Jump to content
willeke

Groene Leguaan

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb een vraagje over hoe groot een terrarium moet zijn voor een volwassen groene leguaan?

Ik kan wel veel info vinden maar de maten voor het houden van 1 dier niet.

Verder wil ik graag weten of het beter is een wat ouder dier aan te schaffen?

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag willeke

goed van je dat je info opzoekt,iggys kunnen eenvoudig zijn,mits je het goed aanpakt.

wandje002.jpg

 

lola is nu zeker 8 jaar,bijna 150 cm.

 

zijn terra is 180 breed ,en staat op een oude eetkamer tafel zoals je ziet.

lijkt krap natuurlijk,maar lola wandelt elke dag naar boven,een fijn lampje in de vensterbank,en met etentijd weer terug naar z,n terra.

wil je niet dat hij wandelt moet het terr echt groter zijn voor dit formaat!

 

een kleine zou ik echt niet aanraden,en kijk goed op de verpichte overdrachts verklaring,dat je zeker weet dat het dier uit nederland of duitsland komt, invoer uit weet ik veel land,farmbred dus word nooit sociaal,hij is allen gered van iemands consumptie,en zal hier nooit gelukkig worden.

 

meeste iggys overleven het eerste levenjaar niet,dus bespaar je ellende,en zoek een sociaal dier van op z,n minst ruim,2 jaar oud!

zegd de verkoper hij slaat met de staart,maar ik heb er geen tijd voor,maar met veel aandacht gaat dat wel over,ook weglopen,een dier van 2 a3 jaar dat slaat,blijft slaan.

 

het zal dus duren voordat je een dier vind wat bij je past,gedult hebben dus! vooral als het je eerste dier neemt moet je wel heel sterk in je schoennen staan om een dominant dier te hebben wat slaat,en je altijd op je hoede moet zijn,erboven staan en dat je terug moet meppen!

 

vergis je niet,het zijn allemaal mannen,en je bent een vrouw,helaas weten ze dat! met het juiste dier is het je geluk,anders wil je hem zo weer kwijt,meeste dieren hebben gemiddelt 6 eigenaren,jammer toch!

 

uiteindelijk kunnen ze bijna 2 meter worden,dus moet je er rekening mee houden dat de terra mee moet kunnen groeien.al remt de groei wat af na het 3rde levensjaar. lola vervelt nu 2 keer per jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anita,

Bedankt voor je antwoord, dacht wel dat je zou reageren.

Aan hoe hoog en hoe diep moet ik denken?

Uiteraard zou hij/zij er regelmatig uitmogen, wij zitten ook met het voordeel dat er altijd 1 van ons thuis is dus ritme en regelmaat zijn gegarandeerd.

Ik weet momenteel een dier te koop van 1,5 jaar oud die al behoorlijk tam is en gewend regelmatig los te lopen.

De citus is ook in orde al heb ik die nog niet met eigen ogen gezien.

Maar goed ik wil ook eerst al mijn info op orde hebben voor ik ga kijken.

Dus mocht je verder nog info hebben die niet op de iggy sites te lezen is dan hoor ik het graag.

 

groetjes willeke

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,ik kan 2 uur aan een over iggy praten,hihi!

maar met anderhalf moet je niet zo,n grote bak hebben hoor,de ruimte kan ook tegenwerken,als je hem wilt opnemen,en hij wil niet,en je laat hem dan maar zitten,ga je de bietenbrug op! dat vergeten ze nooit weer,en zullen het blijven proberen.

dus vooral in het begin,met de hand voeren,elke dag op dezelfde tijd,het zijn slimme dieren,die autistich overkomen,en van veranderingen raken ze van slag.

zoals lol,die is ruim 2 jaar geleden eens onsnapt,en heeft 3 uur in een hemel van een boom gezetenhet huis is nu verbouwd,de achterdeur verplaatst,maar hij herkent de deur,en probeert nog steeds buiten te komen!

naar boven wandelen uitzichzelf,wist hij van af de eerste keer dat hij zelf op ontdekking mocht gaan,de woonkamer kan niet,want de breken de boel af.

iggys zijn de enigste rept die aan naam herkenning doen,en hebben 1 fav.je moet dus zorgen dat jij dat bent!

