een lampje van een hoger of lager wattage te proberen. Ook kan een snoerdimmer een uitkomst zijn om de juiste temperatuur te bewerkstelligen.

Ik laat het licht zo'n dertien uur per dag branden en dit lijkt prima te voldoen.

Leg op de bodem van de bak een circa 5-10 cm dikke laag van hetzelfde bodemsubstraat als u voor de larven gebruikte. Ook dit niet te nat of te droog houden. Licht-vochtig dus. Af en toe een beetje water sproeien om te voorkomen dat de boel uitdroogt. Zet een paar takjes in het bakje waarin de kevers kunnen klimmen. Zet een van de takjes zodanig dat deze in de buurt van het lampje uitkomt. Hierdoor kunnen de kevers, als ze daar behoefte aan hebben, zichzelf opwarmen tot een hogere temperatuur. Enkele stukjes schors o.i.d. op de bodem vinden de kevers prettig om onder te kruipen. Hier brengen ze dan de nacht door. Rozenkevers zijn dag-aktieve dieren.

 

89313931.jpg

 

Voedsel voor de kevers.

Rozenkevers eten rijp tot overrijp fruit.

Bijvoorbeeld: banaan, kiwi, appel, druif, meloen, papaya, peer, sinaasappel.

Is een kwestie van uitproberen wat ze het lekkerst vinden.

Leg het voedsel op een ondiep schaaltje zodat u dit kunt weghalen en schoonmaken als het fruit op is. Zo voorkomt u vieze, schimmelige plekken in de bak.

Als het fruit uitgedroogd is verwijdert u het en vervangt het voor nieuw voedsel. Vers voedsel een klein beetje besproeien (1 x daags) voorkomt uitdroging.

 

28964261.jpg

 

Kweken met de kevers.

Mannetjes van Pachnoda species hebben een gleuf aan de onderzijde van het achterlichaam die van voor naar achter loopt.

De paring duurt tot enkele uren. Het mannetje zit dan op het vrouwtje met het uiteinde van zijn achterlichaam tegen het hare.

Enkele dagen na de paring gaat het vrouwtje op zoek naar een geschikte legplaats voor de eitjes.

Zet in het terrarium een bakje van 10-15 cm hoog met hierin een minstens 10 cm diepe laag bodemsubstraat. Doe hier eventueel een paar korrels koemest in. Dit prikkelt de kevers om daar hun eieren in af te zetten. Hou de substraat in dit afzetbakje vochtig. Maak in de zijkanten en bodem ervan enkele gaatjes waardoor het overtollige vocht kan wegdampen en er wat verluchting in het substraat komt.

 

90624457.jpg

 

Een kever legt 1 tot 3 eitjes per dag. Elk vrouwtje legt in haar leven tussen de 30 en 80 eitjes.

Haal het bakje met eitjes na ongeveer een maand uit het terrarium en vervang het voor een nieuwe. Zet het er uit gehaalde bakje weg bij een temperatuur van ca. 25 graden C. Na ongeveer 14 dagen kunt u dan larven gaan verzamelen.

Deze kunnen weer in de doos waar de oorspronkelijke larven inzaten. Zo is de cirkel helemaal rond. De larven op de hierboven beschreven wijze verzorgen.

Als alle larven uit het afzetbakje verwijderd zijn, kunt u het weer omwisselen met het andere bakje en dit ook weer bij ca. 25 graden C. wegzetten. Dit herhalen tot er geen eitjes meer gelegd zijn.

 

92311037.jpg

 

Enkele tips.

Zet niet alle larven bij dezelfde temperatuur weg, zodat er grootteverschil ontstaat waardoor ze net allemaal tegelijk gaan verpoppen. Op deze manier kunt u proberen om altijd larven en kevers te hebben.

De larven zijn uitermate geschikt als voedseldier voor insectenetende vogels en reptielen, dus als u er teveel heeft kunt u ze opvoeren of aan iemand geven (verkopen) die ze kan gebruiken.

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je wel!

veel lees voer ,ik had nog geen tijd om te zoekken.

ze eten .zijn bewegelijk,nu even de temp meten,maar dat zit wel goed!

bedank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan hoor...maar zoals gezegd alle lof naar de maker van deze handleiding.

I'm just the messenger :D

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

GEFELICITEERD MET DE NIEUWE HOBBY :cheer::cheer:

 

hier hebben we deze al enkele jaren,en kweken die met mooie resultaten

 

wel verschild onze boden

wij leggen drooge dorre eikenbladeren op de bodem

ongeveer 5 tot 10 cm dik

daarover doen we oude potgrond,waar we (drooge)paardemest onder mengen

dit zeker een 5 cm dik

deze massa duwd de bladeren naar beneden,en is dan in totaal 7a8 cm dik

de bovenst laag is oude potgrond gemengd met veel turf(meer turf dan grond)

 

een half rot stuk hout is dan ook zeker nodig

doorvoor gebruiken we eikenhout(onder dennen hout kruiken ze niet

 

eten

een wortel in de grond duwen

een kwartje appel

stuifmeel eten ze ook graag

zaai in een hoekje wat waterkers

 

hou alles niet te nat,maar zeker niet droog

een geslaagde ronde kweek heb je na een jaar

 

deze rozekevers zijn een mooie terrariumliefhebberij die meer voldoening geeft dan de meeste op het eerste zicht zouden denken

 

als extra bonus is er altijd eten voor andere dieren in huis

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke

zouden kastanje blad ook kunnen dan,daar vind ik hier nog wel van.

en paarde mest uit een doos ook goed,hier alleen grote honden poep.