aan mannen hebben de mannetjes een hekel,het kan dus in je voordeel zijn om een vrouw te zijn,tot hij met je wil paren,lola ziet mij in de paartijd,en dan vind ik de kwakkies,hihi,hij raakt opgewonden,en ik geen hem een pluche beer,die hij 3 kwartier door het terra sjouwt.

met anderhalf heb je daar nog geen last van,hahahaa

 

vergeet niet met de bak,dat het boomtop bewoners zijn,dus dat het terra niet laag bij de grond staat,en dat hij de hoogte in kan,een mooi spotje,met een waterteiltje eronder om in te poepen,vinden ze prettig.

de klim plekken moetten keihard zijn,leuk word gegarandeer allemaal gesloopt,dus geen kurk of een gewoon tegellijm wandje,je blijft aan de gang hoor.

ik heb alles bekleed met sterk zeil,goed schoon te houden en niet stuk te krijgen. hout heb ik behandeld met beits op waterbasis,kan je het mooi even bijwerken als het kaal word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dit soort info bedoel ik nou, helemaal geweldig hoor.

Hoe meer ik lees hoe leuker het lijkt.

Hoe zijn ze eigenlijk tegenover andere huisdieren en kinderen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kan leuk zijn ja

andere huisdieren staan onder de iggy,het zijn boomtop bewoners stel de hond ligt op de bank te slapen,de bank is de weg naar het raam,loopt hij echt niet even om ,omdat de hond op de bank ligt te slapen,hij loopt er zo overheen!

over jou ook ,lol.

 

kids zijn geen probleem,zolang die rust hebben,en ook geen angst hebben,jij moet het goede voorbeeld zijn,want je kinderen kijken het van jou af.maaar ga ervanuit dat je er een kind bij krijgt.

nu is anderhalf jaar nog piep,ik zou voor niet ender de 2 jaar gaan,is nog klein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij ziet er niet gevaarlijk uit willeke,meeste hebben al zo,n gemene blik,en dat heeft dit mannetje niet! wel zonde dat ze de stekeltjes niet gelost hebben,moet wel even gebeuren.

maar nu zit hij op de bank,wat gebeurt er al je hem op wil pakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke het is dus een mannetje haha weet ik dat ook gelijk.

Volgens de dame die hem te koop heeft is hij gewoon tam en kan je hem normaal hanteren.

Ik heb de foto ook stiekem even uit haar advertentie gepikt haha.

Ik denk dat ik toch ga proberen om zaterdag naar hem te gaan kijken. Dan heb ik toch meer info over hoe hij is en of het klikt.

Voordeel is wel dat ik hem dan toch niet mee kan nemen omdat mijn auto niet groot genoeg is voor zijn terrarium.

En wat bedoel je met stekeltjes gelost? Ik neem aan als dat gebeurd is dat ze dan rechtop gaan staan? En hoe doe je dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrouwen hebben een platte kop.

hij moet goed in bad,stekels weken,en dan voorzichtig los masseren,en verwijderen.

doe je dat niet,dan krijg je vervelling over vervelling.bloed word afgeknepen,het gaat onsteken,en ze rotten er vanaf,kijk op markplaats,vooral de nek stekels ontbreken meestal,nergens voor nodig,je moet alleen even helpen!

als de stekels plat liggen dan is het dier al heel lang niet goed gevoed geweest,en krijgen ze niet de juiste vitamine.

ook makkelijk op te lossen,investeer in een goede lamp,en je hoeft alleen nog maar calcium bij tr geven.

 

het dier van dezelfde grote wat ik vorig jaar voor mijn zoon gekocht heb,had nog nooit geslagen,maar mijn zoon geeft hem te veel ruimte,is niet qonseqent,en wat kan dat loeder slaan hoor! komt goed aan met zo,n scherp staartje.

 

dus goed eigenlijk dat je hem niet meteen mee kan nemen,geen impulse aankopen,kan je er nog even rustig over nadenken,het dier word hopelijk uiteindelijk 200 cm,en kan bijna 20 jaar oud worden! zijn de kids allang het huis uit.

zo oud dus,hihi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat die problemen goed opgelost kunnen worden, lijkt met ook niet meer dan normaal dat je ze helpt met vervellen dat doe ik bij mijn baardjes ook altijd.

Wat voor lamp en calcium moeten dat zijn?

 

Kort houden en qonsqent zijn ben ik erg goed in hahaha vind mijn dochter ook erg leuk altijd. Maar gelukkig is ze niet bang voor deze dieren dus dat is al een probleem minder, ze wil ook altijd kijken of er al nieuwe foto's zijn van lola haha.

 

Impulse aankoop zal het zeker niet worden hoor, dit kriebelt al een jaar of 22 haha.

Toen ik een jaar of 10 was dacht een vriend van mijn vader mij bang te maken door ineens zo'n joekel op mijn schoot te zetten, je begrijpt waarschijnlijk al dat dat niet gelukt is maar de liefde is toen wel begonnen.

Gelukkig heb ik het getroffen met mijn man die ook erg gek is op deze dieren, hij heeft er alleen nog geen verstand van dus vandaar dat we begonnen zijn met baardjes. Die doen het overigens super goed, nog bedankt voor je tip over hoe je de temperatuur het beste meet.

 

Moet ik eigenlijk verder nog ergens op letten als we gaan kijken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja,goed voorbereid gaan !

 

staartje ziet er goed uit zoals ik zo kan zien,maar het buikje is ook erg rond!

kan van eten zijn,of van wormen!! vraag dus waneer het dier voor het laatst ontwormd is!!! zullen ze denk ik zeggen nooit!maar het kan meevallen natuurlijk.

 

kijk in z,n terra,of het bijgehouden is,enof er langwerpige drollen in liggen,of kwakkies,ze moet lang zijn dus!

vraag wat ze voeren enz.

 

las je de bak erbij neemt,probeer het zand maar daar te laten, maak een foto van de bak voor me,en zet hem thuis even op de kale grond,tot je zeker weet dat hij parasieten-wormen schoon is!!!! scheelt achteraf een berg werk!

wat zijn de maten van de bak nu?

 

kijk of alle teentjes en nageltjes er nog aan zitten, ze kunnen wel wat missen hoor,maar het geeft dus wel een teken,over hoe hij behandelt is,en hoe tam hij is!

als er teentjes missen,vraag waarom,kan gebeurt zijn in een fout ingericht terra,maar ook omdat hij fout gehanteeert is,of staart slaat.

 

de lamp kan ik niks over zeggen tot ik de bak zie.

iggys zijn herbivore,dus moetten aan de calcium lactaat,niet de carbonaat of hoe heet dat,want dat verteren ze niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de maten zijn 86 bij 1.25 hoog de diepte weet ik nog niet.

 

heb net gevraagd om meer info en foto's van het dier en terrarium.

 

voor de rest is het me duidelijk waar ik op moet letten en wat te vragen dus nu afwachten of ze zaterdag kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke,ik denk dat hij daar nog wel maar even mee varder kan hoor

als er een horizontaal hangplekje is,kan je er een powersun of een mega ray erin hangen,mag nog wat kosten,maar je bent wel jaren klaar!

 

wat vragen er eigenlijk voor,er worden er zat gratis weggedaan,ik heb er nog nooit voor betaald.

 

als je engels kan,of je kids hebben intresse om wat te lezen,google melissa kaplan!

een zeer byzonder mens,verteld alles simpel en is een bron van zoveel informatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach ja lampen zijn duur maar dat geeft niks als ze maar goed zijn.

 

ze vragen er 150 euro voor inclusief terrarium.

mijn engels is behoorlijk goed dus ik ben ff googelen haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou creatief bakkie hoor!

je moet door de zijkant erin,hoe krijg de het zoutsnot van de ruit af!

leuke tak,1 mooie liaan,en idd ongeschikt ingericht,waar hij z,n warmte vandaan moet halen is me een raadsel.

leuk dier,waardeloose bak,en een hoop geld 150 euro.sorry

met een nieuwe inrichting kan het echt nog wel mee,mits het dier goed handteerbaar is,want hoe het nu is krijg je hem niet zomaar te pakken.

 

hij staat nog op de grond ook,pfft!

stress voor zo,n diertje hoor,en hij kan geen kant op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik dus ook toen ik het zag.