organische kiem zaadjes heb ik,dat is al heel wat toch!

maar ik kan nog even aan de gang dus, ze zijn wel heel leuk zeg!

nog bedankt vrijgevige erwin,nu is het klaar he!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zijn om te gillen hoor,de bak staat naast de tv,en ik schrok me dood hoor!

ze vliegen! razend snel en dat gaat gepaard met geluid!

en ze zijn best bewegelijk,eerder zaten er slakken in de bak,ook heel leuk,maar daar zat niet zoveel leven in,hahahaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je ze eens zien paren Anita :huh:

Het vrouwtje krijgt een zachte rug massage tijdens de paring :lol:

Normaal heb ik hier nog ergens een filmpje van, zal eens kijken of ik het nog heb. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

owg,parende slakken was al wat!

ik probeer het in de gaten te houden,maar heb dat nog niet gezien.

maar met massage is niet gek toch ,hahaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hebben deze hier meer dan twee jaar in huis gehad

stonden naast de pc

uren heb ik er zitten naar kijken

zeer interesante beestjes die kevers

 

nu staan ze meer verdoken op met meer diepte van bodembedekking,niet meer in huis :(:(

beetje buitengevlogen met mijn kevertjes :angry: :(

zorgen in de zomer voor fruitvliegjes als er rot fruit gevoederd word :rolleyes:

 

er bestaan nog mooie kevers

in houten staat iedere beurs een man die ze in alle glanzende kleuren heeft

deze hebben we ooit bij de rozekeverkweek gezet,zuiver voor het zicht

zeer mooi,al deze verschillende kleuren

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

erwin,bedoel je de glimmende blauwe?

kan dat door elkaar gehouden worden dan! ik ga op houten zeker kijken voor wat erbij dan,want dit is echt ozo leuk.

maar wat ik vreemd vind,is dat ze in de grond graven,met de kont ernog uit stekend! als ze toch elke dag leggen moet de kont toch de grond in? niet de kop toch?

maar ik heb meer bodem nodig,is nu zo,n 5 cm,niet genoeg dus,maar er is geen blad nu!!!

en nu vliegen ze,is tof,maar hoe groot moet de bak wel niet zijn zodat ze geen rondje hoeven te vliegen voordat ze vroegtijdig naar beneden storten?

 

@ jo

vergeet het filmpje niet,staat de massage er ook op :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

you tube! had ik zelf niet niet kunnen bedenken jo.

de massage is dus proberen vast te houden. gelukkig heeft het bakje ook een rooster :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
you tube! had ik zelf niet niet kunnen bedenken jo.

de massage is dus proberen vast te houden. gelukkig heeft het bakje ook een rooster :rolleyes:

Ja Anita, ik heb daar al een hele tijd een pagina met wat filmpjes op van mijn dieren.

Bekijk zeker eens mijn andere filmpjes (met het geluid op). ;)

Binnenkort zal ik mij hier wat meer terug kunnen op toeleggen en komen er zeker nog meerdere.

Wat de massage betreft, denk ik eerder dat het niet vasthouden is, maar dat hij met de vochtafscheiding de rug insmeerd van het vrouwtje als je het goed bekijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zag staan ,,bekijk meer filmpjes van jo,ik ga er eens goed voor zitten.

lachlan zegd altijd dat ik lola films moet maken,hoe hij naar boven loopt,onder de douche ,het huis sloopt,zou wel leuk zijn misschien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom denk niemand toch verder bij een benaming voor een dier!

het zouden wel fruitkevers genoemd worden als dat hun hoofd voer was toch?!

haha

nee het zijn Rozen kevers!

en dat duidt op bloemetjes! rozen dan wel in dit geval maar toch bloemen :lol:

gooi er eens een mooie zooi zaden in! lekker veel verschillende.

ziet er leuk uit en dan hebben je kevers afwisseling! hoef je zeker niet alleen te voeren want wat er in de care-sheet staat is allemaal perfect voer! maar dat kun je mooi afwisselen. dat doen we bij de baardjes, en ons zelf toch ook? :)

 

leuke diertjes ook erg leuk als ze vliegen :rolleyes:

 

grtjess

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ,ik zal je zeggen,ik schrok me de pletter met dat vliegen!

hoe groot de bak moet zijn weet ik niet,want ze vliegen zich letterlijk te pletter helaas lijkt wel.

ik heb zaadjes geplant,en de spruitjes worden genegeert,al staat het wel mooi in de bak,maar fruit vinden ze wel lekkerder,dus waar de naam rozenkever vandaan komt?

de andere kevers vanuit houten planten zich ook goed voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de naam komt uit een vertaling van de latijnse benaming

 

deze kevers hebben hun benaming gekregen daar ze in afrika gekend zijn als de rozen vernietigers

ze eten de wortels van rozen op in de rozentuintjes

ze eten alle wortelen,maar blijken sommige zo lekker te vinden dat de plant er van afsterft

 

ook de zaailingen die in het terrarium worden gezaaid eten ze niet,ze eten enkel de wortelen ervan op,n dan sterven deze ook af

 

waterkers is een goed alternatief

groeid goed en gemakkelijk in het vochtige terrarium,en is vlug herzaaid als alles stukgebeten is onderaan

 

hier zetten we de gewoone wortel er ook in,deze groeid een tijdje verder,maar na ze het gevonden hebben duurd het max een week en de wortel is weg,en het groen blijfd over

 

vogelzaad doed het ook goed in het terrarium

 

een half vergaan stuk wortel hout is ook een must,daar zitten ze zeer graag onder

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×