Maar goed we gaan in ieder geval zaterdag kijken.

Ben nu ondertussen via de mail echt alle info aan het opvragen over hoe ze hem verzorgt enzo ik heb het idee dat ze helemaal verkeerd is ingelicht en dat er dus wel meer mis is qua verzorging.

Ze is ook al rap aan het zakken met de prijs dus dat gaat wel goed komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je willeke

ik heb altijd zoiets ,iemand heeft een probleem,maakt niet uit wat het is,maar ze moetten ervanaf!

zeggen ze rustig,het belangrijkste is een goed tehuisje voor mijn schatje.

en dan erop willen verdiennen!

zo werkt het toch niet, ik vind moet je er vanaf wees dan blij als je schat goed terecht komt!

 

wees niet te happig op het dier,hou vol dat je gewoon komt kijken,en wie weet hoe get gaat lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

anita ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor en het is niet zo dat ik deze zo nodig wil hebben maar hij komt toevallig op mijn pad en het is niet zo heel ver weg.

mocht dit niks worden dan kijk ik gewoon rustig uit naar een ander dier.

we gaan ook alleen kijken en mee nemen kan toch niet gelijk dus dat maakt het een stuk makkelijker.

na zaterdag zien we wel weer verder.

ik weet in ieder geval dat hij nu redelijk goed verzorgd word.

hij gaat regelmatig in bad en krijgt in ieder geval calcium.

hij is ook een half jaar geleden nog ontwormd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap het hoor!

maar dat valt allemaal dus al mee!

nu even gedult he!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan er over mee praten....ik d8 dat ik goed voorbereid heen ging naar de mensen om mijn leguaan op te halen. maar door de grote interesse in deze dieren ben ik toch verblind geraakt bij de aankoop van het dier. ik heb er gigantisch veel problemen mee gehad, en heb er heel veel tijd en moeite voor gedaan om het beestje weer op te knappen!!

 

Succes!

Grtjsss B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe is het afgelopen vandaag willeke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou we zijn gaan kijken vadaag en ik ben van de ene verbazing in de andere gevallen. van zeer positief tot zeer negatief.

allereerst is het volgens de cites een vrouwtje. en ze is echt ontzettend tam, niks moeilijk doen met pakken gewoon hand erin, naam zeggen en ze komt gewoon zelf. heb haar zelf ook vast gehad en niks geen problemen, ze wilde alleen graag in de vensterbank in het zonnetje. verder ziet ze er goed uit, flink aan het vervellen en ze mist 1 nageltje maar dat had ze al toen ze haar haalde. stekeltjes is een vitamine probleem, ze krijgt iets voor honden en katten en dus niet specifiek voor reptielen.

uv lamp slaat ook nergens op die hangt in een hoekje en is zo'n spaarlamp, ze heeft er dus niks aan.

warmte spot is er een van 100 watt en in hoogte verstelbaar dus die kan eventueel wat zakken.

keutels zien er wel uit zoals ze horen.

we zijn uiteindelijk naar huis gegaan met deze indrukken en veel gepraat en gedacht en ook nog eens gemeten hier in huis.

later deze dag hebben we haar toch opgehaald, misschien stom maar wel beter voor dit dier.

ook direct de juiste viataminen en calcium voor haar gehaald en na het plaatsen hier in huis ook gelijk maar een schaal andijvie voor haar neus gezet waar ze direct op aan viel en nu al 4x van heeft gegeten, zal wel prettig zijn na al die sla. ze heeft dus ook de goede vitaminen enzo binnengekregen.

morgen gaat ze maar eens flink in bad en dan bekijk ik haar gelijk grondig.

heb ondertussen wel gezien dat ze erge jeuk heeft onder haar kin maar dat kan misschien ook komen door het vervellen, zal het streng in de gaten houden in ieder geval.

verder komt er maandag een tl in voor de uv en gaan we deze week haar bak herinrichten voor zover mogelijk, mijn man heeft een week vrij en ik 2 dagen. maar er komt zo snel mogelijk een betere bak voor haar.

nou dit was mijn verhaal van vandaag, alle kritiek en of tips zijn natuurlijk welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×